Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review - Slechts één leuke map

vrijdag, 15 juli 2016 om 11:19
De derde DLC voor Call of Duty Black Ops 3 is uit voor PlayStation 4. Vier splinternieuwe multiplayer maps en een zombie map, Gorod Krovi, met nooit eerder geziene vijanden zijn uit. Wij speelden alles en wat we ervan vinden, lees je in deze Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review.
Call of Duty Infinite Warfare staat alweer bijna om de hoek, maar voordat dat zover is komen er nog twee DLC packs voor Black Ops 3. De eerste van de twee is de Descent DLC die 12 juli voor de PlayStation 4 is verschenen. De eerste trailers, screenshots en beschrijvingen beloofden veel goeds.
Ook een persoonlijk gesprek met Miles Leslie, multiplayer baas van Treyarch, deed de verwachtingen nog iets meer toenemen. Maar kan de Descent DLC het allemaal waarmaken dat lees je in deze Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review.
Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review Cryogen

Cryogen

De eerste map die we behandelen is Cryogen. Een grote basis waarin duistere criminelen in speciale buizen geconserveerd worden. Deze kenmerkende buizen staan bij elkaar opgesteld in het midden van een centraal gebouw. Dit is ook waar alle actie zich afspeelt, waardoor de buitenliggende delen en paden verwaarloosbaar zijn.
Het kleine gebied in het midden van het centrale gebouw waar de actie is, is leuk om te spelen. Ook de buizen zorgen er voor dat je met een dynamische speelstijl goed uit de voeten kan. Door middel van het wallrunnen kan je namelijk langs kamertjes sluipen om tegenstanders van achter aan te vallen. Maar buiten dit gebied kom je niet of nauwelijks waardoor 70% van de map gewoonweg wegvalt en je eigenlijk alleen maar bezig bent om zo snel mogelijk na je dood weer in het midden te komen.
Verder is de map erg grijs en grauw en is er visueel weinig sprankelends. Daarnaast voelt de map, zoals je in bovenstaande foto kan zien, erg aan alsof deze is blijven liggen sinds Advanced Warfare. De gebouwen en de structuur hiervan, evenals de indeling van de map en de chemische buizen doen heel erg denken aan Bio Lab, zoals ook al terecht werd opgemerkt in de review van Destructoid. Originaliteitspunten verdient Cryogen dan ook niet echt.
Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review Rumble

Rumble

In het interview met Miles Leslie, hoofdverantwoordelijke voor de multiplayer maps, gaf hij aan dat Call of Duty verweten wordt altijd gebruik te maken van zogenaamde three-lane maps. Met Rumble zou het deze verwijten voor eens en altijd doen verwerpen. Het feit dat het afspeelt in een groot stadion waarin doorgaans grote robotten met elkaar vechten, maar voor de game even uitgeschakeld zijn, doet je nog meer goede hoop geven voor een geweldige multiplayer map.
Niets van dit alles blijft over na de map gespeeld te hebben. De map bestaat inderdaad maar uit twee lanes, één binnen in de catacomben van het stadion en de ander buiten op het speelveld, maar is daardoor ook niet boeiend. Beide lanes zijn verbonden door middel van een nauw gangetje dat ondergronds loopt en één bredere opening boven de grond. Hierdoor krijg je krampachtige gevechten die zich in kleine nauwe plaatsen afspelen.
Het speelveld is dan ook het enige positieve element van de map, ook al is maar de helft van het speelveld te betreden. De verschillende mechs die weg liggen te roesten zien er tof uit en dienen perfect als dekking, maar de rest van de map is niet boeiend. We hadden liever gezien dat het gehele veld open was en gevuld met robots, geen lanes, veel actie. Een gemiste kans.
Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review Berserk

Berserk

En we gaan nog even verder, want waar de vorige twee maps misschien nog krap aan een voldoende zouden krijgen, is Berserk wel erg beperkt. De uitleg van Treyarch zelf is vertaald: "een vervallen dorp van de Vikingen gelegen aan de mond van een berg, lijkt veelbelovend." Maar je raadt het al, dat is het niet.
De map is erg klein en zone A en B, waar beide teams spawnen, zijn middels een hangbrug met elkaar verbonden. Het idee is dus dat degene die de brug als eerste onder controle heeft en weet te houden het voordeel heeft ten opzichte van zijn tegenstander. De enige wegen om dit te omzeilen is via twee wel erg standaard lanes aan weerzijden van de map.
Vooral met games zoals Uplink, waarbij het de bedoeling dat je de bal in de portal van de tegenstander dunkt, worden de kwalen van de map merkbaar. Doordat de map zo klein is en tegenstanders aan jouw kant van de map komen om te scoren, spawn je letterlijk met regelmaat naast je vijand waardoor je binnen luttele seconden weer afgeschoten wordt. Erg frustrerend.
Daarnaast is een dorp dat uit maar twee, hooguit drie huisjes bestaat wel erg weinig. Om over de rest van de indeling en de aankleding van de map nog maar te zwijgen. Er is weinig detail, zoals gezegd zijn de side lanes ontzettend saai en standaard en voelt de map met de winterse look alles behalve speciaal.
Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review Empire

