Attack on Titan Review - Titans afslachten!

donderdag, 15 september 2016 om 16:59
Het is nog even wachten tot het tweede seizoen van de anime volgend jaar uitkomt, maar gelukkig kunnen we voor nu aan de slag met de game Attack on Titan: Wings of Freedom. Of deze game tof genoeg is om het lange wachten op seizoen twee door te komen, lees je in deze Attack on Titan review.
In de wereld van Attack on Titan is de mensheid bijna uitgeroeid door enorme, mensetende wezens genaamd Titans. Wat er nog over is van de bevolking woont al meer dan een eeuw in steden omringd door enorme muren, die ervoor moeten zorgen dat de gevaarlijke Titans buiten blijven. Echter blijken deze muren niet genoeg te zijn wanneer in het jaar 845 de Titans door de muur breken en de stad binnenvallen, waardoor de mensheid bijna eenderde van het nog overgebleven territorium verliest.
Het verhaal draait voornamelijk om Eren Jaeger, een jongen die het leger ingaat nadat zijn moeder tijdens de inval in 845 voor zijn eigen ogen is opgegeten door een Titan. Zijn ultieme doelstelling is om de wereld te verlossen van de Titans en deze enorme monsters allemaal uit te roeien.

Volgt het verhaal van de anime

Dit is natuurlijk allemaal bekende kost voor iedereen die de anime van Attack on Titan heeft gezien, of de game heeft gespeeld. De campaign van de game, oftewel de Attack Mode, volgt namelijk het verhaal van het eerste seizoen van de anime en je speelt er dus als het ware doorheen. Zo begin je wanneer Eren nog in opleiding tot soldaat is, maar ga je later als onderdeel van het Scout Regiment op scouting missies. Ook belangrijke plot elementen (zonder te veel te spoilen, maar denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschijningen van de mysterieuze Titan en de vrouwelijke Titan uit de anime) komen in de game terug, waarbij jij als speler in de schoenen van de hoofdrolspelers staat.
Dit is natuurlijk voor fans van Attack on Titan enorm tof. Nu is het niet slechts meer een kwestie van kijken, maar ben jij zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Spelend als Eren, Mikasa of Armin (later in de game komen daar nog meer personages bij, zoals Levi) ga je de Titans te lijf, met alle gevolgen van dien.
Attack on Titan review

Roei de Titans uit!

Een van de belangrijkste gameplay elementen in Attack on Titan is het vechten tegen de Titans. Dit is ook wat je gedurende het spelen van de game voornamelijk zal doen; in de game zitten ook vrij veel cutscenes en gedeeltes waarin je vrij kan rondlopen, maar toch draait het voornamelijk om het strijden tegen de Titans.
Gelukkig is het vechtsysteem dan ook goed uitgewerkt. Je bent als speler uitgerust met het uit de anime bekende ODM Gear (Onmi-Dimensional Maneuvering Gear), waardoor je jezelf met gemak en op hoge snelheid een weg kan banen door de verschillende omgevingen. Het besturen van je personage is in het begin nog even wennen, maar via een tutorial die op de Training Grounds plaatsvindt wordt alles even haarfijn uitgelegd. Wellicht iets te haarfijn, want aan het begin van de game krijg je een overload aan informatie over je heen: zoveel dat het wat lastig te onthouden wordt. Echter wordt tijdens het spelen van de game zelf al snel duidelijk wat je moet doen, wanneer en hoe, dus dit vormt niet echt een probleem.
De zwakke plek van de Titans ligt in de nek (in de game aangeduid als nape), dus wanneer je een Titan uit wil schakelen zul je daarop moeten richten. Met behulp van het ODM Gear kan je de Titan op verschillende plaatsen aanvallen: linkerbeen, rechterbeen, linkerarm, rechterarm en ten slotte de nape. Door de rechterstick te gebruiken kan je selecteren op welke plek je wil focussen, waarna je de aanval in kan zetten om de desbetreffende ledematen af te hakken. Dit is allemaal erg fast-paced, waardoor het uitroeien van Titans een toffe uitdaging biedt, zeker wanneer ze naarmate de game vordert sterker worden.
Tijdens de combat beschik je over enkele resources die je in de gaten moet houden. Zo werkt je ODM Gear op gas en wanneer dit gas op is zul je geen boosts meer kunnen gebruiken, tenzij je een nieuwe gasfles gebruikt. Deze gasflessen kan je verkrijgen op het strijdveld via zogenaamde logisticians die je items geven of door zijmissies te voltooien. Hetzelfde geldt voor je blades, de wapens waarmee je de Titans te lijf gaat. Deze kunnen na verloop van tijd beschadigd raken, waarna je ze zal moeten vervangen.
Attack on Titan review

