Animal Crossing New Horizons Review - Eindelijk op de Switch!

maandag, 16 maart 2020 om 15:00
animal crossing new horizons nintendo switch 331951f1612886035
Toen Animal Crossing niet naar de Nintendo Wii U kwam, zorgde dit voor de nodige teleurstellingen. Die schattige dierenvriendjes en dat eeuwige gejaag op fossielen, insecten en vissen, is altijd een verplichte kost onder veel Nintendo gamers geweest. Het relaxte dierenavontuur maakt gelukkig een entree op de Nintendo Switch. En wat voor één! Tijdens deze review werden we positief verrast.
In Animal Crossing New Horizons word je een enthousiaste eilandbewoner van een grafisch prachtig ogend 'onbewoond' eiland. Je begint met een simpel en wat sober tentje, maar binnen enkele dagen zie je steeds meer groeien op jouw droomeiland. Er komen lieftalige dieren op je eiland wonen, waar je een leuke, vlotte babbel mee kunt houden. Ook bouw je regelmatig winkels, bruggen, hellingen of andere projecten waar je veel moeite in steekt. Doordat je klok synchroon loopt aan de echte tijd, is het elke dag feest als je terugkeert om te zien of je net aangelegde bouwterrein al is afgebouwd.
Ook word je geprikkeld elke dag te kijken of er weer nieuwe insecten of dieren zijn. Sommige verschijnen alleen ’s avonds, anderen alleen ’s ochtends. Veel vissen en insecten zijn ook nog eens seizoensgebonden. Je kunt immers alles pas hebben gezien en gevangen door minimaal een jaar lang het spel te spelen. Ook zijn er seizoensgebonden gebeurtenissen die je zoet houden. Bijvoorbeeld het bouwen van een sneeuwpop! Het spel is zo ontspannend, dat je met gemak de tijd vergeet.
animal crossing new horizons amigos 2

Krijg de regie in handen

Meer dan ooit tevoren, krijg je in dit spel de volledige regie van je eigen eiland in handen. De eerste speler bepaalt niet alleen waar hij zijn eigen tentje met haring en al de grond in ramt, ook mag hij of zij de tenten van medebewoners plaatsen. Anders dan andere delen begin je op een vrij kaal eiland. Je wordt alleen omringd door onkruid, maar niet door de typische winkel van Tom Nook, het prachtige museum van Blathers, of de vrolijke zaak van de Able Sisters. Door de loop van je avontuur krijg je bouwpakketten waardoor jij zelf bepaalt waar alle belangrijke gebouwen komen te staan. Heb je spijt van de plaatsing van een gebouw, Tom Nook is je reddende engel. Je verandert het zo!
Door de loop van het spel worden je opties alsmaar uitgebreid. Zo krijg je na enkele weken te hebben gespeeld, de vrijheid om ook heel het landschap naar je wens aan te passen. Met een paar drukken op de knop tover je een prachtige waterval tevoorschijn, verander jij je dorp in een waar waterparadijs met flink wat rivieren, of leg je alles droog en werk je de hoogte in door kliffen aan te leggen. Na een flinke hoeveelheid tijd in het spel te hebben gestopt, kun je zelfs de belangrijkste gebouwen met elkaar verbinden door een prachtig pad aan te leggen. Iets wat gebruikers altijd wilden, maar vooralsnog alleen mogelijk was voor mensen die het spel anders speelden dan bedoeld.
animal crossing new horizons craftearf1582562868

