Super Mario 3DS Preview

Preview
donderdag, 14 juli 2011 om 13:30
xgn google image
Geen Nintendo console is compleet zonder een game met ’s werelds bekendste besnorde loodgieter in de hoofdrol. De Nintendo 3DS mist voorlopig nog een game als deze, maar daar komt eind dit jaar verandering in. Dan ligt Super Mario 3DS namelijk in de winkels en wij hebben de game vast voor jullie uitgeprobeerd. Onze eerste indrukken vind je in deze impressie.
Net nu alle galaxies ontruimd zijn en prinses Peach veilig in haar kasteel zit, slaat het noodlot weer toe. Het komt na al die jaren waarschijnlijk niet meer als een verrassing, maar prinses Peach wordt ontvoerd en Mario is met al zijn ervaring de aangewezen persoon om de prinses te redden. De loodgieter zal weer een aantal knotsgekke levels moeten doorstaan om uiteindelijk bij het juiste kasteel aan te komen en hand in hand met Peach richting de horizon te paraderen.
2D in 3D
Het is een eeuwenoud concept en in Super Mario 3DS is dat niets veranderd. De manier van spelen is wel veranderd. Nintendo heeft er iets compleet nieuws van gemaakt. Als je gameplaybeelden van Super Mario 3DS bekijkt, zul je waarschijnlijk denken dat het veel op Super Mario Galaxy lijkt. Dat doet het ook, maar toch is het compleet anders. Want ondanks dat Super Mario 3DS eruitziet als een 3D-game is het eigenlijk gewoon een 2D-platformer.
Mario ziet er in zijn 3D-vorm dan wel uit alsof hij alles aankan, maar dat verandert bij de eerste beweging. Mario is namelijk heel traag, en hij springt raar. Hij kan geen achterwaartse salto doen en hij kan geen drievoudige sprong maken. Dit is een echte 2D-Mario, hij is alleen in 3D weergegeven. Mario heeft een ren-knop om vaart te maken, aan het eind van een level staat een vlaggenstok en hij springt zoals in de 2D-games. Nintendo heeft dus iets heel aparts gedaan; een 2D-game in 3D.
Onwennig
Dit is in eerste instantie erg verwarrend. Je speelt namelijk ook gewoon in een 3D-wereld en stelt je daar automatisch op in. Je zult bij sommige 3D-elementen daarom veel beter moeten uitkijken, bijvoorbeeld als je van platform naar platform springt en bij vuurballen die niet automatisch de goede kant opgaan. Hopelijk is met wat gewenning daar wel overheen te komen, maar na de levels die wij in de game gespeeld hebben bleef het nog een beetje onwennig. Dat zou je uiteraard onder het kopje ‘uitdaging’ kunnen plaatsen, maar we kunnen het beste concluderen dat het na al die jaren Mario zeker even iets anders is.
Oud en nieuw
Als je je er eenmaal bij neerlegt dat je een 2D-game speelt, is er genoeg gameplay die doet terugdenken aan die goede, oude tijd. Zo zijn de alom bekende paddenstoel en de vuurbloem met bijbehorende effecten natuurlijk weer aanwezig. De belangrijkste power-up in de game is echter de Super Leaf die Mario ditmaal niet in Raccoon Mario verandert, maar in Tanooki Mario. Verkleed als wollige wasbeer kan Mario na een sprong nog een tijdje in de lucht blijven zweven en met zijn staart kan hij vijanden een opdonder geven. De mogelijkheid om te vliegen of in een standbeeld te veranderen is echter uit de game weggelaten.
Naast de bekende power-ups en vijanden zijn er ook een aantal vernieuwingen doorgebracht in Super Mario 3DS. Wat dacht je bijvoorbeeld van een zwarte Piranha Plant die inkt op je beeldscherm spuit waardoor je maar beperkt kunt zien, vergelijkbaar met de inktvis in Mario Kart dus. Behalve vijanden moet Mario ook uitkijken voor bijvoorbeeld sloopkogels die in 3D mooi heen en weer zwaaien. Nintendo heeft dus. ondanks dat de game teruggaat naar de oude 2D-gameplay, toch voor nog wat vernieuwingen gezorgd.
Effecten zijn leuk in 3D
Het 3D-effect werkt goed. Je hoeft niet eerst nog te prutsen om de ideale stand te vinden. Gewoon 3D vol open en het werkt. Het 3D werkt vooral goed bij bovenstaande vernieuwingen, inkt die op je afvliegt en een sloopkogel die door je scherm breekt, maar ook oude elementen als de Bullet Bills komen in 3D erg goed tot hun recht. Wanneer je echter gewoon in een level rondloopt, voelt het 3D een beetje overbodig. Met de 3D-functie uit kun je je ook zonder problemen navigeren. De schaduwen van blokken zijn nog altijd de betrouwbaarste manier om precies onder een blok te komen staan en daar is eigenlijk geen 3D bij nodig. Alle effecten van vijanden en hindernissen in 3D maken de optie echter toch wel de moeite waard.
Goede hoop
Nintendo weet ons zowaar te verrassen met een nieuwe Mario game en dat kunnen we eigenlijk alleen maar toejuichen, toch? Niet helemaal helaas. De gameplay voelt nu namelijk nog erg onwennig, maar door een beetje tijd in het spel te stoppen zou die prettiger kunnen worden. Dit heeft er echter toch voor gezorgd dat we niet meteen staan te springen voor Super Mario 3DS. De rest van de game ziet er wel gewoon weer erg goed uit. Er is vernieuwing en oude elementen maken hun terugkeer, wat ons voldoende hoop geeft voor een goed eindresultaat. We komen bij je terug met de recensie.

Populair Nieuws

Laatste Reacties