Star Trek Bridge Crew hands-on - Teamwork vereist in de ruimte

Preview
donderdag, 18 augustus 2016 om 15:00
xgn google image
Star Trek is weer helemaal populair geworden sinds de reboot van J.J. Abrams, en ook het jongere publiek wordt weer aangetrokken. Dat zagen we ook aan de filmgame die werd gemaakt, maar helaas zwaar flopte. Kan de nieuwe VR-titel het beter doen? Lees het in onze Star Trek Bridge Crew hands-on.
Ondanks dat Star Trek voornamelijk om de USS Enterprise draait, en de bemanning onder leiding van Captain James T. Kirk, nemen we in Star Trek Bridge Crew niet plaats in de warme stoeltjes van het bekende ruimteschip. In plaats daarvan stappen we in een ander ruimteschip, genaamd de Aegis. En de naam van de kapitein ligt aan de speler wie het gele uniform aantrekt van de hoofdofficier.
Star Trek Bridge Crew hands-on

Rolverdeling in de ruimte

Tijdens de Star Trek Bridge Crew hands-on konden we helaas niet kiezen voor de rol van de kapitein, die was namelijk voor één van de ontwikkelaars, maar we konden wel kiezen voor de Helm, Engineering of Tactical. De Helm is verantwoordelijk voor het besturen van het schip, met welke snelheid er wordt gevlogen en diegene kan ook objecten selecteren waardoor de rest daarop kan focussen. Engineering is weer verantwoordelijk voor het ‘beamen’ van bijvoorbeeld overlevenden in espace pods en hoe de energie over het schip wordt verdeeld, zoals meer naar de wapens of om een warp jump te activeren.
Wij pakten echter de rol van Tactical op, die het belangrijkste bemanningslid is in het geval van gevechten en het observeren van de omgeving. Als Tactical hebben we toegang tot een scanner, waarmee we kunnen zien of er overlevenden in een escape pod zitten en hoeveel bepantsering en wapens vijandelijke schepen hebben. Maar wij hebben ook toegang tot de phasers, de torpedo’s en misschien nog wel het belangrijkste: het schild om het schip te beschermen.
Star Trek Bridge Crew hands-on

Teamwerk vormt de basis voor succes

Tot slot hebben we natuurlijk nog de kapitein, die niet een specifieke rol heeft, maar iedereen moet aansturen, zodat alles zo soepel mogelijk verloopt. Bepaalde elementen botsen met elkaar, zo kan Engineering bijvoorbeeld niet iemand beamen als het schild van de Aegis is geactiveerd. Maar de kapitein moet er ook voor zorgen dat Engineering goed de energie verdeeld over de wapens van het schip in een druk gevecht of dat alles naar de motoren moet wanneer het tijd is om te vluchten. En het is uiteraard ook de taak van de kapitein om te zorgen dat de Helm de juiste koers vaart.
Elke rol was vrij simpel om uit te voeren in de Star Trek Bridge Crew hands-on. Ieder bemanningslid heeft voor zijn neus een paneel met de verschillende opties van zijn specifieke rol. Voor bepaalde dingen moet je een knop indrukken, door de trigger van de controller in te drukken en fysiek in de game op de knop te drukken, of een knop vasthouden en slepen. Het werkt precies zoals je zou verwachten en de simpele opzet voorkomt dat je middenin de chaos vergeet hoe bepaalde dingen werken.
Star Trek Bridge Crew hands-on

Missie geslaagd, maar met moeite

De echte moeilijkheidsgraad van Star Trek Bridge Crew komt dan ook voort uit het feit hoe goed een groep kan communiceren en samenwerken met elkaar, want ondanks de simpele opzet werd onze Star Trek Bridge Crew hands-on flink pittig.
Het was onze taak om zoveel mogelijk overlevenden te redden, maar toen we bezig waren met het zoeken naar overlevenden, werden we plotseling aangevallen door een vijandelijk schip. Dankzij een aantal torpedo’s en phaser salvo’s leek het erop dat het schip zich terugtrok, waarop wij verder gingen met onze missie. Een halve minuut later kwam er echter ineens een ander schip bij en werden we door twee schepen onder vuur genomen en was het alle hens aan dek.
Star Trek Bridge Crew hands-on

Zwaar verouderde graphics

Omdat we bezig waren om overlevenden naar de Aegis te beamen, gingen we het gevecht aan zonder schild. Enkel dankzij uitweikende manoeuvres van de Helm, snel reageren van Engineering, goede aansturing van de kapitein en natuurlijk het spervuur aan torpedo’s vanuit onze stoel konden we overleven. Aan het einde van het gevecht konden we de schepen ontvluchten door middel van een Warp Jump om zo de Star Trek Bridge Crew hands-on met een succes af te sluiten. De Aegis was bijna aan zijn einde gekomen, maar met alle overlevenden gered werden we onthaald met open armen.
Te midden van alle spanning en chaos ben je zo druk bezig met het luisteren naar de kapitein en het laten vliegen van je vingers over het scherm, dat je niet meer let op de matige graphics van Star Trek The Bridge Crew. Als je de VR-bril op hebt ziet het er wel beter uit dan de schokkende 2D-beelden, maar ook tijdens de Star Trek Bridge Crew hands-on leek het op een game die niet had misstaan op de PlayStation 3 of Xbox 360. Nu zit de game nog in de pre-alfa fase en is er dus nog zat tijd, maar we hopen dat de graphics zeker nog wat aandacht zullen krijgen van de ontwikkelaar.
Star Trek Bridge Crew hands-on

Star Trek Bridge Crew hands-on heeft ons positief verrast

Aan het einde van onze Star Trek Bridge Crew hands-on op de Gamescom waren we positief verrast door de game. De vorige Star Trek-game was verschrikkelijk en vooraf waren onze verwachtingen dan ook niet hoog gespannen, maar het vereiste teamwork en de spanning tijdens gevechten met andere schepen zorgden voor veel plezier en voldoening voor de hele bemanning. De graphics mogen alleen zeker nog wat aandacht verdienen, en het blijft de vraag in hoeverre Star Trek Bridge Crew leuk blijft met minder spelers of in je eentje.