Het huisje van je dromen

Animal Crossing New Horizons biedt ook een heel nieuwe crafting systeem, iets wat we niet zagen in eerdere Animal Crossing spellen. De houdbaarheid van je gereedschap is in dit spel eindig en het kan regelmatig gebeuren dat je tijdens het vangen van een vis je visnet ziet breken. Gelukkig kun je nu takjes oprapen om er je eigen gereedschap van te maken. Ook kun je met een breekbare bijl op een boom inslaan om hout te verzamelen. Je wordt omringd door bouwmaterialen, die je uitnodigen om elke keer meubels en gereedschap te blijven maken. Veel van die meubels kun je naar eigen wens aanpassen doordat deze in diverse kleuren en een eigen patroon kunnen worden voorzien.
Doordat het crafting systeem in leven is geroepen, loop je wel regelmatig tegen het punt aan dat je gereedschappen net op het verkeerde moment breken. Dit is vooral irritant op de momenten dat je net een bijzonder insect in de spelwereld ziet, maar je dus niet in staat bent om hem met een vlindernetje te vangen. Gelukkig leer je van dit soort momenten en daarom zorg je er al snel voor dat je van elk stuk gereedschap meerdere op zak hebt. Al raken dan natuurlijk wel je broekzakken snel vol. Ondanks dat die zo groot zijn dat je als een ware Mary Poppins hele meubels erin kunt opbergen, moet je regelmatig naar je huisje lopen om overbodige zooi in een opslag te dumpen.
animal crossing new horizonsoriginal

Een vleugje Happy Home Designer

Gaaf is om te zien dat dit nieuwe spel bij het bouwen, de nodige elementen leent van Happy Home Designer voor de Nintendo 3DS. Je kunt je meubels vanuit je opslag op een Sims achtige manier in je huis zetten. Hierdoor heb je veel meer vrijheid en wordt het ook makkelijker om je huis snel aan te passen naar jouw wensen. Alhoewel je nog steeds met je karakter alles kunt duwen en plaatsen, is het vele malen vlotter om nu gewoon via deze modus het huis als een tafel vol modelmeubels te benaderen. Die kun je oppakken en verslepen. Zonder moeite hang je ook de muur vol met items.
Ben je klaar met het inrichten van je huis, dan kun je verder met je tuin en de rest van je dorp. De meubels die je normaal gesproken in je huis zette, kun je nu ook gewoon buiten zetten. Door hekjes om je huis te plaatsen, maak je een ware tuin. Die kun je vol zetten met toffe tuinmeubelen. Ook maak je via het crafting systeem met een gemak een fontein, die weer prachtig staat als opvulling in je dorp. Terwijl je dorp vol komt te staan met prachtige meubels, voel jij je als spelers steeds meer thuis. Het hele eiland wordt langzaam je eigen speelparadijs dat je kunt inrichten zoals jij het wilt.
switch acnh 0220 direct partyplay scrn 02

Samen spelen, samen… ergeren

Zo maak je relaxt je omgeving mooi. Dat relaxte gevoel is kenmerkend voor heel de spellenreeks. Dat alles verdwijnt daarentegen aan de horizon, wanneer je gebruik maakt van de nieuwste Animal Crossing co op-ervaring. Vooralsnog kon je alleen nog lokaal en online met elkaar spelen als je ieder je eigen console had, nu kun je in een vergelijkbare stijl als Pokémon Let’s Go Eevee en Pokémon Let’s Go Pikachu, gezamenlijk spelen. Zo kan via coach co-op, elk moment iemand anders meespelen, waardoor je dit spel nooit meer in je eentje hoeft te spelen. In het begin is dat tof, maar het is toch slecht uitgewerkt. Na het een tijdje te hebben gespeeld, voel je namelijk de beperkingen van het spel.
Uiteindelijk past de co-op soms niet zo goed bij het relaxte gevoel van Animal Crossing. Zeker wanneer je met het maximale aantal spelers (4) co-op speelt, maakt de ontspannenheid eerder plaats voor hetzelfde hysterische gevoel als je kunt hebben bij de co-op van New Super Mario spellen.
Je werkt in het spel met een leider en volgers. Volgers kunnen daarentegen bijna niks. Al hun vis- en insectvangsten worden in een vuilnisbak bij het gemeentehuis gedeponeerd, ze kunnen niks oppakken, niet met andere dierenvrienden praten en je moet altijd bij elkaar in het scherm blijven. Je kunt wisselen van leider, maar dit zorgt in sommige gezelschappen voor hysterie omdat iedereen de leider wil zijn. Lijkt tof, maar je speelt liever met acht spelers online met ieder een eigen scherm.
animal crossing new horizons amigosf1582561971

