Boom Blox Review

zondag, 18 mei 2008 om 13:59
Amerikaans filmregisseur Steven Spielberg werkte onlangs mee aan de game Boom Blox. Ondanks dat is deze game niet bekend bij iedereen, en dat is heel erg jammer. Electronic Arts heeft namelijk samen met Steven Spielberg één van de leukste puzzelgames ooit uitgebracht voor de Wii.
Veel mensen zijn ongetwijfeld bekend met de films van Steven Spielberg. Zijn films scoorden over het algemeen vrij hoge cijfers bij de filmcritici en hij is dan ook een zeer gewaardeerde regisseur. Toen EA met het nieuws kwam dat Steven Spielberg mee ging werken aan de Wii game Boom Blox was het oordeel bij de meeste mensen al gevormd. Men dacht dat de rol van Steven Spielberg meer weg had van een publiciteitsstunt voor een matige game, in plaats van een ware toevoeging. Maar niets is minder waar, want Boom Blox is zonder enige twijfel één van de betere Wii games.
Het concept
Boom Blox kun je het beste verwoorden als Jenga, alleen dan beter. Je krijgt namelijk verschillende bouwstelsels in Jenga stijl op het scherm welke je als het ware moet ‘uitkleden’. Dit kun je doen door blokjes weg te trekken, dingen op te blazen, chemische reacties op te wekken, een bowling bal er tegen aan te gooien, of je maakt gebruik van een laser en schiet de boel gewoon weg. Dit alles gebeurt met behulp van de bewegingssensor in je Wiimote.
Boom Blox Screenshot 54094 Boom Blox Screenshot 54093 Boom Blox Screenshot 54092
De game valt onder het genre puzzelgames en kent meer dan 300 verschillende bouwstelsels. De game is vooral bedoeld voor kinderen, maar ongetwijfeld zullen volwassenen al snel verslaafd raken aan deze enorm leuke puzzelgame. Want ondanks de vrolijke uitstraling en de vrij kinderachtige figuurtjes is deze game geschikt voor iedereen.
Besturing
De Wiimote moet je in dit spel zien als je eigen hand, je trekt bijvoorbeeld langzaam blokjes weg en probeert niet te trillen, want anders neem je de rest ook mee en is je puzzel om zeep geholpen. In deze game maak je dan ook bijna geen gebruik van de knopjes op de Wiimote behalve in de menu’s en om je target te locken wanneer je bijvoorbeeld een bal moet gooien. De besturing van deze game voelt zeer natuurgetrouw aan, de bewegingen die je maakt zou je namelijk in het echt ook verrichten indien je dezelfde handelingen moest verichten als die je moet doen op het scherm.
Boom Blox Screenshot 54088 Boom Blox Screenshot 54087 Boom Blox Screenshot 54086
Tevens heeft de besturing veel invloed op de physics van de game. Elke beweging die je doet, zorgt ervoor dat het blokkenstelsel op een unieke manier reageert en toch op een zeer natuurgetrouwe manier. Zo bestaat er de mogelijkheid dat de toren wankelt, omkiepert, of misschien zelfs wel uit elkaar valt wanneer haar steun verdwenen is. Ook wanneer je bijvoorbeeld iets tegen de toren aangooit zal elk blokje op een unieke onafhankelijke manier bewegen. De physics van de game laten je dan ook elke keer weer verbazen en dat geeft je dan ook het gevoel dat er zeer veel tijd in het ontwikkelen van deze game is gestoken.
Er is meer
De game kent meer dan alleen 300 speelbare puzzels waar je in totaal, afhankelijk van de medaille die je wilt winnen, al snel negen uur aan kwijt bent. In totaal zijn er, zoals je gewend bent, 3 medailles tewinnen namelijk: de bronzen, de zilveren en natuurlijk de gouden. De bronzen medaille kun je zien als makkelijk, de zilveren als normaal en de gouden als moeilijk. Wanneer je bij elke level goud wilt halen dan lijkt het me dat je al snel 25 uur kwijt bent aan deze game.
Boom Blox Screenshot 54320 Boom Blox Screenshot 54319 Boom Blox Screenshot 54318
Maar naast deze 300 puzzels kun je ook zelf puzzels creëren, dit kan namelijk met behulp van de ontwerpmodus. Met deze modus kun je zelf zeer geavanceerde puzzels bouwen die je zo hersenbrekend kunt maken als je zelf wilt. Tijdens de hoofdmodus speel je in de tussentijd allemaal nieuwe items vrij zoals: objecten, personages, omgevingen, wapens enzovoorts. Deze kun je dan weer gebruiken in de ontwerpmodus. Het is dus ook slim eerst de hoofdmodus te gaan spelen alvorens je aan de slag gaat met de ontwerpmodus. Het ontwerpen van een puzzel is niet al te moeilijk en deze optie steekt dan ook aardig goed in elkaar. Tevens kun je, wanneer je klaar bent met je puzzel, deze delen met je vrienden via WiiConnect24.
Coöperatieve modus
Boom Blox kent tevens nog een zeer leuke modus namelijk de multiplayer. In deze coöperatieve modus kun je samen met een vriend(in) elkaar spelen. Dit gaat om de beurt en bijna alle puzzels vanuit de hoofdmodus zijn in de multiplayer verwerkt. Ook heb je de mogelijkheid om in de multiplayer met je eigen puzzels aan de slag te gaan, iets wat natuurlijk het plezier aan deze game alleen maar bevordert.
Boom Blox Screenshot 54323 Boom Blox Screenshot 54322 Boom Blox Screenshot 54321
De multiplayer optie is helaas niet via het internet te spelen met een andere vriend(in). Het is tevens ook jammer dat je de eigengemaakte puzzels niet via het internet kunt delen met mensen waarvan je de friendcode niet hebt. Het is dan ook best zonde te noemen dat EA de multiplayer optie niet verder ontwikkeld heeft zodat het wat meer internet gebaseerde features kreeg.
Boom Blox is een zeer uitgebreide puzzelgame en kan gespeeld worden door zowel jong en oud. De puzzels bieden genoeg diversiteit en uitdaging om telkens weer aan een nieuwe te beginnen. Tevens zijn de physics uitmuntend te noemen en is de besturing helemaal zoals het hoort. EA heeft samen met Steven Spielberg een top game op de markt weten brengen welke een must-have is voor elke puzzelfan.