Het succes van
Spider-Man: Shattered Dimensions was er eentje om niet te vergeten voor ontwikkelaar Beenox. Daarom komt het bedrijf al snel met een nieuwe Spider-Man game waarin we lekker gaan wisselen met de tijd. Hoe tof!
Hoewel X-Men Destiny, de andere licentiegame van Activision, behoorlijk zwaar
tegenviel, is er nog altijd hoop op een kwalitatief goede licentiegame van de uitgever. Ontwikkelaar Beenox, eigendom van Activision, heeft zich al bewezen met Shattered Dimensions. Dus er moet wel iets heel ergs gebeuren met de gameplay, wil het tegenvallen.
Twee tijden
Toch zal Spider-Man: Edge of Time qua opzet anders zijn dan Shattered Dimensions. Dat heeft een simpele reden: terwijl je in de vorige Spider-Man game ging vechten in vele verschillende dimensies, ben je nu de wereld aan het redden in het heden en in het jaar 2099. Je zult dan ook de beschikking krijgen over The Amazing Spider-Man én Spider-Man 2099. Hartstikke leuk natuurlijk. Maar dat is niet het enige: je hebt elkaar nodig.
Er wordt namelijk geknoeid met de tijd. De wetenschapper Walker Sloan heeft in het jaar 2099 de mogelijkheid gekregen om door de tijd te reizen en maakt daar handig gebruik van om zijn bedrijf succesvoller te maken. Want ja, de wijzigingen die je anno 2011 doorvoert, hebben effect op de toekomst – het jaar 2099 dus. Daarom neemt hij zijn technologieën mee naar het heden, zodat hij met zijn bedrijf een technologische voorsprong krijgt en over de wereld kan heersen.
Twee Spider-Mans
Maar ja, als dat gebeurt, dan gaat The Amazing Spider-Man dood. Dat weet Spider-Man 2099. Gelukkig is de Spider-Man van de toekomst een aardige jongen en dus helpt hij Peter Parker een handje. Dat lukt niet altijd, aangezien Spider-Man 2099 soms ook wordt tegengehouden. Dan moet The Amazing Spider-Man weer eens gaan helpen. Oftewel: je bent in het spel constant bezig elkaar te helpen, op een zo spectaculair mogelijke wijze.
Soepele gameplay
Spectaculair is het toverwoord. Spider-Man: Edge of Time is chaotischer en gewelddadiger dan ooit geworden. De gameplay is daarom heel erg snel en bevat verschillende, unieke elementen. Wat dacht je van de mogelijkheid om zelf een speelstijl te kiezen; ben je meer van de snelle aanval, of juist van het tactische gedeelte? Verdeel je punten over verschillende elementen en maak Spider-Man beter op de punten die jij belangrijk vindt.
Toch draait het spel vooral om de snelle, soepele gameplay. Spider-Man kan van alles. De meest unieke combinaties kunnen worden gemaakt, maar ook de niet zo ervaren gamer komt ver door enkel op ‘X’ en ‘B’ te drukken. Toch schort er wel wat aan de gameplay: de besturing is veel te gevoelig. Dat valt misschien wel te snappen, aangezien je bij een snelle gameplay met spectaculaire gevechten enorm veel moet indrukken. Maar toch had het wat preciezer gemogen; de computer mag je best wel wat helpen met het selecteren van je vijanden.

Het gaat om het innerlijk
Voor de rest gaat het goed met de gameplay van Spider-Man: Edge of Time. Helemaal niets mis mee, eigenlijk. Het voelt vertrouwd, degelijk en lekker aan. Het innerlijk zit dus goed. Met het uiterlijk is het weliswaar geen Doutzen Kroes, maar het is duidelijk dat de cartoony stijl wel een typerende, fijne sfeer neerzet. Het is immers Spider-Man, van Marvel! Een groot nadeel is wel dat het qua omgevingen ongelofelijk tegenvalt. Waar is de open wereld, waar je lekker door de stad heen kunt slingeren? Dat is toch het ultieme Spider-Man gevoel? Nou, dat is dus afwezig. Jammer, heel erg jammer.
Lekkere actie
Het is de afwezigheid van een open wereld die van Spider-Man: Edge of Time niet een super fantastische game maakt. Maar de gameplay is, ondanks de supergevoelige besturing, best lekker. Verstand op nul, gewoon doen alsof je een film met veel actie aan het bekijken bent. Dan voelt Spider-Man: Edge of Time goed aan. Laten we hopen dat Beenox nog wat origineels doet qua content, maar gelukkig mag gezegd worden dat het spel zéker niet slechter dan Spider-Man: Shattered Dimensions wordt. En dat zegt al wat.