Personages ontbreken

Animal Crossing New Horizons weet ook op andere vlakken de doorgewinterde Animal Crossing-gebruikers tegen het zere been te trappen. Denk bijvoorbeeld aan opties zoals zwemmen (New Leaf), die wij nog niet zijn tegengekomen. Of denk aan de mogelijkheid om met je dierenvriendjes verstoppertje te spelen. In die dagen dat wij het spel spelen, zijn we nul keer voor een spelletje met de buren uitgenodigd. De buren laten op een andere manier zien te leven. Zo zien we ze zitten, met een lolly in de handen rondlopen, of in paren van twee rek-en-strek oefeningen doen op een plein.
Ook zijn geliefde personages niet direct vanaf het begin te ontmoeten. Denk aan Isabelle en de Able Sisters, die je pas ziet op het moment dat je na dagen spelen. Bij hun is het begrijpelijk. Toch zijn er ook personages waarvan je tijdens het spelen je afvraagt of ze ooit nog zullen terugkeren. Doordat het spel nu automatisch wordt opgeslagen, krijg je nu geen bezoek meer van de mol Resetti als je het spel afsluit zonder eerst te saven. Wil je een brief bezorgen, er is geen postkantoor met de pelikanen, Pelly, Phyllis en Pete erin. De honden Cooper en Booker schitteren vooralsnog ook in afwezigheid, terwijl ze al sinds de GameCube een rol speelden.
Mogelijk komen ze nog terug in de loop van het jaar. Tijdens het reviewen kunnen we namelijk nooit alle aspecten van het spel uitproberen, omdat tijdens een heel jaar aan Animal Crossing nog nieuwe dingen kunnen worden ontdekt. Toch is de onzekerheid rondom die personages jammer. De pijn wordt wel wat verzacht door hele nieuwe personages aan de mix toe te voegen. Zo wordt Joan wat oud en vervangen voor een junior editie. Wanneer je andere eilanden wilt bezoeken, kom je in aanraking met de Dodo’s van Dodo Airlines. Ook kun je weer nieuwe burenvriendjes ontmoeten, want voor dit spel zijn er nieuwe karakters ontworpen die als buren voorbij kunnen komen.
switch acnh 0220 direct seasons scrn 05f1584101807

Animal Crossing New Horizons review – Een waar feest

Toch is het tof dat er zoveel te ontdekken valt. In essentie is Animal Crossing New Horizons nog steeds wat je van zo'n spel verwacht. Toch wordt er zoveel nieuws aan het recept toegevoegd dat je weer vele uren erin zal steken. Net als eerdere delen, is Animal Crossing New Horizons zeker een titel waar je weer met gemak honderden uren gameplay met een grijns van oor tot oor zult doorlopen. Met enige regelmaat keer je terug. De ene dag uren, andere dagen een paar minuten. Gewoon om verbonden te blijven met het spel, de bewoners en de vele mogelijkheden die het biedt.
Wel een tip aan mensen die een hekel hebben aan Nederlandse schermteksten! Het spel kiest automatisch Nederlands als je systeem op het Nederlands staat. Dit zorgde vooraf aan de release al voor de nodige angsten onder de wat oudere Animal Crossing-spelers. Je moet dan dus je Switch op het Engels zetten, of de Nederlandse teksten accepteren. Gelukkig zijn de diverse grappen die je personages en dorpsbewoners uitspreken, toch best wel aardig goed vertaald.
Mocht jij nog twijfelen of je de game wel of niet moet spelen? Wij hebben in dit artikel 5 redenen op een rij gezet waarom je de game moet spelen. Zo is het in deze coronacrisis een rustgevende game.
Dit bericht is op 30 juli 2020 bijgewerkt.