Biedt veel diepgang

Daarnaast biedt Attack on Titan nog vrij veel diepgang in de manieren waarop je de game kan spelen. Je bent namelijk niet alleen maar hersenloos door het verhaal heen aan het spelen en een hele hoop Titans een kopje kleiner aan het maken. Ook is de game nog verrassend lang: wil je het verhaal uitspelen, dan ben je zo'n 15 uur kwijt, maar wil je daarna de game voltooien (inclusief epiloog en extra missies), dan ben je nog veel langer zoet.
Als speler ben je uitgerust met een Regiment Skill en een Soldier Skill. De Regiment Skill is jouw level als speler over zijn geheel genomen; de Soldier Skill is het level van het geselecteerde personage waar je mee speelt. Hoe meer je met een bepaald personage speelt, hoe hoger het level van dat personage wordt. Hetzelfde geldt voor de Regiment Skill; hoe meer missies je voltooit en XP je verdient, hoe hoger jouw Regiment Skill wordt. Hoeveel XP je precies verdient door het voltooien van een missie, is gebaseerd op hoe goed je het hebt gedaan.
Wanneer je personages in level stijgen zullen deze abilities ontgrendelen. Zo krijgt bijvoorbeeld Mikasa na een paar levels de ability Chain Dash, waardoor ze tweemaal kan boosten in de lucht. Daarnaast verdien je Regiment Funds door het voltooien van missies, die je onder andere kan gebruiken om nieuwe equipment te kopen, al bestaande equipment te upgraden of materialen te verkrijgen.
Tijdens het spelen van de reguliere campaign missies krijg je bovendien de kans om verschillende zijmissies te voltooien. Wederom geldt: hoe meer je er voltooit, hoe beter en dus hoe meer XP. Daarnaast kan je buiten de campaign missies om ook nog speciale Survey Missions voltooien, die elk ook weer zijmissies bevatten. Deze Survey Missions zijn bovendien ook met andere spelers te spelen in Expedition Mode: de multiplayer modus van de game.
Attack on Titan review

Minpunten in Attack on Titan

Nu lijkt het tot nu toe alsof de game alleen maar goed is en hoewel het ook zeker een topgame is, vooral voor fans van Attack on Titan, bevat de game ook enkele minpuntjes. Zo is het niet zeldzaam om tijdens het spelen wat schoonheidsfoutjes tegen te komen: een Titan die half in een gebouw staat of een beetje door de grond gezakt is, is iets wat je wel af en toe tegenkomt. Echter heeft dit verder geen gevolgen en hoewel het er dan soms een beetje gek uitziet, belemmert het de gameplay niet.
Daarnaast valt de game in sommige aspecten wat in de herhaling. Zo zijn de Survey Missions soms wel erg veel van hetzelfde (als in: ga hierheen, roei de Titans uit, klaar), maar wanneer je deze online speelt met andere spelers worden ze gelukkig wel een stuk leuker.
Ook hadden de cutscenes soms wat gevarieerder gekund: aan het einde van een missie verschijnt een Final Subjugation Target, oftewel een of meerdere laatste Titan(s) die uitgeroeid moeten worden. Deze targets worden altijd voorafgegaan door een korte cutscene, maar er lijken slechts ongeveer vijf verschillende cutscenes voor deze targets te zijn, waardoor je vaak dezelfde cutscenes aan het bekijken bent. Gelukkig kan je deze cutscenes skippen, dus wederom is ook dit niet erg belemmerend voor de gameplay.
Attack on Titan review

Attack on Titan Review - Enorme aanrader voor fans

De game Attack on Titan is dan ook een enorme aanrader voor fans van de anime. De vloeiende, fast-paced gameplay gecombineerd met het sterke verhaal van Attack on Titan zorgt voor een hoop gameplezier. Daarnaast biedt de game genoeg diepgang in de vorm van character customization, zijmissies en multiplayer zodat het niet snel gaat vervelen. Ook ben je gemakkelijk zo'n 15 uur zoet met Attack on Titan en wanneer je de extra missies wil voltooien ben je zelfs nog een stuk langer met de game bezig.
Hoewel de game af en toe wat schoonheidsfoutjes bevat en op sommige momenten wat in herhaling dreigt te vallen, mag dit de pret niet echt drukken en bovendien vormen deze minpunten geen gevaar voor de gameplay zelf. Attack on Titan is een enorm toffe game en iedere fan van de anime zou deze game eigenlijk gewoon in zijn bezit moeten hebben!
Attack on Titan is verkrijgbaar voor Xbox One, PS4, PS3, PS Vita en PC.