The Secret World Preview

Preview
maandag, 23 april 2012 om 9:00
xgn google image
Afgelopen week was XGN aanwezig bij de EA Showcase in Londen en we hebben weer heel wat games gezien. The Secret World was daar één van. Het spel, dat veel aandacht kreeg op de Gamescom maar niet bijzonder veel indruk maakte, wil op het evenement laten zien dat het een zeer indrukwekkende massive multiplayer online role-playing game is geworden. En ja, dat is goed mogelijk met zo’n interessante setting.
De speelplaats van The Secret World is namelijk onze eigen wereld. Dat zie je niet vaak in MMORPG. Dat zie je eigenlijk nooit. Het is toch altijd weer zo’n fictieve wereld waar orcs en dergelijke de revue passeren. Daarom is het eigenlijk best vreemd dat een game als The Secret World nog niet enorm veel aandacht heeft gekregen, want met een concept als deze heeft ontwikkelaar Funcom zeker goud in handen.
Alles is waar
Dan moet de uitwerking wel heel goed zijn, iets wat bij vele MMORPG’s heel vaak mislukt. Soms overtreft het verhaal echter de gameplay, wat in sommige gevallen eigenlijk niet zo’n hele slechte ontwikkeling is. In The Secret World zijn alle mysteries die ooit in de wereld zijn ontstaan, echt waar. Wat dacht je van Stonehenge, dat toch één of ander ritueel lijkt te zijn voor heksen. Of wat dacht je van Bigfoot, die toch bestaat? Ga zo maar door. Er is vast wel een mythe die jij interessant vindt, en je bent zeker niet de enige. Mysteries blijven de mens interesseren. Mensen houden van het onbekende. Daar weet Funcom goed mee om te gaan.
Een pretpark
De speelsessie die plaatsvond tijdens de EA Showcase was gebaseerd op een rondje pretpark, waar heel wat mysteries nog niet opgelost waren. De medewerker van Funcom liet in een enigszins heldere uitleg weten hoe het spel precies werkt, en al snel werd duidelijk dat de besturing fijn aanvoelde en de personages makkelijk te gebruiken waren. Goed, het pretpark. In een groep van drie mensen waren de helden van The Secret World dus op weg naar een zeer mistige plek waar heel wat attracties behekst waren. Aan jou en je maten de taak om die beheksing weg te halen.
Het was eigenlijk best vermakelijk, al werd er niet duidelijk verteld wat het verhaal erachter was. Maar goed, om het verhaal te begrijpen moet je bij MMORPG’s het spel veel langer dan een half uur spelen. Enfin, één van de doelen bij het pretpark was bijvoorbeeld om vlagen zombies te vermoorden. Dat deed je door tegen ze te vechten, maar ook door goed gebruik te maken van een soort schommelattractie kun je de zombies ook laten verslaan door een harde klap van een vleugel.
Maar er was meer. Zo moest je een baas verslaan met behulp van botsauto’s, iets wat qua gameplay best goed werkte. Uiteindelijk belandde je op een groot veld, waar het verslaan van de eindbaas niet zo heel erg moeilijk was. Het is jammer dat het nog niet mogelijk was om loot te pakken, want nu is het nog steeds niet bekend hoe Funcom het gaat doen met uitrusting en items.
Geen klassen, geen levels
Dat laatste kan nog wel eens heel belangrijk zijn voor The Secret World. In dit spel kun je namelijk geen klasse kiezen, en ook niet levellen. Met dat laatste wil Funcom ervoor zorgen dat je al vanaf het begin de game heel serieus gaat nemen en niet als doel hebt om enkel het hoogste level te halen. Het is een interessante constructie, maar het is nog maar de vraag of het wel gaat werken. Want kijk, mensen die het spel twee jaar spelen willen niet zomaar verslagen worden door een speler die amper twee weken bezig is.
En ja, geen klassen dus. Geen mogelijkheid om een echte krijger of magiër te worden. Eigenlijk is dat best goed nieuws. Het heeft ook in The Elder Scrolls V: Skyrim goed uitgepakt, dus waarom in The Secret World niet? Precies. Uiteraard kun je dankzij je succesvol uitgevoerde opdrachten punten verdienen die je vervolgens kunt spenderen aan de specialisatie van je personage, maar écht verschil tussen personages zal er niet zijn. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer keuzevrijheid je hebt in de aanvals- of verdedigingsmogelijkheden van je personage.
Drie facties
Wel heb je de keuze uit drie facties. De Illuminati, de Templars en de Dragon. Ieder factie hun eigen verhaal, en uit de vroege gesloten bèta is gebleken dat er geen favoriete factie onder de spelers is. De drie facties zijn in oorlog met elkaar, al wil de Dragon niet betrokken raken in een directe confrontatie. Die factie wil liever twee tegenstanders tegenover elkaar laten zetten, in plaats van de confrontatie aangaan. En dat terwijl de Illuminati juist wel erg graag het gevecht aangaan, onder het mom van één duidelijke regel: er zijn geen regels en er is geen eer.
De Templars daarentegen zijn van mening dat zij de baas zijn. De oorlog die gaande is komt dan ook door hen, maar dat is alleen al om te laten zien wie de baas is. De Templars dus. Interessant aan The Secret World is dus dat er drie facties zijn, in plaats van de gebruikelijke twee. Hierdoor kan er een interessante ontwikkeling ontstaan; misschien gaan spelers met elkaar samenwerken, of complotten bedenken. Noem maar op. Het doet je denken aan de containment politiek van de Verenigde Staten in de jaren zeventig, waar het land bevriend raakte met China - om zo de Sovjet-Unie tegen te gaan.
Mooiste MMORPG tot nu toe?
Wat vooral verbaasde waren de graphics van The Secret World. Nooit eerder heeft een MMORPG er zo scherp en prachtig uitgezien. Die verbazing is zeker groot als je het spel ook op de Gamescom hebt gezien, waar vooral de animaties tenenkrommend waren. Het lijkt erop dat Funcom de afgelopen acht maanden keihard heeft gewerkt aan de grafische aspecten van het spel, en dat is maar goed ook. The Secret World krijgt hierdoor een volwassen en een goede uitstraling.
Blijft het interessant?
De grote vraag die bij The Secret World gesteld kan worden is hoe het spel zich staande houdt in de huidige markt én hoe het spel interessant blijft. Het ontbreken van levels is een groot risico, en kan wellicht de speler afschrikken. Tevens is nog maar de vraag hoe origineel het spel blijft. Genoeg vragen dus. In ieder geval maakt The Secret World een betere indruk dan toen op de Gamescom; een zeer goed teken.