Badland Review - Het grimmige neefje van Flappy Bird

dinsdag, 11 augustus 2015 om 18:19
De indie-game Badland werd in 2013 al uitgeroepen tot iPad Game of the Year en is sinds vorige week voor Wii U te downloaden in de Nintendo eShop. Badland oogt als een mix van Limbo en Flappy Bird met elementen uit LocoRoco en deze mengelmoes werkt verbazend goed! Je leest het in onze Badland Review!
Badland begint als een vredige game, waarin je een klein zwart wezentje door een bos laat vliegen. Speciale power-ups kunnen ervoor zorgen dat dit wezentje zichzelf vermenigvuldigt, waardoor je de controle krijgt over een zwerm klonen. Het doel in Badland is om zo veel mogelijk van deze klonen naar het einde van het level te begeleiden. Je hoeft het level echter maar met één van de wezentjes af te sluiten om door te mogen naar het volgende level.
Wat meteen opvalt aan Badland zijn de prachtige, kleurrijke natuurgebieden in de achtergrond. Daarnaast is het opmerkelijk dat er geen muziek wordt gebruikt in Badland en de atmosfeer dus volledig wordt gecreëerd door de sound effects. Deze sound effects bestaan in het begin voornamelijk uit natuurgeluiden en vormen in combinatie met het level design een vreedzaam en zelfs rustgevend geheel.
Badland review

Vallen en opstaan

Naarmate de game vordert, beginnen de achtergronden duisterder en industriëler te worden. De sfeer wordt ook steeds grimmiger en je zult steeds meer obstakels zoals cirkelzagen moeten ontwijken. Het niveau van de game bouwt zich ook in een goed tempo op en je zult na een tijdje merken dat er voor sommige levels in Badland flink wat trial-and-error nodig is. Badland stelt dan ook al je skills op de proef; zo worden je puzzelvaardigheid, behendigheid en reactiesnelheid getest.
Soms zul je bijvoorbeeld met behulp van je klonen wegen vrij moeten maken door verschillende paden te nemen en knoppen in te drukken. Omdat het scherm vaak vrij snel meebeweegt, moet je deze handelingen in een rap tempo uitvoeren. Bovendien worden alle klonen tegelijkertijd met één knop en één analog stick bestuurd. Als al deze factoren met elkaar gecombineerd worden, kan dit lastige situaties veroorzaken.
Badland review

Game of the Year-content

De Game of the Year-editie van Badland bevat vier verschilende level packs: Day I, Day II, Doomsday en Daydream. Oorspronkelijk werden deze level packs los van elkaar uitgebracht, maar in deze Game of the Year-editie kun je dus al meteen aan de slag met alle 100 levels. Maar zelfs als je al deze levels hebt uitgespeeld, kun je nog verderspelen en proberen om alle 300 missies te halen. Ook heeft Badland een co-op modus en een multiplayer modus, dus Badland heeft aardig wat replay value.
Vooral de level packs Doomsday en Daydream bieden een flinke uitdaging en zullen al je geleerde skills uit Day I en Day II op de proef stellen. Het is dan ook verstandig om deze levels tot het allerlaatste moment te bewaren.
Badland review

Badland Review - Een prachtige en complete ervaring

Als je Badland nog niet eerder op een ander platform gespeeld hebt, is dit je kans om de complete ervaring in huis te halen. Badland ziet er prachtig uit op een groot scherm en de gameplay is misschien simpel, maar enorm vermakelijk. Als je zin hebt in een schitterende indie-game die je behendigheid en puzzelvaardigheid op de proef stelt, zoek dan niet verder; Badland is de game die je dit allemaal kan bieden.