Alien Spidy Review

Review
vrijdag, 05 april 2013 om 17:00
xgn google image
De gemiddelde vrouw (en misschien zelfs man) zal meteen op zijn stoel springen als er een spin in de buurt is. Deze harige monsters variëren op het gebied van vorm, viezigheid en zelfs dodelijkheid. Behalve in Alien Spidy, waarin de buitenaardse spin die je bestuurt een aandoenlijk wezentje is dat zijn weg terug naar huis moet zien te vinden.
Een spin die zijn weg naar moet zien te vinden.. Klinkt nogal dubieus, toch? Toch is het zo. In het kleurrijke introfilmpje kom je te weten dat de spin van zijn legerofficier op missie wordt gestuurd met een ruimteschip. Natuurlijk gaat er van alles fout, waardoor het arme dier op de planeet Aarde strandt, met alle onbekende gevaren en schatten vandien. Daar begint jouw wondere avontuur.
Kei- en keihard
Alien Spidy zou je een beetje kunnen vergelijken met Angry Birds en Cut the Rope. Je weet wel, die twee kleine, gigantisch succesvolle games op de mobiele telefoon. In ieder level verdien je namelijk sterren, gebaseerd op jouw prestaties. In plaats van vogels af te schieten op jouw gewenste doel, ben je in deze game echter heel behendig aan het klimmen en klauteren, talloze gevaren ontwijkend. En met gevaren bedoelen we echt medogenloze praktijken.
Je moet namelijk weten dat Alien Spidy een nagenoeg onvergeeflijke game is. Die sterren waar we het over hadden, die kun je enkel verdienen door snel een level door te sprinten, de juiste lichtbolletjes in goede volgorde te pakken en niet dood te gaan. Vooral dat laatste zal een verdomd moeilijke opgave worden voor de gemiddelde gamer. Eén gemaakte fout is er eigenlijk al een te veel als je alle sterren in een level wilt halen. En om dat te kunnen moet je oefenen, op je tanden bijten en falen. Keihard falen. Herhaal dit proces een aantal keren en je hebt misschien een kans. Dat is Alien Spidy in een notendop.
Zoals het in de gemiddelde game betaamt, worden levels naarmate je verderkomt steeds moeilijker. In Alien Spidy is dat ook zo. Waar we in de eerste levels ervan overtuigd waren dat we keihard kont zouden schoppen door de hoge scores, kwam teleurstelling in volle glorie op de voorgrond te staan toen het besef kwam dat Alien Spidy ons de baas is. Als een landheer die neerkijkt op zijn dienaar.
Dromerige stijl
En die onvergeeflijke moeilijkheidsgraad kwam nogal onverwacht. Alien Spidy ziet er namelijk aandoenlijk uit. Een grafische stijl die je kunt vergelijken met Insanely Twisted Shadowplanet en Knytt Underground, valt moeilijk aan voorbij te gaan. Het is een tijdloze kleurrijke stijl die altijd verwelkomend aanvoelt, vaak een hele aangename sfeer achterlaat en de speler soms zelfs in een achtbaan van emoties brengt. Als een intens feest bij een groot kampvuur, diep in een bos waar de bomen blauwe lichttinten achterlaten bij maanlicht. Iets unieks. Kun je nagaan dat schijnt bedriegt dat Alien Spidy absoluut geen toegankelijke titel blijkt te zijn. Schijn bedriegt dus.
Niet gebalanceerd
Waar ligt dan de balans? Want moeilijke games kunnen fantastisch zijn. Kijk maar naar Dark Souls, of Super Meat Boy, waarin je soms tandenknarsend langs een situatie probeert te komen, terwijl je keer op keer het loodje legt.
Maar je blijft het proberen, simpelweg omdat je verder wilt komen. Je weet dat er achter dat moeilijke gedeelte iets moois op je wacht wat de moeite van het proberen waard is. Alien Spidy geeft die drang niet. Want de input die je in de levels stopt weegt niet af tegen de output. Het zal soms zo zijn dat je in een bepaalde flow terechtkomt en alles goed lijkt te gaan. Totdat je op het laatste moment alsnog doodgaat en je highscore niks meer voorstelt.
Laadtijd frustraties
Als je een level opnieuw wilt spelen, dan moet je de menu's ingaan en een laadtijd verdragen. En die laadtijd zorgt voor frustratie als je dat tientallen keren achter elkaar tegenkomt. En dat zal gebeuren ook, aangezien je pas naar een nieuw deel in het spel kunt gaan als je een bepaald aantal sterren hebt verdiend. Hoe doe je dat? Door terug te gaan naar die onvergeeflijke levels en de helse rit opnieuw te trotseren. Waar je in het begin misschien door wilt gaan, verandert dit gevoel al snel in flinke demotivatie.
Niet gevangen in het web
Alien Spidy probeert met leuke uitdagingen te komen om de gamer te testen. Best verfrissend in een tijd waarin het gros van de games voor de casual markt zijn verschenen. Deze game hoort daar absoluut niet bij en is bikkelhard. De balans tussen doodgaan en beloning is echter flink verstoord, waardoor de game maar zelden écht leuk is om te spelen. Deze spin is weliswaar niet eng, maar je kunt er maar beter ver vandaan blijven.
Cijfer: 5