The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Preview

Preview
zaterdag, 07 februari 2009 om 15:10
xgn google image
Enkele jaren geleden werden Xbox gamers aangenaam verrast door de sleeper hit van Riddick. Nu komt er een tweede deel voor de PlayStation 3 en Xbox 360, en wij gingen er alvast mee aan de slag.
In 2004 kwam de Zweedse studio Starbreeze onverwacht met de game The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher’s Bay. Hierin wordt hoofdpersonage Riddick gevangen genomen door een huurling. Hij heeft namelijk een flinke prijs op zijn hoofd staan voor de vele moorden die hij in zijn leven heeft gepleegd. Hierdoor belandt hij op de beruchte gevangenisplaneet Butcher’s Bay, en daaruit moet hij zien te ontsnappen. De game werd lovend onthaald door media en gamers, wat voor een groot deel kwam door de indrukwekkende graphics. Ook de goede gameplay en afwisselende mix tussen hand-to-hand gevechten, messen en brute geweren vielen goed in de smaak.
The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Screenshot 79346 The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Screenshot 79348 The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Screenshot 79342
Weer ontsnappen
Uiteindelijk ontsnapt Riddick natuurlijk, en dat is waar het nieuwe deel, dat de subtitel Assault on Dark Athena draagt, begint. Je bent onderweg in een klein ruimtescheepje, wanneer opeens problemen opduiken. De motor valt uit en een ander, enorm groot, schip duikt op. Jouw scheepje wordt onderschept, en degenen die aan boord komen zijn weinig goeds met je van plan. Gelukkig kun je op tijd verstoppen en daarna infiltreren in het vijandelijke schip. Je gaat op zoek naar een manier om te ontsnappen en dat gaat, zoals we van Riddick mogen verwachten, vooral in het donker.
Moorden in het donker
Als je de film Pitch Black hebt gezien, of natuurlijk het vorige deel hebt gespeeld, dan weet je al dat Riddick de gave heeft om in het donker te zien. Dit biedt een groot voordeel in donkere ruimtes, en het is dan ook de kunst in het spel om de vijanden te besluipen en stilletjes uit te schakelen. Dit kan met je blote handen, door de nek van de ander te breken, of met steekwapens. Je zult dan ook begrijpen dat je in het spel niet heel veel kogels zult gebruiken, al kun je dat natuurlijk zelf voor een groot deel bepalen. Meestal is het echter een slecht idee om al kogels spuwend de vijand te lijf gaan, omdat er simpelweg niet heel veel vuurwapens zijn, en omdat Riddick geen superheld is die oneindig kogels kan opvangen.
Mocht je toch niet zo van dat sluipen houden, dan zijn er ook genoeg vijanden die je met open harnas kunt bevechten. Die maken namelijk gebruik van wapens als messen en stalen pijpen. Jij kunt hen ook te lijf gaan met dat soort slagwerk, en dat levert hele intense gevechten op, waarin je de ander bruut in elkaar slaat.
The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Screenshot 76156 The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Screenshot 76154 The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena Screenshot 76152
Geen 'wow'-factor
Op grafisch niveau maakte Butcher’s Bay in 2004 enorme indruk op iedereen. Nu zijn we echter alweer vijf jaar verder, en zal Assault on Dark Athena heel wat meer moeten doen om met de grote namen van nu mee te lopen. Dat lukt niet helemaal, en deze titel zal je dan ook niet een ‘wauw’-kreet doen uitslaken wanneer je het voor de eerste keer speelt. Ondanks dat is Assault on Dark Athena een spel dat grafisch zeker zijn mannetje staat. En dat geldt ook voor het geluid. Net als in het vorige deel is de stem van Riddick weer ingesproken door acteur Vin Diesel, het is immers zijn gelijkenis in het spel. Dit is heel erg goed gedaan, en ook de andere stemmen komen prima over.
Twee in één
Natuurlijk heeft niet iedereen het originele Butcher's Bay gespeeld, en dat is erg jammer. Starbreeze moet hetzelfde gedacht hebben, en daarom zal Assault on Dark Athena niet alleen het nieuwe avontuur van Riddick bevatten, maar ook een remake van het oude. Daarnaast kent het spel ook nog een uitgebreide multiplayer modus, maar voor onze mening over die elementen zul je de recensie moeten afwachten.
Voorlopige conclusie
De eerste uren die wij gespeeld hebben laten vooral een game zien die voortborduurt op zijn voorganger. Assault on Dark Athena lijkt niet heel veel nieuws te doen, maar de elementen van Butcher’s Bay te pakken en wat te verbeteren. Daar heb ik echter geen problemen mee, aangezien dat deel enkele jaren geleden heel goed was, en nu nog steeds een sterke titel is. En dat deel wist naarmate je verder kwam in de game, keer op keer te verrassen, dus dat kan nog wel goed komen met deze nieuwe titel.