Alien Breed: Impact Review

woensdag, 15 september 2010 om 17:00
Ben jij ook bang voor dat monster onder je bed? Kijk dan maar gauw de andere kant op, want de buitenaardse monsters die in Alien Breed: Impact je leven een lastig maken, zijn een stuk enger. Gelukkig is er een goed remedie tegen deze monsters; geweld. Presteert Alien Breed: Impact dit concept op een buitenaards goede manier of geven we deze game een enkeltje Melkweg?
Alien Breed: Impact is een verbeterde versie van de eerder uitgebrachte Alien Breed: Evolution. Deze versie neemt een nieuwe proloog met zich mee evenals de mogelijkheid om je wapens te upgraden. Ook is de coöperatieve modus een beetje verbeterd en zijn de aliens speciaal voor Impact nog lelijker gemaakt. Voor de rest is de game identiek aan Evolution. Mocht je Evolution dus al in je bezit hebben, dan voegt Impact voor jou niet al te veel meer toe.
Claustrofobisch gevoel
Terwijl je lekker rond aan het cruisen bent in een of andere Melkweg wordt jouw ruimteschip getroffen door een ander schip. De inzittende van het andere schip zijn niet zo blij met alle schade en komen bij jou verhaal halen op hun eigen bloeddorstige manier. Uiteraard heb jij geen zin om als tussendoortje te dienen en daarom schiet je alles dat niet menselijk is overhoop.
Jouw verwoeste ruimteschip, vol met smalle gangetjes en kleine kamertjes, is het perfecte strijdtoneel. Het komt allemaal een beetje claustrofobisch over waardoor je vaak in paniek aan de aliens probeert te ontkomen. Je speelt vanuit een bovenaanzicht en hebt een goed overzicht over meerdere kamertjes tegelijk. Je hebt hierdoor eigenlijk niet echt door dat het allemaal wat klein is, tot je wordt opgejaagd door een kudde aliens. Dan heb je pas door dat vluchten geen makkelijke optie is.
Alien Breed: Impact Screenshot 154149Alien Breed: Impact Screenshot 154154Alien Breed: Impact Screenshot 154151
Lekker knallen
Gelukkig is vluchten ook nergens voor nodig. Vlak na de crash vind je al een pistool waar je jezelf redelijk simpel mee kunt verdedigen. Maar hoe verder je komt, hoe groter en sterker de aliens worden. Je pistool is al snel niet goed genoeg meer, maar goed dus dat er overal zwaar geschut door het ruimteschip verspreid ligt.
Zo kom je bijvoorbeeld een shotgun tegen, die uiteraard heel krachtig is, maar minder snel kan schieten. Met een mitrailleur kun je de aliens ook goed op afstand houden, deze schiet erg snel, maar is weer minder accuraat. Een leuke afwisseling tussen de vuurwapens is de vlammenwerper. Het barbecueën van aliens is erg effectief, maar je moet wel oppassen dat je niet in de nog nabrandende stoffelijke overschotten gaat staan, want dan kun je het waarschijnlijk niet navertellen.
Ongebalanceerd
Helaas zul je wel vaker het loodje leggen in Alien Breed: Impact. Niet per se om het feit dat het spel moeilijk is, maar meer omdat het ongebalanceerd is. Terwijl je op het ene moment nog vrolijk door het ruimteschip ronddartelt, kun je op een volgend moment bedolven worden onder een gigantische groep aliens. De grote groepen aliens maken het moeilijk om nog op de been te blijven. Lukt het je echter om het wel te overleven, dan ben je waarschijnlijk door je ammunitie heen. Een volgende aanval wordt je dan ook fataal als je niet tussendoor nieuwe ammunitie vindt of koopt.
Alien Breed: Impact Screenshot 154152Alien Breed: Impact Screenshot 154150Alien Breed: Impact Screenshot 154148
Haalt zijn eigen spanning weg
Je wordt voordat je wordt bestormd door aliens wel op de hoogte gebracht door de muziek. Iedere keer voor je wordt aangevallen krijg je een melodramatisch deuntje te horen. De bedoeling hiervan zal zijn geweest de spanning op te voeren, maar doordat je na één keer al precies weet wat er gaat gebeuren bij deze verandering, haalt de muziek juist alle spanning weg.
Van de aliens zelf hoef je ook niet echt bang te worden. Zoals in de eerste alinea staat vermeld, zijn de aliens speciaal voor Impact opgepoetst, zodat ze nog angstaanjagender overkomen. Het probleem is alleen dat de aliens veelal te klein zijn (of de camera staat te hoog) om echt hun lelijkheid toneel te stellen. Van de grafische update merk je dan ook vrij weinig wanneer de aliens dood zijn. De dode hompen vlees stapelen zich op, maar alles ziet er dood hetzelfde uit. Een beetje meer variatie had geen kwaad gekund.
System error
Eigenlijk had de hele game wel wat meer variatie mogen hebben. De hele game lang, ongeveer acht uur, doe je hetzelfde. Door de botsing is jouw ruimteschip ook behoorlijk gehavend en daardoor gaat er nog wel eens iets mis. Voor je kunt vorderen in het spel moet je even aan een computer rommelen. Hierdoor gaat er weer iets anders mis en moet je een tweede computer zoeken om de eerste te repareren. Op dit moment stormen de aliens op je af, die moet je eerst uit de weg ruimen voor je de computer kunt repareren. Dan ga je weer terug naar de eerste om het originele probleem op te lossen. Dit doe je constant opnieuw.
Mocht je na acht uur repetitieve gameplay er toch nog geen genoeg van hebben dan zou je eventueel nog aan de co-op modus kunnen beginnen. Dit is helaas minder spannend dan het klinkt, simpelweg omdat de co-op niet leuk is. Het wordt er alleen wat makkelijker van, maar voegt verder niet al te veel toe aan de game.
Alien Breed: Impact weet helaas niet te verbazen met kwaliteit die ongekend is op Aarde. De claustrofobische sfeer die gecreëerd wordt, is een van de weinige hoogtepunten in de game. De game is veel te ongebalanceerd om zich staande te houden. Daarnaast haalt de game alle spanning weg door het geluid en het hoge camerastandpunt. Als laatste is de game verschrikkelijk repetitief, de hele game lang herhaal je steeds weer dezelfde handelingen. Impact is daardoor geen game die je lang bij blijft, maar snel weer in de oneindigheid van de ruimte verdwijnt.
Cijfer: 5.5