CARGO! - The Quest for Gravity Review

maandag, 09 mei 2011 om 19:00
We hebben al veel vreemde games gezien door de jaren heen. Maar als er één de kroon weet te spannen is dat CARGO! - The Quest for Gravity wel. Want in nog geen enkele andere game hebben wij naakte, dansende mannetjes gezien. Als dat maar goed afloopt...
Als je heel toevallig een keer de screenshots van CARGO! - The Quest for Gravity hebt bekeken, dan zul je ongetwijfeld gedacht hebben: Wat... is... dit. Datzelfde gevoel zul je dan ook hebben tijdens het spelen, maar waarschijnlijk wordt het nog erger.
Een bestelling afleveren
Na het opstarten van CARGO! word je geïntroduceerd aan Flawkes en een kapitein. De twee zijn op weg om een bestelling af te leveren. Tijdens hun reis vliegen ze over de aarde, dat in CARGO! bestaat uit water en een paar eilandjes. Mensen leven er niet meer op deze aarde maar wel kleine, dikke mannetjes. Deze mannetjes vliegen, als ze enorm vrolijk zijn, de lucht in waarna ze ontploffen. En laten deze mannetjes nou net enorm enthousiast worden als jij langs vliegt, waardoor ze ontploffen naast jouw schip. Met als resultaat een grote crash.
Welkom, wij houden van FUN!
Als je bijkomt word je welkom geheten door een aantal van deze mannetjes, buddies genaamd. De buddies leggen uit dat ze enorm veel plezier willen maken, maar dat jij ze daarbij moet helpen. Dit kan door ze, jawel, een trap te geven of ze mee te nemen op een boot. Al snel zul je ook kennis maken met de goden. Dit zijn drie mechanische maskers gekoppeld aan een achtbaan. Zij hebben het niet zo op mensen en proberen met de buddies het ultieme ras te maken. Daarbij hebben ze besloten om ook de zwaartekracht deels weg te halen. De kapitein en jijzelf besluiten echter om de wereld weer te maken zoals het was.
CARGO! - The Quest for Gravity screenshotCARGO! - The Quest for Gravity screenshotCARGO! - The Quest for Gravity screenshot
Waar moet ik heen?
Daar begint dan je avontuur. Het eerste seizoen is nog goed te doen, waarbij je een simpel bootje moet voorzien van een zeil om vervolgens genoeg FUN, zeg maar het geld in CARGO!, te verzamelen om vervolgens in de stratosfeer een iglo te kopen. Seizoen voorbij, tijd voor de winter, waar alle ellende begint. In CARGO! zijn namelijk geen mapjes of punten waar je heen wordt geleid waardoor je alles op eigen houtje moet uitzoeken.
Er zijn wel hints, zoals 'Zwem naar de vulkaan en probeer deze op te starten', wat al compleet onjuist is. In het winterseizoen kun je namelijk niet zwemmen, maar dien je een onderzeeër te bouwen. Eenmaal de onderzeeër in je bezit is, ben je nog ruim een half uur bezig om de vulkanen te vinden. De onduidelijkheid in CARGO! is dan ook het grootste probleem van het spel.
Waarom bouwen?
Zoals net genoemd zul je een onderzeeër moeten bouwen. Uiteraard komen er ook andere voertuigen aan bod, zoals een auto en een helikopter. Het bouwen doe je door spullen te verzamelen of te kopen in de winkel. Je kunt besluiten om alles helemaal zelf te ontwerpen of om een blauwdruk te gebruiken. Het bouwen werkt erg leuk en soms zul je moeten improviseren, maar het spel is ook goed te spelen met alleen de blauwdrukken. Een reden om zelf te ontwerpen is er dan ook eigenlijk niet omdat het alleen maar tijd en enorm veel FUN kost.
Uniek
Wat we CARGO! wel mee moeten geven is de unieke stijl waarin de game wordt vormgegeven. Flawkes, de goden en de buddies zien er erg origineel uit. De game is dan ook kleurrijk vormgegeven waardoor het kinderen zeker zal aanspreken. Ook de muziek is erg origineel maar raar, extreem raar. Welk genre? Geen idee, volgens mij kun je het nergens kwijt. Na een kwartier ga je je dan ook afvragen waarom je de muziek nog aan hebt staan.
Wat heb ik gedaan?
Tijdens je eerste speelbeurt zul je ongeveer zes uur besteden aan CARGO! - The Quest for Gravity. Als je alles weet, zul je waarschijnlijk drie tot vier uur met het spel bezig zijn. Dit geeft alleen al aan hoe onduidelijk het spel in het begin is. Na zes uur heb je dan ook geen flauw idee wat je eigenlijk hebt gedaan en wat nou eigenlijk het doel was. Waarschijnlijk gaat niemand ooit iets van dit spel begrijpen, op de makers na. CARGO! is origineel, vreemd maar er ontbreekt motivatie om door te spelen. Oh, maar het schoppen van de buddies is stiekem wel erg leuk.
Cijfer: 5