Age of Empires Definitive Edition Review - Terug de geschiedenis in

Review
maandag, 26 februari 2018 om 10:35
xgn google image

In 1997 revolutioneerde Age of Empires het RTS-genre en gaf het het startschot voor een ijzersterke en langlopende franchise. Maar kan de game ook de tand des tijds overleven en 21 jaar later nog steeds indruk maken? Lees het in onze Age of Empires Definitive Edition review.

Eén van de indrukwekkendste elementen die Age of Empires met zich meebracht, en in de latere uitbreiding Rise of Rome, is het hoge aantal verschillende facties. In totaal kunnen spelers kiezen uit zestien verschillende facties, van de vroege koninkrijken van de Egyptenaren en Perzen tot aan de machtige Romeinen.

Dat komt ook goed naar voren in de verschillende campagnes. In totaal zijn er tien verschillende verhaallijnen te spelen, die variëren van een verkapte tutorial tot aan campagnes die de geschiedenis herhalen. Als je altijd al eens het leger van Hannibal aan hebt willen voeren als Carthaagse generaal, dan ben je bij Age of Empires Definitive Edition aan het goede adres.

Age of Empires Definitive Edition Review

Extreme make-over

Wanneer je jouw eerste campagne opstart, wordt het ook meteen duidelijk dat Age of Empires Definitive Edition een flinke make-over heeft gekregen. De oude resoluties van 1997 kunnen tegenwoordig natuurlijk niet meer, dus de game kan nu tot aan 4K opgeschroefd worden. Daarnaast hebben ook de 2D sprites een flinke opknapbeurt gekregen, zijn er anti-aliasing en lichteffecten toegevoegd en ziet het water er heerlijk fris uit.

Ook een opvallende nieuwe toevoeging is de optie om in en uit te zoomen met de camera, waardoor je de actie en nieuwe details mooi van dichtbij kan bekijken. Het lijkt er tevens op dat de uitgezoomde camera een veel beter overzicht geeft dan de camera dat deed in de originele Age of Empires, wat altijd handig is in chaotische gevechten of om jouw bruisende stad te overzien.

Age of Empires Definitive Edition Review

Nostalgische gameplay

Wat de gameplay betreft is het daarentegen nog steeds hetzelfde als in het origineel, op een paar quality of life-veranderingen na, zoals de mogelijkheid om meer manschappen in de rij te zetten bij het maken van de soldaten.

Spelers beginnen in het stenen tijdperk en moeten verschillende grondstoffen verzamelen om meer boeren en krijgers te maken en primitieve gebouwen op te zetten. Wanneer je aan de voorwaarden voldoet kan je jouw factie in het volgende tijdperk gooien, wat weer toegang geeft tot nieuwe manschappen, gebouwen en kennis. Tenminste, als de factie waarmee je speelt toegang heeft tot de desbetreffende technologie. Zo kunnen bijvoorbeeld de Macedoniërs geen priesters maken en de Grieken geen oorlogsolifanten gebruiken.

Het is ook belangrijk om een sterk leger op te zetten, want in tegenstelling tot andere strategiegames en latere Age of Empires-titels is het vernietigen van de overige facties vaak de enige mogelijkheid om te winnen. Alleen op bepaalde maps is het mogelijk om te winnen door het bouwen en behouden van een Wonder, een enorm en cultureel belangrijke constructie, zoals het Colosseum.

Age of Empires Definitive Edition Review

Dezelfde problemen als het origineel

Helaas zijn er ook elementen uit het origineel erin gebleven die wij liever niet of aangepast hadden willen zien. Zo is het aantal facties heel leuk, maar grafisch gezien zijn er maar vier verschillende soorten en zien de manschappen en gebouwen voor meerdere facties er dus hetzelfde uit.

Ook is de balans tussen de facties ver te zoeken, met facties die beduidend sterker zijn dan de rest en ook een aantal facties die uitblinken in vrij nutteloze specialisaties. Bovendien zijn de volkeren vooral sterker door statistische voordelen en hebben ze niet andere speelstijlen door middel van unieke manschappen voor facties, zoals we dat zagen in Age of Empires II.

Daarnaast is er ook niet veel gedaan aan de dramatische AI van manschappen in Age of Empires. De pathfinding blijft ronduit verschrikkelijk, met onlogische, langere en soms zelfs levensgevaarlijke routes terwijl er een directe, simpele route beschikbaar is. Manschappen blijven ook vaak hangen achter kleine obstakels en negeren soms compleet vijanden die langs hun lopen, ondanks dat ze als opdracht hebben om vijandelijke troepen bij het eerste zicht aan te vallen.

Age of Empires Definitive Edition Review

Age of Empires Definitive Edition Review - Blijft steken tussen heden en verleden

Age of Empires Definitive Edition blijft een beetje tussen twee werelden steken. Enerzijds is de game naar 2018 gebracht, zoals de grafische aanpassingen, en anderzijds is de game op positieve en negatieve manier in 1997 blijven hangen, met nostalgische gameplay en de bijbehorende irritaties en problemen. Daarom is Age of Empires Definitive Edition niet de ideale game geworden voor de oude fans en kijken we eerder uit naar eventuele Definitive Edition van Age of Empires II, die op veel manieren een stuk moderner is dan zijn voorganger.

Cijfer: 6.5

Populair Nieuws