Call of Duty: Modern Warfare 3 - Collection 1 Review

vrijdag, 06 april 2012 om 12:30
Zolang als Call of Duty bestaat, bestaan er map packs. Ieder jaar zien we meerdere pakketten verschijnen en daarom kan Call of Duty: Modern Warfare 3 niet achterblijven. Daarom heeft Infinity Ward Collection 1 op de markt gebracht. Hierin gaan we niet alleen aan de slag met vier nieuwe mappen, maar heeft de ontwikkelaar ook twee nieuwe spec-ops missies beschikbaar gesteld.
De laatste Call of Duty telg, Modern Warfare 3, staat net als eerdere jaren weer bovenaan de multiplayerlijsten als het gaat om veel spelers. Maar nu de game een paar maanden uit is, snakken veel mensen toch naar iets nieuws. Gelukkig snapt Infinity Ward dit ook, want Collection 1 is een feit. Voor een prijs van 15 euro/1200 Microsoft Points krijg je vier nieuwe mappen en twee nieuwe spec-ops missies. In deze recensie kun je lezen of de nieuwe content je geld waard is of niet.
Zowel oud als nieuw
Overwatch, Liberation, Black Box en Piazza zijn de nieuwe mappen die worden toegevoegd aan Call of Duty: Modern Warfare 3. De eerste map, Overwatch, speelt zich af op de daken van New York. Deze map zit symmetrisch in elkaar. Het middelste gedeelte bestaat uit een brug en daaromheen zijn meerdere gangen te vinden, waardoor je vanaf meerdere posities beschoten kunt worden. Doordat de map niet heel groot is zullen de submachine guns deze map dan ook domineren. Echter heeft de nieuwe map ook wat weg van een map uit Call of Duty: Modern Warfare 2. Die map, genaamd Highrise, speelde zich ook af op het dak van een wolkenkrabber. Overwatch voelt daardoor ietwat goedkoop aan.
De tweede map uit het pakket is Liberation. Hier ren je weer New York in, alleen deze keer maak je de bomen en bosjes van Central Park onveilig. Het vredige park is dan ook helemaal volgepropt met militaire goederen. De map zelf is van normale grootte en veel snipers zullen deze map leuk gaan vinden. Door alle bomen en bosjes die het park bevat, zul je helaas vaak een sniper voor een bosje aanzien en er rustig langs lopen, wat resulteert in de dood. Deze zogenoemde campers zijn echter te vermijden door je in één van de vele tunnels te begeven. Deze tunnels zijn vrij smal, dus close-quarter gevechten zijn niet uitgesloten. Ondanks de tunnels, overheersen de snipers deze map. Hierdoor zal niet iedereen het level geslaagd vinden.
Black Box, de derde map van het pakket, mag niet vergeten worden. Air Force One is midden in Californië neergestort, en dit is dan ook de plek waar deze map je naartoe brengt. Naast het vliegtuigwrak, staan er ook een drietal huizen op het slagveld. Een snelle class is dan ook handig om vuurgevechten in en om de huizen te winnen. Echter is de map ook zeer geschikt voor de snipers onder ons. Soms zelfs een beetje té geschikt. Je zult je vaak doodschrikken als je wordt neergeschoten door een sniper die stil zit achter één van de vele kratten die over het level verspreid liggen.
De laatste van de vier nieuwe mappen is Piazza. De map, die zich afspeelt in Italië, is mooi ontworpen en heeft een helder kleurenpalet. Tel de prachtig blauwe zee daarbij op en het plaatje is compleet. Dit blauwe waterballet is prachtig vormgegeven en het geluid van de klotsende golven doet je gelijk weer aan de zomer denken. Speltechnisch is Piazza ook een goed doordachte map. Zo zitten er een boel smalle steegjes en tunneltjes in het level verwerkt, waardoor Piazza een echte close-quarter hemel is. Je komt er dan ook snel achter dat ook hier de submachine guns zullen overheersen.
