Xenoblade Chronicles X komt binnenkort eindelijk naar de Switch. Maar gaat Nintendo de verwachtingen van de Xenoblade fans waarmaken? Lees nu onze eerste ervaringen in de preview.
In Xenoblade Chronicles X Definitive Edition raakt de mens verwikkeld in een gevecht tussen twee buitenaardse technologisch geavanceerde rassen. Tegen hun technologie zijn mensheid en aarde niet opgewassen en wordt een vluchtplan met ruimteschepen bedacht. Het schip The White Whale is een van de weinige ruimteschepen die niet wordt neergeschoten voordat de aarde wordt vernietigd.
Deze vreugde blijft niet van lange duur. Aliens schieten het in een onbekend sterrenstelsel alsnog uit de ruimte waardoor het schip een noodlanding maakt op de planeet die de mensen Mira noemen. Hier gaat het verhaal voor de speler van start gaat nadat hij uit statis wordt gehaald en mag je je eigen personage uitkiezen.
Anders dan je van Xenoblade Chronicles gewend bent, kun je na het kiezen van je geslacht jouw avatar aanpassen naar wens. De keuzemogelijkheden zijn niet zo uitgebreid als Cyberpunk 2077, maar je krijgt een aantal kapsels, gezichtsvormen, kleuren, en meer om uit te kiezen. Wel jammer dat voor mannelijke personages geen langere kapsels beschikbaar zijn; daarvoor zul je een vrouwelijke avatar moeten kiezen die wel lange en korte kapsels heeft.
Het was tot de Nintendo Direct heel lang de vraag geweest of Xenoblade Chronicles X ooit naar de Switch zou komen. Nu kunnen we al zeggen dat het grafisch zichtbaar is dat er werk is gestoken in de cutscenes, personages, en meer, want het ziet eruit om door een ringetje te halen. Zo hebben de personages niet alleen een likje verf gekregen, maar een hele makeover. Het uiterlijk, zoals de vorm van het gezicht, ogen zijn veranderd wanneer je het vergelijkt met hun vorige verschijning. Zo ziet bijvoorbeeld Lin Lee Koo er godzijdank niet meer uit als een pop, maar zoals je van een Xenoblade Chronicles personage verwacht.
New Los Angeles ziet er ook beter uit, het landschap in de open wereld ziet er duidelijk geweldig uit wanneer je stilstaat en met de camera ronddraait. Jammer genoeg verschijnen objecten in de verte beetje bij beetje naarmate je dichterbij komt. Dit is vreemd, omdat de Switch sterker is dan de Wii U en wij hadden stiekem verwacht dat de nieuwe versie niet zoveel pop-in zou hebben.
Over performance gesproken: Tijdens gevechten zijn er af en toe wat stotteringen als gevolg van een dip in framerate. Tijdens de drukke gevechten is er nu wel wat meer overzicht, omdat de health bar minder rommelig is geworden doordat verschillende meters nu zijn samengevoegd. De omschrijvingen van de arts zijn aangepast waardoor ze nu beter leesbaar zijn dat speelt toch wel fijner.
In een open wereld is het lastig om te bepalen hoe je van punt a naar punt b komt, want het landschap laat niet altijd toe dat je in een rechte lijn kan reizen. In Xenoblade Chronicles X heb je daarom de follow ball; het nadeel bij de originele versie was dat follow ball alleen veel te snel ging om goed te volgen. In Xenoblade Chronicles X Definitive Edition gaat de follow ball er nog steeds als een speer vandoor, maar nu laat het gelukkig een rode lichtspoor achter waardoor je het nog kunt volgen. Het enige minpuntje van de rode lichtspoor is dat het in gebieden met een zanderige kleur minder goed zichtbaar is. Toch is het een stuk beter dan niets.
Het tijdstip van de dag speelt een belangrijke rol in Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition. De missies die je krijgt zijn alleen op bepaalde tijden van de dag te doen. Ook bepaalt de tijd van de dag welke vijanden in een gebied rondlopen. Voorheen kon je dit alleen op specifieke plekken afstellen wat best tijdrovend is. Nu is dit aanpasbaar in het submenu waardoor dit makkelijker is geworden als je tenminste weet waar je het moet zoeken.
Dit brengt ons bij een minpuntje namelijk dat het systeemmenu minder overzichtelijk is geworden. Sommige instellingen zoals arts en skills zijn ook in een submenu gezet in plaats van het systeemmenu. Het gevolg is dat je de tips die verschijnen op het scherm niet zomaar kan negeren. Doe je dat wel, dan mag je gaan spitten in het submenu om bijvoorbeeld de affinity chart te vinden.
Zodra je fast travel hebt vrijgespeeld kun je in een van de mappen een gebied of locatie uitkiezen waar je naartoe wilt. Je moet daarvoor wel eerst een probe in een gebied hebben neergezet of een locatie, die automatisch wordt gemarkeerd, wanneer je het hebt bezocht. Deze map kun je in het systeemmenu terugvinden, maar jammer genoeg wordt de touchscreen niet ondersteund dus kan je niet daarmee navigeren.
Of alle veranderingen het waard zijn om de game nog een keer te halen voor de doorgewinterde Xenoblade Chronicles X-spelers, daar zullen we iets later achter komen. De game staat gepland om uit te komen op 20 maart 2025, exclusief voor de Switch. Voor die tijd zullen wij ons eindoordeel vellen.