Anomaly: Warzone Earth Review

vrijdag, 20 april 2012 om 11:30
Aan tower defense games is er de laatste maanden geen gebrek. Een game uit dat genre moet tegenwoordig al iets heel speciaals doen om op te vallen tussen zijn soortgenoten. Anomaly: Warzone Earth doet dan ook iets totaal anders. In plaats van de verdediging in te gaan, ben je in deze game het aanvallende team. Een tower offense game dus eigenlijk. Is dat een goede wending voor toekomstige games?
Anomaly: Warzone Earth verscheen recent op Xbox Live Arcade, maar we konden eigenlijk al veel langer met de game aan de slag. Vorig jaar in april kwam de game origineel namelijk al uit op de PC en Mac. Critici wereldwijd waren toen te spreken over Anomaly en dat leidde tot een lancering op de iOS-apparaten en later ook op Android-toestellen. Dat was echter een aangepaste versie speciaal voor de mobiele apparaten. De game die nu op de Xbox 360 verkrijgbaar is, is dezelfde als vorig jaar op de PC is verschenen. Wie nu denkt aan een goedkope port heeft het mis. Speciaal voor de lancering op Xbox Live Arcade heeft ontwikkelaar 11 bit Studios een compleet nieuwe modus toegevoegd.
Aliens in Irak en Japan
In Anomaly: Warzone Earth reis je af naar de niet zo verre toekomst. Een buitenaardse levensvorm is neergestort op Aarde en lijkt niets goeds van plan te zijn. Tijdens de afdaling van de aliens naar de Aarde is hun schip in tweeën gebroken en daardoor gaan we op twee locaties aan de slag: Bagdad en Tokio. Jij speelt als de bevelhebber van een militaire eenheid en het is jouw taak om uit te zoeken hoe je de onderdrukking van de aliens kunt stoppen en ze uiteindelijk kunt verslaan. In tegenstelling tot veel tower defense games loop je zelf mee over het slagveld en kun je daar ook sneuvelen. Na een wachttijd van een paar seconden ben je echter weer op de been, zodat de game niet na één keer sterven al ophoudt.
Het perfecte team
Aan het begin van ieder level krijg je een budget waarmee je eenheden kunt kopen. Door de levels heen liggen echter ook grondstoffen verspreid die je kunt verzamelen waardoor je meer centjes krijgt. Zo kun je jouw konvooi blijven veranderen en upgraden. Onder de eenheden zitten onder andere een raketwerper, een tank en een vlammenwerper. Er zijn zes verschillende voertuigen die je kunt inzetten en die ook allemaal uniek zijn. Zo is een raketwerper ideaal om veel schade aan te brengen, maar kun je beter een tank voorop laten rijden omdat die meer schade kan verdragen. Hoewel dit aanspoort alles te willen gebruiken zul je het overgrote deel van de game met dezelfde opstelling spelen. Gewoon, omdat het werkt.
In plaats van dat je geld uit gaat geven aan extra voertuigen die het wat makkelijker maken, kun je er beter voor kiezen om van dat geld je huidige voertuigen te upgraden zodat je er sterker voor staat. Als snel zul je een ideaal team gevonden hebben waar je nauwelijks van afwijkt. Dat is uiteraard wel jammer, maar gelukkig wordt het er nooit saai door. Dat komt er onder andere door omdat je zelf met je konvooi meeloopt. Vijanden laten regelmatig een power-up achter en die ben jij dan druk aan het verzamelen. Deze power-ups kun je vervolgens inzetten om bijvoorbeeld de vijanden af te leiden, te blinderen of ze helemaal op te blazen. Je bevindt je dus constant midden op het slagveld, midden in de actie.
Extra tactisch element
Het pad dat je aflegt staat in de meeste tower defense games vast en daar is niet van af te wijken. Anomaly: Warzone Earth voegt hier nog een geheel nieuw tactisch element toe. Je zult zelf je route moeten bepalen door een veld van vijanden heen. Ga je voor de makkelijkste route met zo min mogelijk vijanden of ga je de volop strijd aan om extra grondstoffen te verzamelen? De keuze is volledig aan jou. Je kunt de route constant blijven aanpassen. Heb je bijvoorbeeld iets gemist of wil je even op adem komen dan verander je de koers gewoon. In een van de latere levels zul je dit ook veel verplicht moeten doen omdat er vanuit de lucht aanvallen worden gepleegd en je op dat moment maar beter niet in de gevarenzone kunt zijn.
Extra content
Na het voltooien van alle levels in Bagdad, en later ook na het voltooien van de levels in Tokio, speel je een extra modus vrij in dat gebied. Dit is een horde modus zoals we die uit zoveel games kennen. Alleen ben jij ook hier de aanvallende kracht. Je zult dus steeds door nieuwe verdedigende vijanden moeten worstelen. Dit doe je om een generator te vernietigen. Dit gaat zo tien rondes door die vanzelfsprekend steeds lastiger worden. Voor een keer zul je hier zeker mee vermaken, maar echt blijvende aantrekkelijkheid mist helaas. Na vijf uur ben je door de singleplayer heen en daar kun je een uurtje bijtellen met de horde modus. Best kort, maar hier komt de extra content kijken die de ontwikkelaar speciaal voor de XBLA-versie heeft toegevoegd kijken.
Er zijn zeven ‘tactical trials’ toegevoegd die je in de verhaalmodus vrijspeelt. In deze trials moet je niet zomaar de vijand verslaan, je moet een speciale tactische uitdaging zien te voltooien. En uit ervaring blijkt dat dit niet altijd zo gemakkelijk is. Het eerder genoemde dream team is nu lang niet altijd meer geschikt. Je zult dus echt andere samenstellingen moeten proberen om erachter te komen wat de beste tactiek is. Deze trials halen alles uit Anomaly: Warzone Earth en we kunnen ze dan ook zonder problemen een erg goede toevoeging noemen.
Het genre op zijn kop
Anomaly: Warzone Earth weet het hele tower defense genre op zijn kop te gooien en zonder kleerscheuren weg te lopen. De omgekeerde aanpak is erg leuk voor de verandering en werkt perfect. Je zit midden in de actie en bent constant bezig met power-ups en de beste tactiek uitstippelen. Geen moment om je te vervelen dus. De tactische uitdagingen zijn daarbovenop een erg goede toevoeging waarin je voldoende uitdaging zult vinden om je een paar uur te amuseren. Het enige minpuntje is dat je al snel het perfecte team samen hebt gesteld en bepaalde eenheden dan niet tot nauwelijks gebruikt worden. Zonde, maar alsnog is Anomaly: Warzone Earth een geweldige game voor maar 800 Microsoft Points.