Plezier voor twee
Naast de multiplayer, is de spec-ops ook uitgebreid. Zo kunnen we aan de slag met twee nieuwe missies: Black Ice en Negotiator. In Black Ice bestaat je opdracht uit het opblazen van één van Makarov’s diamantmijnen in Rusland. Je start het level op een sneeuwmobiel, waar je gelijk op de hielen wordt gezeten door vijandelijke troepen. Je kunt in je eentje naar beneden scheuren, maar je kunt natuurlijk ook een vriend meenemen achterop je scooter. Hij krijgt een daarbij klein arsenaal aan wapens waarmee hij de vijanden het een stukje lastiger kan maken.
Eenmaal beneden, gaat het avontuur te voet verder. Zodra je de mijn binnenstapt, word je overspoeld door een nieuwe golf van vijanden. Wanneer ook deze hindernis is overwonnen, kom je bij je daadwerkelijke doel aan: het saboteren van de hoofdcomputer, met als gevolg het exploderen van de mijn. Tijdens je ontsnapping knalt de hele omgeving uit elkaar en explodeert alles. Als je eenmaal buiten bent, staat er een helikopter te wachten die je uit de gevarenzone haalt. De missie heeft een goed tempo, maar mist originaliteit. De sneeuwscooters zijn al bekend uit een eerdere game van de serie; namelijk Call of Duty: Modern Warfare 2, en de rest van de missie is weer een kwestie van 'schiet je een weg naar de volgende ruimte'. Ook de lengte van de missie is niet echt wonderbaarlijk te noemen. Na vier en een halve minuut ben je alweer bij het einde, en dat is vrij teleurstellend. Vooral omdat Call of Duty: Modern Warfare 3 zelf een paar toffe missies heeft die een stuk langer duren om te volbrengen.
De tweede missie betreft Negotiator. Hiervoor moeten we in India zijn. Russische commando’s hebben onschuldige burgers gevangen genomen en die moeten natuurlijk bevrijd worden. Ook jij bent gevangen genomen. Gelukkig zie je een kans om te ontsnappen. Nadat je de eerste twee vijanden omgelegd hebt, krijg je een reeks van situaties voorgeschoteld waarbij het steeds de truc is om de alle gegijzelden te laten leven en alle vijanden om te leggen. In de missie zitten veel slowmo breaches verwerkt. Door de slow motion krijg je soms het gevoel dat je in één van de Matrix films bent beland, wat erg tof is. Gelukkig worden de trage gameplaygedeeltes afgewisseld met snelle en spannende gameplay, waardoor je altijd op je hoede blijft. Helaas heeft Infinity Ward ook hier punten laten liggen. Zo kopieert ook Negotiator elementen uit Call of Duty: Modern Warfare 2, maar merk je dat bij deze missie iets minder. De slowmo breaches zijn dan wel weer terug van weggeweest, maar door het toevoegen van nieuwe elementen voelt de missie tot op zekere hoogte nieuw aan. Zo kun je nu bijvoorbeeld zelf een gegijzelde zijn en dat is erg leuk gedaan.
Compleet pakket met een vertrouwde prijs
Al met al is het een compleet pakket geworden, alleen is de originaliteit er een beetje vanaf. Zo zie je dat er leentjebuur is gedaan bij Call of Duty: Modern Warfare 2 en dat is spijtig. Door de prijs van 15 euro/1200 Microsoft Points komt het idee van geldklopperij dan ook snel bovendrijven. Deze mappack is dan ook bedoeld voor mensen die veel tijd in de nieuwste Call of Duty steken en de standaard mappen beu zijn. Gamers die de hoeveelheid content van Call of Duty: Modern Warfare 3 nu al genoeg vinden, kunnen deze uitbreiding gerust aan zich voorbij laten gaan. Mensen met een Elite-abbonement kunnen de DLC daarentegen gratis downloaden, en hoeven dus ook niet te twijfelen. Collection 1 is voor nu nog exclusief voor de Xbox 360 verkrijgbaar, maar binnen afzienbare tijd zal de DLC ook voor de PlayStation 3 en PC uitgebracht worden.