Super Monkey Ball Preview

Preview
maandag, 12 december 2011 om 17:30
xgn google image
Sinds jaar en dag kunnen we al rollen met superapen in de Super Monkey Ball-reeks. Het is dan ook niet gek dat er een deel naar de PlayStation Vita komt, maar wordt dat wel een succes?
Super Monkey Ball kwam begin 2011 al naar de 3DS en begin 2012 mogen we de rollende ballen voor de Vita verwachten. In een dergelijk korte tijd zou je misschien niet bijster veel vernieuwing verwachten en dat is dan ook een correcte aanname. Dit nieuwe handheld-deel doet het gedane nog eens dunnetjes over en laat ons wederom door verschillende levels rollen. Aan de besturing lijkt weinig te zijn gesleuteld ten opzichte van de 3D-variant. Nog altijd mag je kiezen tussen een tilt-besturing of het gebruik van een pookje. Welke besturing je ook kiest, je zult steeds de omgeving moeten bewegen om een bal – met daarin zonder enige reden een aap – van punt A naar punt B te loodsen.
Zeeziek of dood?
Zoals op de 3DS reeds het geval was, is de bewegingsbesturing de minst nauwkeurige methode om de game te spelen. Het is erg lastig om stil te staan of hard te remmen. Een voordeel is wel dat de camera steeds tegenstuurt met de beweging, waardoor de actie redelijk gecentreerd blijft. Kantel je de Vita dus naar links, dan gaat de speelwereld een beetje de andere kant op.
Wanneer je het spel met het pookje speelt, is dit echter minder fijn. Je beweegt het apparaat immers niet, maar toch wordt het beeld alle kanten opgeslingerd waardoor een lichtelijk chaotisch gevoel boven komt drijven. Daar staat tegenover dat je met een pookje wel wat preciezer bent en een stukje makkelijker door de levels kunt. Vaak zijn het namelijk erg smalle paden waarover gemanoeuvreerd dient te worden en dan schiet de tilt-besturing wel eens tekort.
Heb je geen zin om met de vrolijke apen rond te rollen, dan is er traditiegetrouw een lading mini-games om mee aan de slag te gaan. Bowlen bijvoorbeeld, een spelletje dat zichzelf uitlegt. Leuk is daarbij dat je de Vita verticaal moet houden, waardoor de bowlingbaan goed tot zijn recht komt. Of wat te denken van een mini-game waarbij je naar een soort speelveld vliegt, waarna je jezelf tegen een steile helling laat knallen om al rollende punten te pakken? Een kleine opmerking jegens het water in dat bewuste spelletje is op zijn plaats: het is het slechtst geanimeerde water dat we in tijden gezien hebben. Dat is dus erg jammer.
Ter compensatie heeft SEGA een unieke mogelijkheid bedacht om een eigen baan te creëren. Stap één: neem een foto van een object (het dient wel duidelijk te onderscheiden zijn van de achtergrond, anders heeft het arme apparaat het zo moeilijk). Stap twee: schud de Vita. Schud? Ja, schudden! Denk je maar in dat je een cocktail maakt voor James Bond. Hoe harder je schudt, hoe moeilijker de baan wordt. Stap drie: rol. Je zult tijdens de race waarschijnlijk niet het idee hebben over het gefotografeerde object te rijden, want alleen de omvang wordt erdoor bepaald. Daardoor is het vooral een gimmick, maar wel een grappige toevoeging. Het maakt het erg makkelijk om unieke banen te creëren en dat komt de speelduur natuurlijk ten goede.
Vraagtekens
Er zijn echter nog wel een aantal onduidelijkheden rond de game. Zo heeft SEGA aangeven zowel het touchscreen voor als het touchpad achter op de Vita te willen gebruiken, terwijl wij dit nog niet zijn tegengekomen. Enkel een handvol mini-games maakten gebruik van het aanrakingsgevoelige scherm. Hoe de achterkant gebruikt zal worden, moet nog blijken. In hoeverre de levels zelf innovatie gaan tonen ten opzichte van de overige deel, blijft ook nog een vraagteken. Als het simpelweg een herhaling van oefening wordt, is er voor de fans van de serie natuurlijk weinig nieuws te halen. Antwoorden op deze vragen zullen allemaal beantwoord worden rond 22 februari, wanneer de Vita – en Super Monkey Ball – uitkomt. Voor nu kunnen we voornamelijk stellen dat deze game een vervolg volgens het boekje lijkt te worden. Misschien niets meer, maar vooral ook niets minder.