American Sniper Recensie - De spanning uit de ogen van Bradley Cooper

dinsdag, 20 januari 2015 om 11:37
American Sniper is een spannede oorlogsfilm die gaat over een legendarische Amerikaanse sniper, die van cowboy rodeo verandert in een Navy Seal sniper. En niet zomaar één, maar de beste sniper die het Amerikaanse leger ooit heeft gekend. Ben jij benieuwd naar wat wij van de film vinden? Lees hieronder onze American Sniper recensie!
De film American Sniper is het verhaal achter U.S. Navy Seal sniper Chris Kyle en wordt gespeeld door Bradley Cooper. De film wordt geregisseerd door Clint Eastwood, die bekend staat om zijn oorlogsfilms. Chris Kyle die op jonge leeftijd al door zijn vader werd meegenomen als er gejaagd werd, had volgens zijn vader een gift. Hij kon goed schieten, maar zijn leven verandert drastisch op het moment dat hij kiest voor de U.S. Navy Seals.
Chris is een cowboy uit Texas die graag opschept als rodeo. Op het moment dat hij niets meer te verliezen heeft ziet hij beelden van een lopende oorlog in Irak. Dat is voor Chris Kyle het moment dat hij besluit hier iets aan te doen en probeert zich in te schrijven bij de Navy Seals, om zich ergens nuttig voor te maken.
American Sniper recensie

Een portret van Chris Kyle

De film is vooral een portret van Chris Kyle, waarin je de kracht in hem te zien krijgt en hoe deze is voortgekomen uit de legende die hij nu is. Chris Kyle heeft wel 160 bevestigde kills op zijn naam en wordt in de film herhaaldelijk een legende genoemd door zijn collega Navy Seals uit het Amerikaanse leger. De kills hebben voor het Amerikaanse leger veel levens gered en daardoor staat er zelfs een prijs op zijn hoofd. Dat zorgt ervoor dat ook van de Irakese kant het vuur op hem wordt geopend.
In de film zijn onder andere de vier keren te zien dat Chris afreist naar Irak, om daar zijn land te dienen. De film focust vooral op de sniper rol die Bradley Cooper speelt in de oorlog die zich op afspeelt in Irak. Er zitten genoeg spannende scenes in waar Bradley Cooper met zijn sniper te zien is en voor een aantal lastige keuzes komt te staan. Wie hij neer schiet is zijn keuze en voor fouten is geen ruimte als het om mensen levens gaat.
American Sniper recensie

Naast oorlog ook liefde

Naast zijn dienst als Navy Seal sniper bevat de film ook veel liefde, die af en toe in een lastig licht wordt gezet. Het is niet makkelijk geliefden thuis te hebben als je in Irak middenin een vuurgevecht zit. Dit blijkt meerdere keren en zet Chris toch wel aan het denken. Het feit dat er iemand op hem wacht, geeft Chris extra moed en laat zien dat hij zeker terug naar huis wil keren.
De keren dat hij thuis komt voor zijn liefde, begint Chris last te krijgen van een posttraumatische stressstoornis en dat komt hem niet te goede. Ook hij heeft een trauma opgelopen en is constant bezig met de gebeurtenissen die zich in Irak hebben afgespeeld. De momenten dat hij thuis is, zul je niet altijd even goed acteerwerk zien, helaas.

Af en toe wel wat slechte punten

Naast het slechte acteerwerk bevinden zich scenes in de film die wel wat korter hadden gekund. De film is van zichzelf al lang en had best wat korter gekund door het weghalen van onnodige scenes of het inkorten van lange scenes. Waar het einde van de film erg abrupt komt, hadden de filmmakers daar beter wat extra scenes van kunnen maken.
Ook zie je af en toe wat neppe dingen voorbij komen als een zoals een pop die als baby moet dienen, en een te grote buik van papier-maché. Op sommige punten had dit wel iets realistischer gekund en zijn toch dingen die opvallen en je bijblijven. Dat alles maakt American Sniper voor de één een hele lange zit en voor de ander weer een hele goede film.

Voel de spanning van sniper Chris Kyle

De film neemt je goed mee in de huid van U.S. Navy Seal sniper Chris Kyle en laat op de momenten van lastige keuzes de spanning er goed in tot het moment dat er een beslissing moet worden genomen. De film geeft in het begin al een aantal scenes weg, die later zijn terug te zien in de film. Daardoor kom je meteen in de spanning terecht en snap je later beter wat er gebeurd is.
Bradley Cooper zet overigens een van zijn beste rollen ooit neer en ook Clint Eastwood mag trots zijn op deze regie. American Sniper is binnenkort te zien in de Nederlandse bioscopen en je kan nu alvast de sfeer proeven met de eerste trailer van American Sniper. Oh ja, de film dingt ook mee aan de Oscars 2015.