Ape Escape Move Review

woensdag, 13 juli 2011 om 18:00
Nu komt de aap uit de mouw. De aap aanspreken. Wil je een aap, dan krijg je een aap. Dat is de aap gevlooid. Als je een aap leert klimmen, gaat hij met kokosnoten gooien. Een oude aap moet je geen gezichten leren trekken. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Het is hartstikke leuk om met spreekwoorden met het woord aap erin, te spelen. Maar geldt dat ook zo bij Ape Escape Move, waar je met apen zelf kunt spelen?
Godzijdank dat er weer een nieuwe Ape Escape is. Altijd heerlijk platformen met dat spel. Het is immers zes jaar geleden dat voor het laatst een Ape Escape game voor de console uitkwam. Dat was Ape Escape 3. Een heerlijke platformer. Daarom is het maar goed dat Sony met een nieuw spel komt. Heerlijk weer platformen. Of wacht, het is een Move versie. Wat betekent dat?
Minigame game
Dat betekent alleen maar minigames. Die opmerking wordt niet gebruikt als een vooroordeel van de PlayStation Move games, maar juist als feit. Ape Escape Move is een minigame game. En nee, dat betekent niet dat het bij voorbaat slecht is. Games als Mario Party en in het bijzonder, het door de recensent zelf geprezen, WarioWare voor de Nintendo DS zijn goede voorbeelden van hoe het wel moet. Dus ja, dan hoor je Ape Escape Move zeker een kans te geven. Het is wel zo dat deze game niet zo een is waar je veertig minigames kunt spelen, er is er maar één.
On-rails…
De grote vraag is echter of Sony er in slaagt om van Ape Escape Move een hele leuke en interessante game te maken. Al gauw kom je erachter dat het spel een on-rails game is, een spel waar je zelf niet de persoon hoeft te besturen maar alleen hoeft te richten. Doel in Ape Escape is dat je zoveel mogelijk bananen verzamelt, terwijl je wordt aangevallen door die typische apen en onvoorstelbare gebeurtenissen. Een dinosaurus die jou plat wil maken? Kan gebeuren.
Probleem is echter dat het ontzettend snel verveelt. Juist het gebrek aan variatie zorgt ervoor dat je al gauw uitgekeken raakt. Oké, je hoeft niet altijd op bananen te jagen, soms moet je ook de apen proberen terug te pakken. Apen houden namelijk van bananen en ze nemen dan ook al te graag je gevangen bananen weer terug naar huis. De taak aan jou om met de ‘slingshot’ de apen stil te krijgen en vervolgens de bananen weer terug te pakken. En elk level weer hetzelfde liedje, tot je bij baas Specter komt. Hij schijnt de ultieme badass te zijn, maar het zal een tijdje duren tot je hem daadwerkelijk kunt vangen.
Besturing wel degelijk
Een enigszins pijnlijke constatering is dat de besturing in deze game wél goed werkt, in tegenstelling tot vele andere on-rails shooters. Soms zal het af en toe heel moeilijk worden om de allerhoogste score te halen, gezien de bewegingen die je met je arm moet maken wil je dat bereiken. Maar juist doordat er weinig variatie in zit, zal het heel snel vervelen met de besturing. Je wilt wat anders doen; vijftien levels lang hetzelfde doen met je armen is immers een hel. Maar dat neemt dus niet weg dat de besturing wél degelijk is.
Minigames in een minigame
Het gebrek aan variatie probeert Sony op te vangen met drie minigames: Tag Rally, Slingsnipe!, en Sprayzer Defense Force, waarbij je bij de eerste op een enigszins grappige wijze kunt racen, bij de tweede juist je behendigheid en concentratie moet gebruiken en bij de laatste is het duidelijk dat je moet verdedigen. Het leuke aan deze drie minigames is dat je het met je vrienden kunt spelen, wat eigenlijk een opluchting is. Want waar is er een degelijke, uitgebreide multiplayer? Co-op willen de gamers! Juist in dit soort games is dat noodzakelijk, en juist niet zo’n Monkeypedia waar je alle vijfhonderd verzamelde apen samen met je hartsvriendin kunt bekijken.

Die dekselse apen weer
Waar je gelukkig wel blij van wordt, zijn de apen zelf. Tenzij je een apenfobie hebt, zul je gaan lachen van die dekselse apen. Ze springen heen en weer, zijn ongelofelijk irritant en gedragen zich als apen. Al gelijk heb je door dat de sfeer niet al te serieus is, iets wat ook is uitgedrukt in de grafische stijl van het spel. Het hoeft allemaal niet zo mooi en gedetailleerd, het mag er ook gewoon komisch en geinig uitzien. Net als het geluid; je hoeft geen stemacteur in te huren om een apengeluid te maken. Gewoon iets debiels doen, dat kan namelijk ook.
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding
Het jammere aan Ape Escape Move is dat het in feite een minigame is, voor de volle prijs. De meeste on-rails shooters zijn een stuk uitgebreider dan deze game, wat ervoor zorgt dat het aanvoelt als een eenzame en simpele rit. En dat is het ook. Na verloop van tijd zal het erg vervelend worden en zul je al gauw iets anders in je PlayStation 3 stoppen. Dus mocht je van vervelen houden: koop dit spel. Zo niet: koop dit spel niet.
Cijfer: 4.5