Assassin's Creed Unity Review - Spelen in Parijs

Review
woensdag, 12 november 2014 om 14:11
xgn google image
Na vele smeekbedes van fans is het eindelijk zover. Assassin's Creed Unity brengt ons mee naar Parijs tijdens de Franse Revolutie. Ubisoft zet haar beste beentje voor met veel toevoegingen en verbeteringen aan de populaire franchise. Lees hier hoe de veranderingen uitpakken.
Parijs, 1789. Een tijd vol opstanden, spanningen, problemen en veranderingen die van enorm historisch belang zijn voor het bestaan van het hedendaagse Europa. Bekende figuren, als Napoleon en Lodewijk XVI ontbreken niet En ook bekende gebouwen als de Notre-Dame, Paleis van Versailles en de Champ-Élysées schitteren in Assassins Creed Unity. Verbeeld jezelf nu als Assassin, rennend door dit Parijs: het is een droom die werkelijkheid wordt.

Ezio 2.0 in Assassin's Creed Unity

Laten we het eerst eens hebben over de protagonist van Assassin's Creed Unity. Je speelt namelijk als Arno Dorian, een Assassin met grootse vormen van arrogantie en zelfoverschatting. Hij lijkt qua uiterlijk en gedrag sprekend op Ezio uit eerdere Assassin's Creed games. Bovendien ontwikkelt, zonder al te veel te spoilen, het verhaal ook als dusdanig. Maar is dit een negatief of een positief punt?
Voor ons valt het overduidelijk in de categorie positief. Na afstandelijke Assassin's als Conner in Assassin's Creed III en Edward in Assassin's Creed IV: Black Flag was de serie weer eens toe aan een ''echte'' Assassin. Een Assassin die voortkomt uit de Creed en daar ook voor werkt. Assassin's Creed Unity is weer een echte Assassin-game.
Arno uit Unity

Customization-opties in overvloed

Naast dat Arno op Ezio lijkt kan hij zichzelf ook kleden als Ezio. De outfits van voorgaande Assassin's zijn een aantal van de meer dan 200 outfit-opties. Je kan jezelf van top tot teen aanpassen in een andere stijl en ook je wapens en accessoires zijn voor verandering beschikbaar. Ieder object heeft zijn voor- en nadelen wat betreft statistieken. De ene hood geeft je meer gezondheidspunten, de ander geeft je een betere sluipvaardigheid.
Maar dat is niet het enige. Naast het uiterlijk kun je ook de vaardigheden van Arno aanpassen. Je kan hem verschillende dingen leren, nadat hij speciale Assassin-punten gekregen heeft voor het behalen van missies. Je moet hem zelf aanleren om een dubbele moord te doen, om bepaalde aanvallen en betere verdedigingstechnieken te leren. Deze mogelijkheden tot aanpassen zijn heel leuk en laten je echt nadenken over hoe je iets wil aanpakken.
Customization opties Unity

Parkour beter, maar nog steeds zelfde problemen

In Assassin's Creed Unity is het eindelijk mogelijk om te free-runnen naar beneden. Voorheen kon je alleen omhoog of op gelijke hoogte rennen over de daken. Van de daken afkomen was echter een lastig verhaal, tot nu toe teminste. Ubisoft heeft een heel nieuw systeem gebracht naar de franchise, waardoor je nu snel en soepel van daken afkomt. Parkour, zoals het nu heet, werkt naar behoren. Toch is het hele systeem nog ondergeschikt aan dezelfde problemen.
Nog steeds gebeurt er niet altijd wat jij wil en zitten er plaatsen op de daken waar het spel glitcht of bugt. De irritatie bereikt grote hoogte als je iemand achtervolgt en er gewoon niet gebeurt wat er zou moeten gebeuren. Arno is erg sterk en behendig, maar af en toe komt hij gewoon niet over een simpel muurtje. Ondanks dat het toevoegen van het parkoursysteem naar beneden essentieel is en goed werkt, kent Assassin's Creed Unity dus nog steeds dezelfde problemen war betreft parkour.
parkour in Unity

Assassin's Creed Unity moeilijker, maar realistischer

Counteren kan niet meer! Vijanden zijn slimmer, sterker en handelen realistischer. Het niet meer kunnen counteren en de toegenomen slimheid van de vijanden zorgen ervoor dat Assassin's Creed Unity veel realistischer is dan zijn voorgangers. Een voorbeeld van de toegenomen intelligentie is dat wachters je niet langer meer zullen volgen op daken, maar om het gebouw heen lopen om jou te zoeken en vervolgens neer te schieten.
In plaats van counteren kun je nu afweren. Voorheen kon je in één beweging de aanval van de vijand afslaan, hem uit balans brengen en vervolgens neerhalen. Nu weer je alleen de aanval af, moet je zelf aanvallen inzetten en zul je ook meer moeten bouwen op je ontwijk-vaardigheden. Vechten tegen een groep van 60 man is dus niet meer mogelijk. Het is zelfs aan te raden om daar zo hard mogelijk van weg te rennen.
combat in Unity

Keuzes en vergevingsgezindheid

Ben je die lange volgmissies ook beu? Geen paniek want in Assassin's Creed Unity zijn ze verleden tijd. Door je toegevoegde vergevingsgezindheid zullen de mensen die je volgt reageren op de verschillende situaties. Word je ontdekt, dan zullen ze wegrennen van je. Raak je je vijand kwijt, dan zul je opnieuw moeten zoeken met je eagle vision. Niet langer ben je dus meer verbonden aan de ellenlange missies die foutloos gespeeld moeten worden.
Daarnaast heb je ook veel meer keuzes en vrijheid in hoe je de missies aanpakt. De grote missies hebben optionele uitdagingen die de missies makkelijker maken voor jou. Zoals in onderstaande trailer te zien heb je de keuze om geruisloos binnen te sluipen om je target te vermoorden of naar binnen te rennen met zwaard in hand en lekker wat bloed te vergieten. Helaas heeft niet iedere missie deze optie, maar het is erg innovatief om deze vrijheid te hebben.

