Dit moet je weten over de Wolfenstein 2 The New Colossus gameplay [Gespeeld op E3 2017]

Preview
donderdag, 15 juni 2017 om 9:57
xgn google image
De aankondiging van Wolfenstein 2 kwam niet helemaal onverwacht, maar dat heeft de pret van een officiële bevestiging niet onderdrukt. William Blaszkowski is terug om meer grove woorden vuil te maken aan mutanten, nazi's en robots. Dat het over de top gaat worden blijkt uit een eerste Wolfenstein 2 The New Colossus gameplay hands-on.
De vorige Wolfenstein sloot af met een enorme klapper waarbij Blaszkowski op z’n zachtst gezegd flink de sjaak was. Anya en Caroline wisten met een dappere reddingspoging William van een wisse dood te redden, maar geheel ongeschonden is “Terror-Billy” er niet vanaf gekomen. De Wolfenstein 2 The New Colossus gameplay hands-on begint op het punt dat de meedogenloze strijder als een zwak vogeltje afgebeeld wordt.
Blaszkowski ontwaakt na vijf jaar in coma gelegen te hebben en zijn wonden zijn nog niet eens geheeld. Te zwak om te lopen kruipt hij een rolstoel in, om vanuit hier de originele badass uit te hangen. De U-boat waar het vriendelijke gezelschap schuilhoudt, wordt overrompeld door een enorme krijgsmacht, dus Blaszkowski heeft geen tijd om bij te komen en moet, ondanks zijn handicap, zijn beste beentje voor zetten.

Uniek maar toch vertrouwd

Zo’n bizar intro wordt bijgestaan door een nogal aparte manier van besturen. De rolstoel is minder wendbaar dan de benenwagen, waardoor je het vervoersmiddel moet draaien om goed te sturen. Ook al zal je na deze hands-on afscheid moeten nemen van de rolstoel, gimmicks als deze voegen wel een uniek tintje toe.
Voor de rest voelt de besturing erg vertrouwd aan. Er zijn geen grote aanpassingen die de controls en user interface geheel overhoop gooien. De speler pakt nog steeds medicijnenkisten en lichaamsbescherming op om in leven te blijven. Met minimale inspanning kan je van heerlijk simpele mechanics genieten.

Net even een stapje verder

De besturing is niet het enige dat vertrouwd overkomt. Het visuele aspect is precies wat je van Wolfenstein gewend bent. Over het algemeen is de omgeving wederom vrij grimmig, industrieel en behoorlijk luguber. De sfeer druipt van het interieur van de onderzeeër af en houdt tot de laatste seconde stand.
Naast de gameplay die wij voor de kiezen hebben gekregen, is er ook uit de beelden van de trailer en cutscenes af te leiden dat de game macaber is. De snoeiharde opmerkingen vliegen je om de oren en moord wordt afgebeeld als een soort van heldendaad. Personages die terugkeren en geïntroduceerd worden zijn daarnaast ook nog eens knettergek. Al deze stukjes vormen de complete puzzel, die ook nieuwe stappen durft te ondernemen.

Nieuwe trucjes geleerd

Als de kwaliteit betreffende leveldesign van deze demo ook in de rest van de game voortzet, dan is het een geslaagde poging om meer interactie aan de Wolfenstein-franchise uit te voeren. Zo zijn er in dit eerste level al verscheidene toepassingen in de omgeving waar Blaszkowski gebruik van kan maken. Zowel om zichzelf te redden, als om vijanden dwars te zitten.
Eén zo’n object om de omgeving te manipuleren komt in de vorm van een schakelaar. Tijdens het eerste level ligt het stroomnetwerk op bepaalde plaatsen bloot, waardoor elektriciteit korte metten maakt met iedereen die voorbij komt. BJ kan deze situatie gebruiken om zonder kleerscheuren van een aantal soldaten af te komen, maar moet zelf ook oppassen niet te dicht in de buurt te komen. Met het omhalen van een schakelaar kan de stroom eraf gehaald worden waarna je met je rolstoel doorgang verkrijgt.
Een ander voorbeeld heeft te maken met het gebruik van lopende banden. De trap opgaan is voor Blaszkowski een onmogelijke taak in zijn conditie, dus moet hij door middel van schakelaars en bewegende platformen een andere weg zien te vinden. Als resultaat voelt dit al snel aan als een achtbaan rit zonder veiligheidsgordels.

Kolf in de kruis

Dat komt goed uit aangezien opperste badass Blaszkowski helemaal geen veiligheidsmaatregelen nodig heeft om uitweg te vinden. Ook vanuit de rolstoel weet hij namelijk naar hartelust op de kwaadaardige nazi’s in te knallen. Dit schieten werkt net als in de eerste Wolfenstein nog erg fel en vloeiend, waarmee dat echte arcade gevoel weer terugkeert. Knallen maar!
In het hands-on level zijn wij alleen nog maar in contact gekomen met een submachine gun. Toch hebben we ook al andere moves kunnen uithalen om vijanden naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Als BJ dichtbij genoeg rijdt, kan je een executie uitvoeren waarmee je de kolf in de soldaat ramt. Zulke momenten geven erg veel voldoening.

Niet te stoppen

Deze nogal bizarre rentree van Blaszkowski onderstreept de kerngedachte van de Wolfenstein 2 The New Colossus gameplay hands-on en de game in het algemeen. Zo moet het nog extremer worden ten opzichte van zijn voorganger. Tot dusver werkt het plan van Bethesda naar behoren. De game is namelijk niet alleen baldadiger, maar zit qua features een stuk beter in elkaar.
Wolfenstein 2 The New Colossus komt op 27 oktober uit voor de Xbox One, PS4 en PC.