Belle en het Beest (film) Review

donderdag, 03 april 2014 om 15:00
De zoveelste remake van het beroemde sprookje uit Frankrijk. Door de jaren heen zijn er al diverse films, series en musicals van Belle en het Beest verschenen. Niet alle producties waren even succesvol. In de nieuwste remake komt een deel van het productieteam en cast uit het land van de baguette en croissants zelf. Is deze Frans gesproken film van Belle en het Beest een parel tussen alle andere versies of haalt het bij lange na niet de magie die Disney twintig jaar terug heeft gecreëerd?
In Belle en het Beest verliest een rijke koopman zijn fortuin als zijn schepen in een zware storm vergaan. Noodgedwongen moet hij samen met zijn drie zonen en drie dochters halsoverkop naar het platteland verhuizen. Een paar maanden later trekt de koopman terug naar de stad om een deel van zijn bezittingen te redden. Op de terugweg naar het boerderij verdwaalt hij echter en komt de arme man terecht bij een verlaten kasteel. Hij wordt er gastvrij ontvangen met veel eten en buiten het kasteel ziet de beste man een roos. De koopman plukt de roos voor zijn dochter Belle en meteen komt het Beest woedend op hem af. Het beest laat de vader gaan, maar waarschuwt dat hij terug moet komen.

Visueel spektakel

Het eerste wat je opvalt aan de film, zijn de prachtige beelden. Het vervallen kasteel en de natuur zien er spectaculair uit. Met het koude winterlandschap en de talloze mooie tuinen rondom het kasteel kijk je jouw ogen echt uit. Als je even niet oplet, lijkt het wel op een natuurdocumentaire van de BBC. Ook de binnenlocaties zijn tot de puntjes verzorgd met sfeervol meubilair dat past in een sprookje. Het rode tapijt en de Victoriaanse stijl zie je overal terug, en zoiets draagt goed bij aan de sfeer van de film.
Met een budget van maar liefst 33 miljoen euro mag je er op zijn minst vanuit gaan dat de speciale effecten goed zijn verwerkt in de film. Gelukkig is dat het geval bij Belle en het Beest. Je hebt niet door dat de special effects op de filmbeelden zijn geplakt, waardoor je geen scheve blikken gaat trekken wanneer Belle omgeven wordt door geanimeerde rode bolletjes die een genezende kracht hebben. Door het kasteel van het beest lopen mysterieuze wezens die uiterst verlegen zijn. Die dieren zijn geanimeerd, maar ze passen desondanks nog best goed naast de echte beelden.

Zoveelste remake

Belle en het Beest is een traditioneel sprookje uit Frankrijk. De eerste publicatie vond in 1740 plaats in de vorm van een boek en sinds 1987 zijn er diverse remakes en adopties van gemaakt. De bekendste is wel de animatie-adoptie van Disney in 1991, gevolgd door de musical. Natuurlijk is het vrij lastig om de magie die Disney creëerde moeilijk te evenaren, maar toch is deze remake niet slecht te noemen. De hierboven genoemde visuele verzorging en de goede verhaallijn met hier en daar een kleine afwijking zorgt ervoor dat de film boeiend blijft. Ondanks dat je waarschijnlijk al meer dan drie andere versies hebt gezien, is deze versie van Belle en het Beest redelijk goed uitgewerkt.

Kindvriendelijk?

Hoewel de film in het Frans is gesproken komt er ook een Nederlands gesproken versie voor de kinderen uit in Nederland. Toch kun je vraagtekens zetten bij sommige scènes of die wel zo geschikt zijn voor kinderen. De adviesleeftijd van negen jaar voor Belle en het Beest is al vrij hoog voor een titel dat bekend staat als kinderfilm.
In het begin is de film wel voor iedereen geschikt, maar halverwege zie je een naakte vrouw met een vleugje censuur op de grond liggen. De borsten zijn dan wel afgeschermd door vanuit een andere hoek te filmen, maar toch is de achterwerk van de vrouw volledig in beeld. Niet zo schokkend voor de volwassenen onder ons, maar dit is toch iets wat je niet aan kinderen wilt laten zien.
Een andere scène bevat een explosie aan geweld. Zwaarden en geweren worden getrokken en de ene figurant sterft na de ander. Nu zijn er ook andere films die veel geweld bevatten en wel geschikt zijn voor kinderen van negen jaar, zoals Harry Potter en de Gevangene van Azkaban. Toch is er bij Belle en het Beest sprake van excessief veel geweld in die ene scène. Je ziet geen bloed of losse ledematen door de lucht vliegen, maar toch kunnen de beelden schokkend overkomen op een kind die denkt naar een sprookje te kijken.

Redelijk goede uitwerking

Belle en het Beest is een visueel spektakel. De omgeving ziet er prachtig uit en de special effects zijn goed uitgewerkt. De allernieuwste remake kan helaas niet tippen aan de versie van Disney, maar toch heeft het een redelijk goed uitgewerkte verhaallijn. Bij sommige scènes valt overigens wel te twijfelen of zij geschikt zijn voor jonge kinderen. Belle en het Beest is uiteindelijk geen topper, maar zeer vermakelijke film voor de doorsnee fantasy liefhebber.