Interieurverkenning en sluipen

Naast de grote toevoegingen zoals co-op, parkour en combat heeft Ubisoft nog meer aangepast. Op de PlayStation 4 en Xbox One werd het mogelijk geacht om naast een buitenwereld te hebben ook een interieur toe te voegen. Bijna alle gebouwen in Assassin's Creed Unity zijn dan ook te betreden en door te rennen. Verschillende verdiepingen en sloten om open te breken zorgen voor net die beetje extra's. Het toevoegen van een interieur brengt echter ook problemen met zich mee.
Er zijn namelijk ontzettend veel wachters in kleine ruimtes. Ubisoft heeft ook daar een oplossing voor gevonden: je kan nu sluipen. Met een simpele druk op LT/L2 kom je in de speciale sneakmodus en kun je wachters te snel en te slim af zijn. Deze toevoeging is eigenlijk heel logisch in een game die zich specialiseert in sluipen. Het sluip-systeem voelt dan ook snel goed aan, alsof het er al jaren is. Een mooie toevoeging dus.
Interieur in Unity

Eindelijk co-op!!!

Assassin's Creed Unity is de eerste Assassin's Creed waar co-op in mogelijk is. Na wat serverproblemen op de PS4-versie is ook de co-op grondig getest. De nieuwe optie werkt heel vloeiend en je komt heel snel bij andere Assassins in een missie. Co-op en singleplayer lopen dan ook vlekkeloos in elkaar over en de speciale missies zijn goed gebouwd om met meerdere personen te voltooien. Toch zijn er ook negatieve kanten aan de co-op.
Het combat-systeem in de co-op werkt gewoon niet lekker. Als je met twee man op een wachter aan het inslaan bent, gebeuren er allerlei rare dingen. Je vliegt een paar keer omhoog, doet een aanval in het luchtledige of glitcht gewoon zo erg dat er onbeschrijvelijke vage dingen gebeuren. Bovendien werkt co-op alleen in speciaal uitgezette missies en niet in de reguliere singleplayer. Afgezien van dat is co-op toch ook wel een echte toevoeging aan Assassin's Creed, want leuk is het absoluut wel.
co-op in unity

Tegenvallende ''next-gen'' graphics

Tijdens het spelen van de co-op waren de meningen verdeeld. De één vond de graphics behoorlijk tegenvallen en de andere beaamde dat de gebouwen zowel van binnen als van buiten extreem gedetailleerd en mooi afgewerkt zijn. Over het algemeen moeten wij echter toch concluderen dat er weinig grafische verschillen zijn met voorganger Assassin's Creed IV: Black Flag.
Dit is geen ramp, aangezien Black Flag geroemd werd om zijn graphics op de PlayStation 4 en Xbox One. Toch hadden wij beter verwacht, zeker ook omdat deze game alleen uitkomt op de PlayStation 4 en Xbox One. Maar begrijp ons niet verkeerd; de game ziet er prachtig uit en alles is heel mooi uitgewerkt. Overheersend blijft echter het gevoel dat het beter had kunnen zijn.
assassins creed unity e3 2014 5

Technische mankementen in Assassin's Creed Unity

Wat zien we het tegenwoordig toch veel; er worden games uitgebracht die nog helemaal niet af zijn. Assassin's Creed Unity is daar helaas geen uitzondering in. Te veel bugs en glitches maken de game op momenten onspeelbaar. Vijanden die tegen muren lopen te zoenen, door de grond heen vallen, niet over muurtjes heen kunnen springen, en wachters die je niet zien terwijl je voor ze langs loopt.
Het zou heel goed kunnen zijn dat veel van deze ''fouten'' eruit gehaald worden met de day-one patch. Deze hebben wij helaas niet gekregen voor de recensie. Toch lijkt het zeer aannemelijk dat niet al deze glitches en bugs uit de game gehaald kunnen worden. Jammer, maar helaas.

Duidelijk beter, niet perfect

Assassin's Creed Unity kent talloze verbeteringen ten opzichte van voorgaande Assassin's Creed games. Zo is het verhaal meer gericht op Assassin's en parkour, combat en missieopbouw sterk verbeterd. Bovendien zijn veel gebouwen nu van binnenuit te bespelen, zijn er heel veel customization-opties en is er een sluip-systeem toegevoegd. Deze duidelijke verbeteringen staan echter tegenover een aantal mindere punten.
Zo zitten er veel technische fouten, zoals bugs en glitches in Assassin's Creed Unity en kent de game weinig grafische verbetering ten opzichte van voorganger Black Flag. Ook valt Assassin's Creed Unity terug in oude fouten door het niet altijd perfect werkende parkoursysteem. Bovendien is de co-op, die erg vermakelijk is, voorzien van veel technische mankementen. Toch is Assassin's Creed Unity een echte aanrader. Unity is een betere Assassin's Creed, maar geen perfecte game.
Cijfer: 8

Populair Nieuws