Bloodborne - The Old Hunters Review (DLC) - Welkom terug in Yharnam

Review
donderdag, 03 december 2015 om 13:50
xgn google image
De vervloekte stad Yharnam heeft het leven van menig hunter al opgeëist. Het duurde dan ook erg lang voordat de meeste gamers door de game heen waren. De stad laat je niet zomaar gaan. Voor degenen die nog niet klaar met Yharnam zijn is er nu een geweldige toevoeging. Lees er alles over in de The Old Hunters Review.
Bloodborne haalde op sommige momenten echt het bloed onder je nagels vandaan, maar voor de echte doorbijters was er steeds iets nieuws te ontdekken. Voor hen is de uitdaging juist de reden om te blijven spelen, waar anderen allang een controller in twee stukken hebben gebroken. En voor deze gamers is er nu een nieuw stadsdeel geopend.
Bloodborne The Old Hunters Review

Het kon nog wat moeilijker

Maar het stadsdeel wat The Old Hunters naar de game brengt is niet voor toeristen. Het zijn zeg maar die donkere steegjes die mensen van buitenaf niet in willen lopen. Alles is er net wat donkerder, net wat gevaarlijker en vanzelfsprekend veel moeilijker.
Zelfs de meest doorgewinterde speler, die zich toch wel bijna inwoner van Yharnam mag noemen, zal hier veelvuldig de pijp uit gaan. Het is dan ook verstandig er niet zomaar naar binnen te gaan.
âNiemand houdt je tegen om het te proberen, maar neem van ons aan, ga pas naar binnen als je voorbij level 80 bent.
From Software geeft aan dat je vanaf level 65 al naar binnen zou kunnen gaan, maar je gelooft ook niet alle messengers onderweg toch? De vijanden hier zijn meedogenloos vanaf moment één en laten je huilend achter. Als je denkt dat je er klaar voor bent om je aan deze content te wagen: In onze The Old Hunters Special kun je lezen hoe je er komt.
Bloodborne The Old Hunters Review

Nieuwe gebieden

De content beslaat een aantal nieuwe gebieden, waarvan The Hunters' Nightmare lijkt op een vreemde versie van het al vreemde Yharnam. In dit gebied krijg je dan ook regelmatig een déjà vu, omdat alles op de oude gebieden lijkt. Het lijkt soms dat From Software hier een beetje mider aandacht heeft besteed aan echte vernieuwing.
Er is alleen wel wat anders aan deze omgevingen. In de rivieren stroomt bloed, de meubels en andere architectuur is scheef en de stad is overwoekerd. In de eerste uren dat je speelt heb je eigenlijk niet het gevoel dat je in een toevoeging zit, maar speel je een bekend stuk stad voor je gevoel. Maar dan met meer tegenstand.
Pas wanneer je verder komt in de The Old Hunters kom je in de echt nieuwe gebieden terecht. Dit zijn de Research Hall, Fishing Hamlet en de Astral Clock Tower. Gebieden die allemaal een eigen sfeertje hebben en je, afhankelijk van of je op ontdekkingsreis gaat of niet, ongeveer 20 uur bezig weten te houden. Alleen daarom is dit al de 20 euro die het kost waard.
The Old Hunters Review

Nieuwe uitdagingen…

Maar er is meer in deze content te vinden. In The Old Hunters kom je allereerst een aantal nieuwe NPC’s tegen die weer elk hun eigen verhaal hebben. De een heeft een hele verhaallijn en ontmoet je meerdere malen, terwijl de ander een vijand is of alleen maar wat zegt. Genoeg variatie hier dus.
Maar je komt natuurlijk ook in aanraking met het nodige aan nieuw duivelsgebroed. Waar je in het begin dezelfde inwoners met hooivorken en de bekende kraaien tegenkomt, kom je later ander gespuis tegen. Denk aan de Bell Holder, een vijand met een enorme bijl. Dit is meteen één van de sterkste nieuwe vijanden.
Je komt onderweg ook nieuwe hunters tegen, maar er wachten ook vijf nieuwe bazen op je. En al deze nieuwe vijanden zullen ervoor zorgen dat jij weer een aantal kruisjes aan het aantal keren dat je dood bent gegaan mag toevoegen. Een van de bazen, bestaat zelfs uit meerdere vijanden die gelijktijdig aanvallen.
Dit is The Living Failures, die eerst in zijn eentje staat. Maar al snel komt er een tweede en vervolgens een derde bij. Dit gaat door tot er in totaal vijf zijn. Je wordt door deze vijanden dus constant met aanvallen van dichtbij én veraf bestookt.
Gelukkig delen ze allemaal één levensmeter, maar zodra die over de helft is, heeft deze baas nog een verrassing voor je. From Software heeft echt toffe nieuwe uitdagingen toegevoegd, waar je echt weer strategisch voor moet spelen!
Bloodborne The Old Hunters Review

…vragen om nieuwe wapens en spullen

Gelukkig heeft From Software er ook aan gedacht om je van nieuwe wapens en outfits te voorzien. In The Old Hunters kun je, als je het goed speelt, maar liefst 15 nieuwe wapens vinden. En de meesten hiervan zijn Trick Weapons die je dus kunt transformeren. Zo is er de Whirliging Saw die iets weg heeft van een pizzasnijder.
Een ander voorbeeld is Simon’s Bowblade, een zwaard wat ook als boog gebruikt kan worden. Erg handig! En je kunt zelfs met een arm van een Amygdalan (de beesten die je op een gegeven moment door Yharnam heen op de gebouwen ziet) slaan. Dit is alleen wel een lastig wapen, maar heeft wel een behoorlijk bereik.
Natuurlijk heb je ook de nodige nieuwe geweren tot je beschikking, zoals een gatling gun. Die jaagt de vijand vol lood, maar zorgt er tevens voor dat je zo door je kogels heen bent. Zo hebben alle wapens een andere snelheid en kracht en het is dan per wapen ook even wennen hoe je ermee om moet gaan.
In deze content zitten ook negen nieuwe outfits verstopt die ook elk weer hun eigen sterke en zwakke kanten hebben. Deze vind je verspreid in de nieuwe gebieden of krijg je na een gevecht met een baas. Hetzelfde geldt voor de voorwerpen die toegevoegd zijn.
Bloodborne The Old Hunters Review

Een van de beste uitbreidingen ooit

From Software heeft met Bloodborne al een dijk van een game neergezet, maar met The Old Hunters komt daar een pareltje van een contentpakket bij. De nieuwe omgevingen lijken weliswaar soms op de oude gebieden, maar de inwoners aldaar zeker niet.
Je krijgt te maken met originele nieuwe vijanden en bijzonder pittige nieuwe bazen. Natuurlijk hoort daar nieuwe uitrusting bij en ook dat krijg je volop. Al met al is The Old Hunters voor de 20 uur die de content ongeveer in beslag neemt zijn geld absoluut waard! The Old Hunters zit ook in de Game of the Year editie van Bloodborne.
Cijfer: 9