Empire

Maar gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. We hebben het beste voor het laatste bewaard. Toen onlangs bekend werd gemaakt dat Raid, zonder twijfel de beste map van Black Ops 2, terug zou komen in de Descent DLC, ging ons Call of Duty hart al sneller kloppen.
En gelukkig maakt Empire, zoals de map nu heet, dit alles meer dan waar. De map is een exacte kopie van die we kennen van de vorige Call of Duty van Treyarch, inclusief zwembad en standbeeld. De map is voor de gelegenheid alleen in een volledig Romeins jasje gestoken, en dat is om door een ringetje te halen.
Alles wat de voorgaande maps niet hebben, heeft Empire wel. De map ziet er werkelijk prachtig uit, bestaat uit drie lanes en biedt zowel snelle actie als lange vuurgevechten met beschutte posities voor de snipers onder ons. Alle game modes die we speelden, zoals CTF en Domination, op deze map komen dan ook goed uit de verf. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze map onderdeel was van één van de betere Call of Duty games die er zijn geweest.
Hoewel het in de eerste potjes, vanwege het uiterlijk van de map, even opnieuw orienteren is, zit je er al vrij snel weer in en is Empire gewoon weer Raid. Voor mensen die Black Ops 2 helemaal grijs hebben gespeeld, is deze map dan ook een hele aangename toevoeging aan Black Ops 3.
Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review Zombies

Gorod Krovi - Zombies

En dan zijn er nog de zombies. Net als in de voorgaande DLC is dit eigenlijk gewoon weer het beste onderdeel. Gorod Krovi borduurt opnieuw voort op het verhaal van de Origin die strijden tegen de ondoden. Maar speciaal voor deze missie heeft Treyarch nieuwe vijanden gevonden, in de vorm van draken, om het allemaal naar een nieuw level te tillen.
Gorod Krovi speelt zich af in Stalingrad waar draken de stad over hebben genomen. Juist door deze vuurspuwende draken krijgt de zombiemodus een nog duistere, vurigere en lugubere uitstraling. En dat gaat perfect samen met de mysterische grote robots en andere futuristische elementen uit de game mode. Futuristisch ja, maar niet Infinite Warfare stijl, maar één die prima bij Call of Duty past.
In Gorod Krovi is er ook meer verticale beweging dan in de standaard vlakke maps van de voorgaande zombie games. Dit biedt nieuwe inzichten en mogelijkheden en ook dat komt de game mode ten goede. Het lijkt er eigenlijk op dat wanneer ze bij Treyarch een beetje van het standaard patroon afstappen er mooie dingen gebeuren, maar dat ze zich bedenkt en inhoudt wanneer het de multiplayer maps vormgeeft.

Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC Review - niet de moeite waard

De vorige maps uit de Awakening en Eclipse DLC waren misschien ook niet de allerbeste maps. Er waren enkele goede maps bij en de meesten waren prima om te spelen, maar bovenal oogden ze lekker fris en kleurrijk en kenden ze veel details. Iets wat bij deze Descent DLC in nagenoeg alle maps ontbreekt.
Kortom de Call of Duty Black Ops 3 Descent DLC stelt teleur. De nieuwe maps zijn erg simpel qua opbouw, zien er weinig sprankelend uit en bieden niets nieuws. De remake van Raid als Empire maakt een hele hoop goed omdat de map er werkelijk prachtig uit ziet en oude vertrouwde Black Ops 2 tijden doet herleven, maar staat in schril contrast met de rest. Gorod Krovi is vernieuwend en uitdagend en draagt daarom ook nog zijn steentje bij. Maar één goede zombie game mode map - waar veel mensen Call of Duty niet voor spelen - en een oude terugkerende map die prachtig is, is toch wel erg karig.
Cijfer: 5.5