Battle: Los Angeles Review

zaterdag, 11 juni 2011 om 18:00
Filmgames. De verwachtingen zijn altijd extreem laag wanneer je eraan begint. Misschien is dat ook maar goed, want dan kan de game nooit echt tegenvallen. Dan is die gewoon net zo matig als je verwacht had. Maar is dat met Battle: Los Angeles ook het geval?
Battle: LA is een game die gebaseerd is op de gelijknamige film. Je speelt als een soldaat die, net als zijn lotgenoten, compleet verrast wordt door een buitenaardse invasie. Dit buitengewoon originele concept vormt dan ook de basis van deze game. Jij en je soldatenvrienden moeten de aliens een kopje kleiner maken en dit gaat gepaard met het nodige schietgeweld. Wanneer de game begint is de invasie net van start gegaan en gaandeweg zul je het moederschip van de aliens moeten vinden om de invasie te stoppen. Dit alles wordt verteld door een saaie monotone stem, gepaard met lelijk getekende stripboek-achtige cutscenes. Die zijn nauwelijks geanimeerd en wanneer ze in beweging komen is het resultaat lachwekkend slecht. Maar hoe zit het dan met de daadwerkelijke game?
Achterlijke Intelligentie
Wanneer je de game start mag je uit drie moeilijkheidsgraden kiezen; Makkelijk, normaal en moeilijk. Ik raad bij deze iedereen aan om te beginnen op 'moeilijk'. De AI van de aliens is namelijk zo ontzettend slecht dat je nauwelijks je best hoeft te doen. Op hulp van je medesoldaten hoef je overigens niet te rekenen, die schieten zo slecht dat je van geluk mag spreken als ze één vijandige alien weten te mollen. Mocht je gewond raken dat wordt het beeld zwart-wit en gaat de game over in slowmotion. Je moet dan in veiligheid zien te geraken en na ongeveer vijf seconden kun je er weer tegenaan. Niks origineel aan dit systeem, maar het werkt wel. Vijandige aliens kunnen makkelijk een heel magazijn kogels verdragen, maar je sniper rifle maakt met een welgemikt hoofdschot een einde aan de buitenaardse indringers.
Kort, maar absoluut niet krachtig
Van variatie moet je het niet hebben in deze game. Met een arsenaal dat bestaat uit een machinegeweer, een alles vernietigend sniper rifle, handgranaten en een raketwerper mag je aliens het leven zuur maken. Het aantal verschillende vijanden kun je op één hand tellen: je hebt de standaard alien, de standaard alien met een 'walking gun' en het vijandige ruimteschip. Af en toe mag je op een turret klimmen, maar het gros van het spel zul je te voet doorlopen. En dat spel duurt niet zo heel lang; binnen twee kleine uurtjes heb je de game uitgespeeld en is er niets meer te ontdekken. Je zult de game voor alle trophies of achievements en unlockables op elke moeilijkheidsgraad uit moeten spelen, maar zelfs dat doe je makkelijk in een kleine middag, mocht je dat überhaupt willen doen.
Amusant inconsistent
Verrassend genoeg zijn de graphics nog best aardig, al zijn sommige dingen wat slordig afgewerkt. Als je bijvoorbeeld schiet op een stapel zandzakken vliegen er vonken vanaf en soms moeten texturen nog inladen en ziet alles er eventjes heel lelijk uit. Het geluid is nog best aardig, op de voice-acting na. Zo klinken geweren in een gebouw anders dan buiten en explosies willen ook nog wel redelijk klinken, al maken ontploffende auto's niet altijd geluid. Die inconsistentie voert de boventoon in deze game en dat maakt het ook wel een beetje grappig. Het is alsof je een hele slechte b-film met veel explosies aan het spelen bent. Het feit dat de toffe soundtrack die voor de film is opgenomen niet aanwezig is in de game, versterkt dat gevoel nog meer.
Tja..
Wat valt er nog meer te vertellen over een game die nog geen twee uur duurt? Dat ik tweemaal een vastloper had in die korte tijd? Dat je kunt springen in de game, maar dat je niet eens over muurtjes van 40 cm hoog kunt komen? Het staat vast dat de game qua kwaliteit en budget nergens in de buurt van de film komen. Al is het af en toe nog wel vermakelijk om hersenloos wat aliens neer te maaien. De game heeft eigenlijk een perfecte lengte; het is voorbij voordat je je er echt aan gaat irriteren. Had de game langer geduurd, dan was de oppervlakkige gameplay helemaal door de mand gevallen. Helaas zul je tien euro's neer moeten leggen voor deze titel en voor dat geld kun je veel betere shooters kopen, die ook veel leuker zijn.
Cijfer: 4