Supreme Commander 2 Preview

Preview
vrijdag, 21 augustus 2009 om 00:04
xgn google image
Vorig jaar kwam Supreme Commander naar de Xbox 360, en begin 2010 kunnen we alweer aan de slag met deel twee. Dit vervolg zal flink wat vernieuwingen met zich meebrengen, waardoor het een stuk beter game moet worden.
Supreme Commander 2 is een realtime strategie titel waarin verschillende facties strijden om de macht. Het speelt zich 25 jaar na het eerste deel af, en in die tijd zijn de facties uit dat deel geëvolueerd. Hoe precies werd nog niet heel duidelijk, en ook over het verhaal kwam nog weinig naar buiten.
Grafisch een stap vooruit
Wel weten we dat Supreme Commander 2 gebruik zal maken van een totaal nieuwe rendering engine. Hiermee heeft ontwikkelaar Gas Powered Games het voor elkaar gekregen om heel veel extra detail in de gam te stoppen, zonder dat dit extra rekenkracht kost van de console. Het spel ziet er dan ook erg mooi uit, zelfs volledig ingezoomd. En waar de meeste games die zowel op de PC als console verschijnen, toch wel wat moeten inleveren op de console, is dit bij Supreme Commander 2 slechts minimaal het geval. De twee konden namelijk goed vergeleken worden, en hierbij was duidelijk dat de Xbox 360 gamers zich zeker geen zorgen hoeven te maken om de graphics.
Supreme Commander 2 Screenshot 119356 Supreme Commander 2 Screenshot 119355 Supreme Commander 2 Screenshot 119354
Ook gameplay verbeteringen
Maar met alleen mooie graphics komt een game niet ver. De gameplay is uiteraard heel belangrijk, en dan zeker bij een RTS op de console. Het gemis van de muis is nog altijd niet 100% opgelost, al speelde Halo Wars gewoon erg goed voor een strategie titel op de Xbox 360. Supreme Commander pakt de besturing ook goed aan door meerdere handigheidjes en tweaks in het spel te stoppen.
Zo is er de stretch cursor, waarmee units en gebouwen sneller te selecteren zijn. Een lijntje vanaf de cursor, die altijd in het midden van het scherm blijft staan, naar de dichtsbijzijnde unit. Hierdoor hoef je niet precies boven de unit te zitten om deze te selecteren.
In- en uitzoomen
Nog handiger is de zoom functie. Door uit te zoomen zal het beeld namelijk veranderen naar een soort interactieve kaart. Units die naast elkaar staan worden hierin bij elkaar gegroepeerd, en kunnen dan met een druk op de knop allemaal geselecteerd worden. Door even op de d-pad pijltjes te drukken kun je weer onderselecties maken, om slechts bepaalde soort units te selecteren. Dit groeperen moet een hele hoop tijd besparen en het plannen van aanvallen een stuk simpeler maken. Ook voorkomt het dat je de hele tijd over het velt moet scrollen om naar een bepaald punt te gaan. Je zoomt simpelweg gewoon uit, gaat snel naar een ander punt op de map en zoomt weer in. Dit alles gaat uiteraard zonder laadtijden en erg soepel.
Dit zijn slechts twee voorbeelden van handigheidjes in de besturing van de game. Er zijn nog meer kleine foefjes die het geheel erg lekker doen spelen, en dit gaat misschien ook wel de makkelijkst te besturen RTS op de console worden.
Supreme Commander 2 Screenshot 119352 Supreme Commander 2 Screenshot 114449 Supreme Commander 2 Screenshot 119351
Expirimenteren met enorme robots
Naast verbeteringen in de gameplay, kunnen we in Supreme Commander 2 ook aan de slag met nieuwe units. In deel één kon je al gebruik maken van expirimentele voertuigen. Dit waren grote robots of tanks, die een belangrijke rol spelen in de gevechen. In dit nieuwe deel is dat aantal verdrievoudigd naar 27, wat veel variatie met zich meebrengt. De ontwerpen van deze units verschillen enorm. Zo zijn er grote robots, maar ook een soort mechanische spinnen. Zelfs vuurspuwende dinorobots ontbreken niet!
Een goed gevoel
Na de presentatie van Supreme Commander 2 verlieten wij de kamer in ieder geval met een goed gevoel. Gas Powered Games heeft zich de afgelopen 21 jaar al bewezen, en met dit spel zullen ze dat nogmaals doen. Door de ontwikkeling van de console versie deze keer in eigen huis te houden, hebben ze de besturing erg goed kunnen maken, en ook met de graphics zit het zeker goed. Begin 2010 zal de game in de winkels liggen, en rond die tijd moet ook een demo verschijnen, waardoor iedereen deze game even een kans kan geven.

Populair Nieuws

Laatste Reacties