Thief Preview - Een nieuwe standaard voor stealthgames

Preview
woensdag, 04 september 2013 om 10:00
xgn google image
Het stealthgenre heeft tijdens deze consolegeneratie een flinke transformatie doorgemaakt. Bij de Splinter Cell games kwam de nadruk meer op de actie te liggen en in Dishonored kwamen speciale krachten de hoek om kijken. Gaat de nieuwe Thief terug naar de basis van het genre?
De eerste Thief-game (The Dark Project) verscheen in 1998 en zette in één klap het stealthgenre op de kaart. In tegenstelling tot veel games van die tijd was het juist niet de bedoeling om alles neer te schieten, maar om juist verborgen te blijven in de schaduwen. Dit gaf gamers een andere kijk op de spelwereld en voegde een nieuw soort spanning toe aan computerspellen: de angst om ontdekt te worden. In 2004 verscheen het derde deel in de Thief serie, waarna het erg stil werd rondom de avonturen van meesterdief Garreth.
Ex-Gouden Eeuw
In 2014 keert de gewaardeerde dief dus eindelijk terug naar huidige- en next-gen consoles en de PC. In de demo die wij zagen op de Gamescom kregen we eerst een korte uitleg over de wereld waarin de game zich afspeelt. De Gouden Eeuw is namelijk net voorbij, waardoor de arme mensen in sloppenwijken het nog zwaarder krijgen. Zeker als er tot overmaat van ramp overal ziektes uitbreken (vergelijkbaar met de stijl van Dishonored). Ondertussen zitten de rijken in hun kastelen in luie stoelen te kijken hoe het gruwelijk misgaat. Meesterdief Garreth kan het allemaal weinig schelen. Hij maakt van de strijd tussen rijk en arm slim gebruik door binnen te dringen in onderbewaakte musea of villa's om zo aan blinkende diamanten en juwelen te komen. Natuurlijk gaat hij daarvoor niet simpelweg door de voordeur, maar maakt hij gebruik van al zijn sluipskills om ongezien in- en uit het gebouw te glippen. Onze demo begint als hij aan zijn zoveelste juwelenroof begint.
Zwarte rand
Wat ons meteen opviel toen we de wereld vanuit de ogen van Garreth zagen, is het feit dat er zo weinig icoontjes en balkjes op je scherm staan. Er is zelfs geen metertje om aan te geven hoe goed je verborgen zit in de schaduwen, dat zie je simpelweg aan een rokerige zwarte rand die aan de randen van het scherm verschijnt als je compleet onzichtbaar bent. Een woordvoerder van ontwikkelaar Eidos Montreal kon ons vertellen dat de volledige game uit te spelen is zonder iemand te vermoorden, maar dat er vandaag wel wat slachtoffers zouden vallen. Op deze manier zagen we de nieuwe Focus-modus voor het eerst in actie.
Drie kills tegelijk
Als je Focus activeert vertraagt de gamewereld zich, terwijl Garreth zich wel razendsnel kan bewegen. Hierdoor is het mogelijk om acties en combinaties van aanvallen uit te voeren die anders onmogelijk zouden zijn. Zo schakelde hij met gemak drie wachters tegelijk uit door een stenen pot op het achterhoofd van de eerste wachter te gooien en de pijl van zijn boog al in de nek van de tweede aankwam voordat de pot de schedel raakte. Tot slot sprintte hij vliegensvlug naar de laatste wachter om ook hem onschadelijk te maken. Dit gebeurde allemaal in een paar seconden, mensen die zeggen dat sluipgames te weinig actie kennen, zijn dus duidelijk niet bekend met Thief. Het is namelijk gewoon mogelijk om je een weg naar de schatkamer te knokken, al is het natuurlijk een stuk spannender om je ongezien een weg door de schimmige huizen te bewegen.
Bogen en pijlen
Om je een handje te helpen tijdens dit betere sluipwerk, heeft Garreth een pijlenkoker vol met verschillende soorten pijlen meegenomen. Je gebruikt je boog dus zeker niet alleen om vijanden uit te schakelen. Pijlen met een watercapsule kunnen kaarsen en fakkels doven en een pijl met een touw eraan maakt ieder dak beklimbaar. Terwijl je allerlei stoere moves uitvoert verdien je steeds ervaringspunten die je naar een volgend level helpen. In de demo kregen we jammer genoeg nog niet te zien wat je hiermee vrijspeelt, al zal het vast te maken hebben met de verschillende gadgets die je tot je beschikking hebt.
Tactisch
Als de demo tot zijn einde komt hebben we een goede indruk gekregen van wat Thief ons te bieden heeft. Er worden sloten gekraakt door de pinnetjes van het slot omhoog te duwen (net zoals in Oblivion), er zijn take-down moves die wachters in één klap uitschakelen en omgevingen zijn gevuld met objecten die allerlei verschillende tactische keuzes mogelijk maken. Als Eidos de belofte waar kan maken door op iedere console en PC eenzelfde ervaring we te zetten, dan durven we nu alvast te zeggen dat Thief de eerste grote klapper van 2014 gaat worden.