Swarm Preview

Preview
door Timo
woensdag, 02 maart 2011 om 17:30
xgn google image
Insecten, vogels en vleermuizen hebben allemaal één ding gemeen. Niet het feit dat het allemaal lelijke beesten zijn, nee: het feit dat ze zich als een zwerm in één groep bewegen. Ontwikkelaar Hothead Games, bekend van DeathSpank en Penny Arcade Adventures, is gefascineerd door deze beesten en maakt er dan ook maar al te graag een game over. Wij gingen alvast aan de slag met de blauwe mannetjes uit Swarm.
Wanneer je de game begint, wordt in een mooi filmpje uitgelegd waar Swarm over gaat. Het verhaal begint wanneer een pulserende blauwe blob op mysterieuze wijze op een door oorlog verscheurde en verwoeste planeet belandt. Het wezen plant zichzelf vast in de grond en verlengt de tentakels die hierbij te pas komen. Uit deze tentakels verschijnen 50 kleine blauwe tweevoetige wezentjes, Swarmites genaamd. Deze kleine blauwe vrienden gaan altijd samen op pad en bewegen zich, net als insecten, vogels en vleermuizen, in een zwerm.
Als speler ga jij met de Swarmites op zoek naar DNA, wat je vervolgens weer terug moet brengen naar het grote blauwe wezen, zodat deze verder kan groeien. Het uiteindelijke doel is om de blob in een gigantische Swarmite te laten transformeren, zodat deze de “mama” van alle kleine Swarmites kan worden.
50 blauwe sukkels
Om dit te bereiken doorloop je verschillende platformlevels. In deze levels heb je de controle over 50 kleine Swarmites die je moet laten samenwerken om het einde van het level te halen. Het doel is bij het einde van ieder level tenminste één Swarmite in leven te houden. Dat klinkt misschien simpel, maar dat is het niet. Elk level zit namelijk vol obstakels als explosieven, ravijnen en monsters. Nadat we de eerste levels makkelijk doorlopen hadden, werd het bij de latere levels haast een kunst om zoveel mogelijk Swarmites in leven te houden.
En dat is toch echt iets wat je wilt. Zoals eerder aangegeven, moet je namelijk DNA verzamelen. Dit gebeurt door DNA-strengen, die verspreid door levels te vinden zijn, op te pakken. Sommige strengen kunnen echter alleen worden verzameld als je een bepaald aantal Swarmites hebt en om het DNA vervolgens op te pakken zul je de mannetjes goed moeten laten samenwerken.
Dood gaan doe je zo!
Om bijvoorbeeld voor elkaar te krijgen dat een groep van 50 blauwe sukkeltjes van een klein platform springt naar een ander platform, zonder teveel doden, moet je ze goed laten samenwerken. Dit kan door met een druk op de knop de Swarmites bij elkaar te laten kruipen voor extra kracht en snelheid. Ze kunnen dan verder springen en dus de overkant bereiken. In andere gevallen moet je alle Swarmites opstapelen om zo een nieuw gebied te bereiken.
Maar let op en houd je blauwe vrienden goed in de gaten, want alles, werkelijk alles, op die verschrikkelijke planeet willen die Swarmites dood hebben. Het maakt niet uit op wat voor manier, als ze maar dood gaan. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel van het spel: het dood gaan. De blauwe mannetjes kunnen op tig verschillende manieren het loodje leggen. In het hoofdmenu kun je bijvoorbeeld de ‘druk deze knop niet in’-knop gebruiken om een Swarmite door het midden gehakt te zien worden, geroosterd worden of in stukjes gezaagd worden. Zelf hadden we hier alleen al een tijdje de grootste lol mee en in de game zelf wordt het nog veel extremer.
Verdient aandacht
Swarm is een spel dat de aandacht verdient. Het concept achter het spel is interessant. Wij zijn dan ook maar al te benieuwd naar het uiteindelijke product. Wat we voorlopig gespeeld hebben, was erg vermakelijk en bovendien ook zeer origineel. Het doden van de Swarmites is dan misschien niet handig om het einde van het level te bereiken, maar wel ontzettend leuk om te zien. Ons uiteindelijke oordeel over het spel zul je komende maand kunnen lezen, wanneer het spel op de Xbox Live Marketplace en in de PlayStation Store verschijnt.

Populair Nieuws