Batman: Arkham City Armoured Edition Review

Review
dinsdag, 04 december 2012 om 17:00
xgn google image
Meer dan een jaar geleden verscheen Batman: Arkham City voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Een titel die beoordeeld werd met bijna perfectie, zo bleek uit de 9,6. Die game moest hoe dan ook naar de Wii U komen, zij het met wat lichte aanpassingen.
En zo’n aanpassing blijkt al uit de titel ‘Armoured Edition’. Dit heeft te maken met de nieuwe outfits van de speelbare personages Batman en Catwoman. Batmans nieuwe pak heet Battle Armoured Tech. Tijdens gevechten neemt het pak kinetische energie op en zodra een meter vol zit, kan Batman een soort woedeaanval activeren. Via het touchscreen van de GamePad door op de B.A.T. (bij Catwoman C.A.T.) te drukken of door beide thumb sticks in te drukken wordt deze aanval geactiveerd. Batman is dan tijdelijk sterker. Het uitschakelen van vijanden is dan voor enkele seconden een peulenschil, waardoor de Wii U-versie op sommige momenten ietsje makkelijker is dan de eerder verschenen versie.

Voor de rest is Batman: Arkham City dezelfde game als de game die vorig jaar uitkwam. De Wii U versie heeft als voordeel, zoals dat vaker gaat met ports, dat alle downloadbare content meteen geleverd is. Dus zodra je de titel opstart, kruip je bijvoorbeeld meteen al in de huid van Catwoman: prrrr!

Grafisch niet mooier
Wat meteen opvalt als je de game al eerder gespeeld hebt op een ander platform is de grafische kant van de game. Het gevoel is heel dubbel. Allereerst denk je: ‘Wauw, de game ziet er super mooi uit op de Wii U.’ Dat wil nogal snel als je lelijke games op de Wii gewend bent. Maar aan de andere kant zien de consoleversies en PC-versie er mooier uit. Vooral in cutscenes zijn details net even beter afgewerkt en loopt het allemaal wat vloeiender. En hoewel je dus in eerste instantie wow denkt, ben je na even nadenken eigenlijk teleurgesteld. Als je een game opnieuw speelt op een net gelanceerde console verwacht je na een jaar iets beters, niets iets minders. Dus daar valt wel wat kritiek op te uiten.
Veel GamePad opties
Maar gelukkig bevat de Wii U versie iets waar we wel positief over kunnen zijn en dat zijn de opties van de GamePad. Hoewel de ene optie beter uit de verf komt dan de ander. Soms betekent less more, maar bij Batman: Arkham City Armoured Edition kun je zien dat er geprobeerd is flink gebruik te maken van de GamePad. Meestal is het dus leuk, maar niet altijd.

De eerste aanraking met de touchscreen is goed. Je moet je op een gegeven moment identificeren middels een vingerafdruk. Hoe kun je dat beter doen dan je eigen duim tegen het touchscreen houden? Leuk gedaan! Wat ook zeer tof is, is de Sonar-optie op de GamePad. Met een druk op de knop activeer je Sonar en kun je op een redelijke afstand vijanden traceren die in rood zijn aangegeven. Hoewel je de optie niet per se nodig hebt, is het heel erg handig om dit meteen in de schoot geworpen te krijgen. Je zult merken dat je regelmatig gebruik maakt van deze optie.

Wat ook leuk is, is via de Detective modus omgevingen scannen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gyrosensor in de Gamepad. Dus door de GamePad te bewegen kun je van alles om je heen scannen. Heb je geen zin om als een gek in je kamer te draaien, dan kun je ook simpel de thumb sticks gebruiken, wat prima werkt.

Veel wat je gewend bent uit de normale game, zoals het bladeren door de menu’s kan nu allemaal via het touchscreen. In eerste instantie word je een beetje overrompeld door alle opties die er zijn, maar eigenlijk weet je na wat simpel klikwerk binnen vijf minuten al hoe alles werkt. De GamePad wordt gebruikt voor het hacken van systemen, om de batarang te besturen, alsook de batclaw. Die gyrosensor met wapens, als ook het hacken is niet altijd even leuk om te doen, maar op zich werkt die besturing wel naar behoren.
Geluid uit tv en GamePad
Wat nog wel even het vermelden waard is, is zodra Batman een gesprek luistert met zijn bewakingsapparatuur, al die geluiden allemaal uit de GamePad komen en niet uit de tv. Ook radio-uitzendingen van Oracle komen via de GamePad tot je. Daardoor is er steeds een wisselwerking tot het geluid wat uit je tv komt en wat uit je GamePad komt. Verfrissend!

Al met al prima besturing
De besturing op de GamePad is dus prima. En misschien is dat ook de reden dat de game totaal geen andere besturing ondersteunt. Op zich geen ramp, al was het fijn geweest om misschien ook eens met een controller te kunnen spelen. De GamePad kan na vijf uur spelen wat zwaar in de hand liggen en dan moet je simpelweg doorgaan. Overigens is een cool gegeven dat de game Off-TV Play aanbiedt waardoor je de game gewoon vanuit je bed zou kunnen spelen, mocht je daar behoefte aan hebben.
Cijfer: 8.5