Batman: Arkham Asylum Review

Review
zondag, 06 september 2009 om 20:24
xgn google image
Eerder was ikzelf al enthousiast over Batman: Arkham Asylum in een allereerste impressie. Iets meer dan een maand later speelde Timo een klein deel van de game en was ook overdonderd. Nu de game volledig onder de loep genomen te hebben, zijn we dan nog steeds zo enthousiast?
Als jullie XGN een beetje goed in de gaten hebben gehouden, hebben jullie al kunnen lezen dat Batman: Arkham Asylum een plaatsje in het Guiness Book of Records heeft veroverd wegens goede kritieken. Dat mag dan ook best, want de game staat op zichzelf. Er is geen Batman film uit, maar wel een game. En wat voor één?
De Joker, en dus de hel, breekt los
Alles speelt zich af in het gesticht: Arkham Asylum. Jij kruipt in de huid van Batman en de game opent wanneer jij de Joker hebt opgepakt en voorgoed achter slot en grendel gooit. Helaas heeft de schurk een val opgezet en kort daarna blijkt dat hij losbreekt. Een zware taak wacht op jou: rust en orde brengen in het instituut. Hoe moet je dit doen met al die schurken die hun zinnen hebben gezet op jou?
Batman: Arkham Asylum Screenshot 84940 Batman: Arkham Asylum Screenshot 84938 Batman: Arkham Asylum Screenshot 84936
Veel bekende vijanden
De sfeer in Batman: Arkham Asylum is prettig: grimmig! Hoewel er geen Batman film uit is, zul je wel veel typische Batman elementen herkennen en dat is maar goed ook. Je zult tegen veel vijanden moeten vechten, waaronder enkele bekende slechterikken als Killer Croc, Scare Crow, de Joker en Poison Ivy. Het gevechtsysteem dat je gebruikt in je knokpartijen is laagdrempelig, maar absoluut niet saai.
Voel je een held
Je hebt te maken met hand to hand gevechten. Daarbij kun je klappen uitdelen en counteren, maar ook kun je gebruik maken van je ultieme gadget: de Batarang. Dit alles werkt uiterst soepel, maar wordt ook nog eens mooi in beeld gebracht. Hoewel de game niet draait om veel gadgets, voel je je toch wel echt een held zo al vechtend tussen hordes vijanden. Soms zijn het er meerderen, soms een eindbaas. En de ultieme rake klappen worden ingezoomd en zijn daardoor een genot voor het oog.
Alles ziet er piekfijn uit
Sowieso ziet de hele game er meer dan goed verzorgd uit. Bij filmgames zijn vaak achtergronden wat wazig en niet mooi gedetailleerd weergegeven, bij Arkham Aslylum is dat anders. De cellen, de muren, de texturen, alles is prima voor elkaar. Hoewel Batman zelf nooit enige emotie en dus verandering in het gezicht vertoont (ook niet als hij kwaad is) is hij mooi weergegeven. En ook de Joker ziet er glashelder uit. En wat absoluut ook bijdraagt aan de goede sfeer, zijn de goede voice overs.
Batman: Arkham Asylum Screenshot 79159 Batman: Arkham Asylum Screenshot 79157 Batman: Arkham Asylum Screenshot 79161
Aandacht besteed aan variatie
In Batman: Arkham Asylum heb je niet te maken met een standaard actiegame, je volgt ook echt een verhaallijn. Dit houdt in dat je ook met mensen kunt praten. Ook hier is aandacht aan besteed. Als je meerdere keren op dezelfde persoon afloopt, zal deze zo'n zeven keer iets anders zeggen voordat hij een opmerking herhaalt en is het dus niet zo dat iedereen maar één voor geprogrammeerde zin kent. Dit is erg prettig en komt ook realistischer over.
Maar waarvoor je Batman koopt, is in eerste instantie om lekker de actie te beleven uiteraard. Die zal er dan ook genoeg zijn. Niet alleen zul je met hand to hand gevechten te maken hebben, want wat zo leuk aan Batman Arkham Asylum is, is de variatie. Minstens zo vaak als het vechten zul je gebruik moeten maken van een meer stealthy aanpak. Wees niet bang dat dit lastig wordt, ook hiervoor geldt dat dit zeer toegankelijk is gehouden.
Batman: Arkham Asylum Screenshot 64588 Batman: Arkham Asylum Screenshot 64586 Batman: Arkham Asylum Screenshot 64584
Stealth momenten en detective mode
Zodra de Joker is losgebroken, en de rest van de vijanden ook, wordt direct iemand gegijzeld. Door recht op de schurk af te lopen, zal deze de gegijzelde vermoorden, dus dat is geen optie. Ongezien zul jij de vijand moeten besluipen en onopgemerkt uit moeten schakelen. Maar hoe doe je dit? Belangrijk hierbij, en gelijk een zeer toffe feature in de game, is de 'detective mode'. Hiermee krijg je met één druk op de knop opeens veel meer informatie. Je ziet meteen welke objecten van de omgeving je kunt gebruiken om met je andere gadget, je grapnel gun, naar een bepaalde hoogte kunt slingeren. Immers vanuit de lucht ziet de vijand je niet. Vervolgens kun je deze dan met de 'Cape Stun' uitschakelen. Je vliegt dan langzaam nar beneden en met één druk op de knop kun je de tegenstander uitschakelen.
Het is duidelijk dat Batman: Arkham Asylum veel goeds in huis heeft. Maar dit is nog niet alles. De speelduur van de game is ook erg aangenaam, het is een game waar je niet na zes uur mee klaar bent. En dat wil je ook niet, want nogmaals, het verhaal is interessant en de game speelt heerlijk weg. Na de story modus heb je nog de optie om met challenges verder te gaan. Dat zijn er zestien in totaal. Een online modus voor nog meer replay waarde ontbreekt helaas.
Batman: Arkham Asylum Screenshot 64582 Batman: Arkham Asylum Screenshot 64580 Batman: Arkham Asylum Screenshot 64578
Geen perfectie
Toch is Batman: Arkham Asylum geen perfecte game. Een punt van kritiek is dat je precies op een bepaald punt moet staan om verder te kunnen in de game. Als je hier per ongeluk voorbij loopt of niet helemaal goed staat, zal er geen voortgang in de game komen en zul je misschien onnodig teruggaan naar een bepaald punt. Dit is soms wat vervelend. Een tip hierbij is, dat wanneer de game je naar een bepaalt punt stuurt, je niet zomaar weer moet weglopen. Je zal daar vast nog iets moeten doen.
Een gesticht waar je zeker heen moet
Maar dit is dan ook het enige nadeel van Batman: Arkham Asylum. Tenzij je laagdrempeligheid ziet als onvoldoende uitdaging, want ook dan heb je met deze game een verkeerd spel in handen. Voor de rest is Batman: Arkham Asylum een goede game geworden. Het verhaal is interessant om te volgen en het spel biedt genoeg diversiteit. Het ene moment ben je bezig met hand to hand gevechten, tegen meerdere vijanden of tegen één grote. Het volgende moment ben je weer bezig met een stealth aanpak. Wie had gedacht dat een vleermuis nog zoveel diepgang kon bieden? Een gesticht wil je normaal gesproken niet betreden, maar neem van ons aan dat je Arkham Asylum juist wel wil verkennen. Laat de vleermuis in je los!
Cijfer: 9