SoulCalibur V Preview

Preview
woensdag, 31 augustus 2011 om 17:00
xgn google image
Het is alweer even geleden dat we konden vechten met SoulCalibur, deel IV verscheen in 2008 om precies te zijn. Deel vijf is eindelijk onderweg en zal wat nieuwe aspecten toevoegen aan de franchise. Wil jij weten wat? Lees dan snel verder.
Hoewel nog niets officieel is aangekondigd, konden jullie recentelijk al lezen dat SoulCalibur V vermoedelijk 39 karakters zal bevatten. Welke dit allemaal zullen zijn, is nog onbekend. In ieder geval zullen we in de vechtersjas van vier nieuwelingen kunnen treden. Tot dusver zijn hier twee van bekendgemaakt, namelijk Z.W.E.I. en Natsu. Het blijft nog even spannend wie die andere twee zullen zijn.
Toegankelijkheid
Bekend is wel dat veel oude personages weer in SoulCalibur V zullen zitten, alleen worden deze personages vernieuwd en tevens toegankelijker gemaakt. De hele vechtgame moet namelijk makkelijker worden, zodat ook nieuwelingen ermee aan de slag kunnen. Dit betekent dat het hele gevechtssysteem wordt vernieuwd.
Snelheid en drama
SoulCalibur V laat zich kenmerken door twee kernwoorden: snelheid en drama. Zo is de eerste belangrijke vernieuwing die wordt toegevoegd de quick move. Door twee keer naar beneden of boven te drukken, kun je simpel een vijand vermijden om deze daarna een rake klap uit te delen. Het zorgt ervoor dat er meer tempo in de game zit dan anders.
De tweede grote vernieuwing die SoulCalibur V heeft, is de critical edge. Door twee keer een halve cirkel te draaien en daarna RT in te drukken, voert de speler een krachtige dramatische aanval uit. Uiteraard hebben we gezien hoe dit eruit zag en gezegd moet worden dat het er erg tof uitzag. Toch moet je bij drama eerder denken aan indrukwekkend en niet meteen aan veel bloed. SoulCalibur V lijkt in de verste verte niet op de laatst uitgebrachte Mortal Kombat, een vechtgame die heel gewelddadig was en waarin niets te goor of te bruut was. De stijl van SoulCalibur V is nog altijd zoals we gewend zijn van de franchise: vrolijk en kleurrijk en totaal niet duister.
Spelen met een grote arcade stick
Die twee vernieuwingen klinken erg stoer, maar uiteraard wilden wij in Keulen zelf ervaren hoe dat dan speelde. Daarom kropen we achter een enorm grote arcade stick om onze kunsten eens te vertonen. Het waren slechts een paar minuten en in die paar minuten is het lastig om meteen te ondervinden of de snelheid van de game echt omhoog is gegaan. Op het eerste oog voelde het niet meteen heel anders dan andere SoulCalibur games, althans de basis. Het toffe was wel dat een metertje zich liet vullen en nadat deze vol was, was het tijd voor de critical edge. Oke, toegegeven: bam! Vuurwerk op je scherm, want daarna verscheen er inderdaad een krachtige indrukwekkende aanval op TV. Zo een waarvan je denkt: Wow, deed ik dat nou of droomde ik?
Nee, het was echt, de werkelijkheid. Verder is het echt de vernieuwing die naar de gameplay wordt gebracht. Andere nieuwe dingen hebben we niet kunnen ontdekken nog. Zo zullen de modi van de game zijn zoals we gewend zijn. Dus denk aan een verhaal om te doorlopen en verder de gebruikelijke modi als arcade, versus, time attack, survival etc.
Te makkelijk?
De vraag is uiteraard wel, doordat de game toegankelijker wordt gemaakt, in hoeverre het nog leuk blijft voor de trouwe fans. Wordt het niet te makkelijk? We zagen het eerder dit jaar met bijvoorbeeld Dead or Alive: Dimensions voor de 3DS. Voor de doorgewinterde vechtfan bood dat veel te weinig uitdaging, het was te makkelijk geworden. Hopelijk weet SoulCalibur V dit te vermijden. Hoewel je vast en zeker de uitdaging online kunt zoeken met iemand van je eigen niveau. Toch is het wachten tot volgend jaar, want dan zal SoulCalibur V pas uitgebracht worden. Dus dan zullen we ons opnieuw in de wereld van snelheid en drama begeven en uitvogelen hoe goed deel vijf uiteindelijk is geworden.

Populair Nieuws