WRC 6 Xbox One Hands-on - Scheuren door het stof

Preview
maandag, 27 juni 2016 om 17:17
xgn google image
Ontwikkelaar Kylotonn mag voor het tweede jaar op rij aan de slag met de World Rally Championship-serie, nadat ze vorig jaar WRC 5 hebben afgeleverd. Wij gingen op de E3 langs bij de Franse ontwikkelaar voor een WRC 6 Xbox One Hands-on.
De ontwikkelaar begint de presentatie al gelijk met het slechte nieuws. Elke Rally-fan die bij WRC 6 een scala aan nieuwe auto’s verwacht, komt van een koude kermis thuis. WRC 6 is immers een gelicenseerde game en alle teams die meedoen wachten op de nieuwe regels die dit jaar worden aangekondigd, voordat ze gaan investeren in nieuwe auto’s. Ontwikkelaar Kylotonn kan daarom moeilijk zelf met nieuwe auto’s komen, als die niet door teams worden gebruikt.
Wel is het mogelijk om aan de slag te gaan met de nieuwe teams die in de tussentijd aan de lijst zijn toegevoegd, zoals de nieuwe teams uit Saudi-Arabië (Yazeed Racing) en Abu Dhabi (Abu Dhabi Total World Rally Team). Er is ook een nieuwe circuit aan de kalender toegevoegd, waardoor het aantal races in een seizoen nu op 14 komt te liggen, in plaats van 13. De nieuwe race wordt gereden in China, die voor het eerst sinds 1999 weer op de kalender staat, maar die was helaas nog niet te spelen bij de WRC 6 Xbox One Hands-on.
WRC 6 Xbox One Hands-on

Nieuwe wegen in WRC 6 Xbox One Hands-on

Tijdens onze WRC 6 Xbox One Hands-on kunnen we met één race aan de slag, over de stoffige zandwegen van het Franse circuit. De race is een goed moment voor Kylotonn om ons te vertellen over het nieuwe wegensysteem en physics-systeem, want die zijn beiden compleet op de schop gegaan. De auto’s reageren in de WRC 6 Xbox One Hands-on veel realistischer dan in WRC 5 en dat hebben we geweten ook. Het duurde niet lang voordat we op volle snelheid uit de bocht vlogen, omdat een stoffige zandweg iets minder grip biedt dan een mooie geasfalteerde weg die je soms tegenkomt in WRC 6.
Zachte materialen, zoals zand, zullen daarnaast tijdens een race ook inzakken als er een auto over rijdt, waardoor je op die plekken harder kan rijden. Platgedrukt zand zal minder weerstand bieden dan zacht zand en daarom is het verstandig om in de wielsporen van eventuele voorgangers te blijven en de achterstand op die manier in te halen.
Ook de bermen zijn flink aangepakt en met name daarbij komt het physics-systeem kijken. Bij WRC 5 werd je auto een aantal meter de lucht in geschoten, zodra je ook maar de berm schampte en bij onze WRC 6 Xbox One Hands-on was dat gelukkig niet het geval. In WRC 6 zullen de auto’s naar de berm toe worden getrokken als je er te dicht op rijdt - de weg loopt immers af naar de berm toe - en je kan gewoon door de berm rijden als je dat wilt, maar je snelheid zal er wel onder lijden. Ook is het mogelijk dat er stenen in de berm liggen en die wil je koste wat kost vermijden, maar je zult een waarschuwing krijgen van jouw bijrijder als dat het geval is.
WRC 6 Xbox One Hands-on

Obstakels en de gevolgen

Het vermijden van stenen en andere obstakels is belangrijk, want schade die je oploopt moet gerepareerd worden na elke race en het kan ook je huidige race lastig maken. Een paar keer over een grote, scherpe steen rijden en je kan vaarwel zeggen tegen de mooie opgepompte banden en een soepel race. Zelfs het te hard landen kan al invloed hebben op het ondergestel van jouw auto en de vering. In de WRC 6 Xbox One Hands-on kwamen we daarom niet altijd heel over de finish, helemaal niet door de grote sprong die je vlak voor het einde moet maken.
We hadden het ook al even over de bijrijder en ook dit keer zit je trouwe teamgenoot naast je, om je tijdens de race informatie te verschaffen over de bochten die eraan komen en welke obstakels je moet ontwijken. Deze informatie komt door middel van tekens bovenaan het scherm te staan, maar je kan ook kiezen voor de realistische optie, waarbij jouw bijrijder constant de informatie in je oor schreeuwt. Wij snappen dat het realistisch is en dat het bij de echte Rally-races ook zo wordt gedaan, maar wij vinden de optie vrij irritant en het leidt ons ook af van de daadwerkelijke race.
WRC 6 Xbox One Hands-on

Rijden in Virtual Reality

Na de WRC 6 Xbox One Hands-on kregen we ook de mogelijkheid om WRC 6 op de PC te spelen, maar niet zomaar een PC. De PC was aangesloten op een Oculus Rift en een racestoel met pedalen, die meebeweegt met de bewegingen die de auto in-game maakt, behalve als je over de kop slaat.
Met dat laatste waren we zachtgezegd heel blij, want het rijden met een stuurtje, gaspedalen en een VR-bril is een stuk lastiger dan we bij voorbaat hadden gedacht. De auto vloog meerdere malen door de bocht, we hebben een aantal verkeersborden meegenomen en jawel, we hebben het zelfs gepresteerd om over de kop te vliegen. Het is een geweldige ervaring, maar niet eentje die we zullen aanraden om te doen als je nog niet hebt ontbeten.
WRC 6 Xbox One Hands-on

WRC 6 zit op de goede (zand)weg

WRC 6 lijkt een aantal elementen goed te verbeteren, zoals we die hebben kunnen ervaren tijdens de WRC 6 Xbox One Hands-on. Je voelt veel beter de verschillende wegen en het verschil in grip en remweg en de bermen zijn helemaal op de schop gegaan, in een positieve zin. Het zal daarnaast ook een leuke en realistische ervaring worden als je WRC 6 helemaal in VR kan spelen, maar alleen voor de spelers die de auto consistent op de weg kunnen houden.