Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Preview

Preview
door Wouter
donderdag, 22 maart 2012 om 18:30
xgn google image
In de toekomst lopen soldaten met onzichtbaarheidsmantels, kunnen ze met kleine RC vliegtuigjes vijanden markeren en schieten ze met high-tech wapens. Het klinkt misschien als fantasie, maar volgens Ubisoft zal het toekomstige oorlogvoeren er zo uitzien. Hoe vet dat ook is, wij zitten niet in het leger. Gelukkig is er voor ons ook een manier om hier kennis mee te maken, namelijk door Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier te spelen.
Hoe leuk het ook is om een spel in je eentje te spelen, er gaat niets boven een hecht team dat samen een virtuele wereld betreedt. Spelers die elkaar steunen en op elkaar kunnen vertrouwen. Dat is ook wel eens lekker. Dat je niet alles alleen hoeft te doen en dat het spel niet eindigt wanneer je dood gaat, maar dat je medespelers het nog tot een goed einde kunnen brengen. Vooral bij een spel als Ghost Recon: Future Soldier is dit fijn, waar stealth een belangrijk element is. Twee paar ogen zien immers meer dan één. En vier nog meer, want de gehele game is met vier man in online co-op te spelen.
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
Maar dan moeten die andere ogen wel goed hun best doen. Onlangs gingen wij aan de slag met de coöperatieve modus van Future Soldier en wat ons direct opviel was dat alles om het team draait. Zodra één speler het weet te verknallen kan het hele team op de blaren zitten. Aan de ene kant bevordert dit de saamhorigheid. Iedereen moet elkaar steunen, want zodra een speler sterft keert het complete team terug naar het vorige controlepunt. Maar aan de andere kant, je raadt het al, kan dit ook voor flink wat irritatie zorgen. Het complete team is van jou en van ieder ander afhankelijk. Er hoeft er maar één te zijn die gaat zitten kloten en het is een onbegonnen zaak.
Het lijkt er daarom op dat de co-op modus alleen leuk is wanneer je deze met bekenden doorloopt. Mensen die je kunt vertrouwen, waar de communicatie goed tussen is en die aardig wat shooters hebben gespeeld. Want shooter ervaring is een vereiste. Een hoofdelement binnen het stealth spelen is het tegelijkertijd uitschakelen van vijanden. Op die manier voorkom je dat er alarm wordt geslagen. Precisie, timing en techniek zijn hierbij heel belangrijk. Gelukkig helpt Future Soldier je daar wel in.
Tikkie, jij bent hem
Want zoals je kunt verwachten van toekomstige soldaten, beschikken deze over aardig wat technische snufjes. Misschien wel de belangrijkste in de coöperatieve modus is het markeren van vijanden. Wanneer je bijvoorbeeld met je team voor een vijandig kampement staat, is het zaak om iedereen stilletjes en tegelijk uit te schakelen. Je wilt immers het alarm niet af laten gaan. Met je team kun je daarvoor vanuit dekking vijanden markeren. Iedere vijand wordt dan genummerd, om zo maar te zeggen. Deze nummers worden boven in het scherm op een rijtje gezet en zodra een teamgenoot op een vijand richt, wordt het corresponderende nummer afgevinkt. Wanneer alle nummers zijn afgevinkt weet je dat er op iedere vijand een geweer gericht staat. Het is dan nog maar een kwestie van het tegelijkertijd overhalen van de trekker.
Dit systeem werkt verbazingwekkend goed en geeft je als speler zijnde zelfs een kick. Dat je een vijandige eenheid in een fractie van een seconde het zwijgen hebt opgelegd, zonder het alarm te luiden is toch een hele aardige prestatie?! Dat soort acties maken een goed team. Op die manier blijft de co-op ook leuk, want vijanden hebben jou net zo snel neer als jij hen. Een rechttoe rechtaan krachtmeting zal dan ook vaak slecht eindigen voor jouw team. En om steeds weer opnieuw te beginnen bij een controlepunt is ook niet leuk. Daarbij zijn de levels ook vrij lineair. Veel ruimte is er niet om Rambo-acties te ondernemen. Je wordt dus enigszins gedwongen om op stealth over te gaan. Sommigen vinden dit helemaal het einde, maar als je meer van de spectaculaire actie houdt dan is dit een afknapper.
Koning van de heuvel
Gelukkig kan ook dat type gamer zich in Future Soldier vermaken. Wil je liever met je vrienden strijden om de hoogste scores en gewoon lekker los gaan met alle wapens, dan is er naast de co-op ook de Guerilla modus. In dit speltype moeten jij en je team het ronde voor ronde zien vol te houden tegen toenemende vlagen aan vijanden. Geheel structuurloos is dit echter niet. In ronde één moeten jij en je team een klein vierkant vlak zien te veroveren, zogenaamd je hoofdkwartier. Dit vlak kan overal zijn op de kaart. Heb je alle vijanden gedood dan is het hoofdkwartier van jou. In de volgende rondes moet je het hoofdkwartier zien te beschermen tegen vijanden die het terug willen veroveren. Dit blijft zo een aantal rondes doorgaan tot je de tiende vlaag aan vijanden hebt afgeweerd. In ronde elf verplaatst het hoofdkwartier zich namelijk weer en begint alles van voren af aan.
Wat direct opvalt is dat dit heel anders is dan de co-op modus. Het is natuurlijk wederom zaak dat het team samenwerkt, maar wanneer er één speler sterft blijft de rest gewoon doorgaan. Het actiegehalte ligt hier vele malen hoger. Tussen de rondes door kun je van uitrusting wisselen en naarmate je verder komt zullen er steeds meer wapens beschikbaar komen. Omdat de vijanden met steeds grotere getallen komen is het belangrijk om je aan te passen. De sniper was in de eerste paar rondes misschien goed, maar later kan een iets sneller schietend geweer toch handiger zijn. En met een totaal van 50 rondes kun je je voorstellen dat je hier met je vrienden heel wat tijd in kunt stoppen.
Flitsend teamwork
Zoals het er naar uitziet heeft Ubisoft goed werk verricht met de coöperatieve modi van Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier. De co-op missies zijn lekker pittig en vereisen een hoop teamwork. De Guerilla modus geeft op zijn beurt weer de snelle actie om het af te wisselen. Het lijkt er dus op dat ieder type gamer wel iets vindt om te doen met zijn vrienden, maar hier ligt direct het probleem. Voor de co-op missies is het vrijwel noodzakelijk om een goed team bestaande uit bekenden te hebben. Een speler heeft het namelijk al snel verziekt voor de rest als hij roekeloos te werk gaat. Maar als je dan eenmaal in een goed team zit met werkende headsets, dan kan dat wel eens een hele toffe gamesessie worden.

Populair Nieuws