Might and Magic Heroes VI Preview

Preview
woensdag, 31 augustus 2011 om 16:00
xgn google image
Binnenkort barst het geweld helemaal los binnen de game-industrie, want het gameseizoen gaat van start. In september verschijnt er echter ook een wat minder bekende game, maar eentje die wel bij een selecte groep gamers erg geliefd is. We hebben het dan over Might and Magic Heroes VI.
Want ondanks de vele glimmende pareltjes die in de oktober en november maanden verschijnen, kunnen liefhebbers van fantasie en turn based strategy games al in september hun hart ophalen in Might and Magic Heroes VI. Wij mochten de game al even uittesten van Ubisoft, net voordat de game in de schappen verschijnt.
De Heroes franchise tot nu toe
Wie de Heroes of Might and Magic franchise, zo hete de serie vroeger, kent weet dat de goede games ophielden bij Heroes of Might and Magic III. Het vierde deel wordt door velen gezien als het dieptepunt in de serie maar gelukkig kwam daar met vijf weer verandering in. Ondanks dat Heroes of Might and Magic V een vermakelijke game was, wist het nog steeds niet te tippen aan het derde deel. Met Might and Magic Heroes VI, zoals de serie hedendaags heet, hoopt Ubisoft het succes van Heroes of Might and Magic III te evenaren.
De map
Dit wil Ubisoft onder andere doen door helemaal terug te gaan naar de roots van Heroes III. Waar het in deel vijf nog mogelijk was om de camera te draaien tijdens het rondlopen, kan dat in deel zes niet meer. Want ondanks dat de game in 3D vormgegeven is, wordt hiermee het overzicht wat betreft de wereldkaart behouden. Daarnaast voelt de game op deze manier lekker vertrouwd aan. Wat wel een nieuwe optie is, is dat als je een vijand aan wilt vallen, je van te voren de keuze krijgt om ook daadwerkelijk aan te vallen of je toch op het laatste moment terug te trekken. Een aangename toevoeging als je op het laatste moment toch wilt afzien van het gevecht.
Gevechten
Toch zijn er ook een aantal elementen terug te vinden uit het vijfde deel. Zo zijn de gevechten weer als vanouds, maar kun je wel zien wanneer jouw manschappen mogen aanvallen. Het vechten werkt zoals je gewend bent van de serie en door deze tijdsbalk, om het zo maar te noemen, kun je een aantal stappen vooruit denken wat betreft het geven van commando's. Een aantal van de personages waar wij mee konden spelen gaven elkaar namelijk speciale krachten als ze naast elkaar stonden. Door goed in te schatten waar je tegenstander gaat staan, kun je hier extra voordeel uit halen.
Een andere aangename toevoeging is de optie om het gevecht over te doen. Had je net een verkeerde beweging gemaakt waardoor je genadeloos werd afgeslacht? Dan biedt deze optie je de kans om het nogmaals te proberen.
Facties
Net als in de vorige delen in de serie zijn er weer diverse facties waaruit je kunt kiezen. Zo kun je kiezen uit Haven, Sanctuary, Inferno, Necropolis en Stronghold. Al deze facties hebben uiteenlopende manschappen met ieder hun eigen aanvallen en soms zelfs eigen speciale aanvallen. Neem als voorbeeld de Ghost van de Necropolis. Door haar speciale aanval te gebruiken kun je mensen helen en zelfs gevallen manschappen weer tot leven wekken. Ideaal dus om achter de hand te houden. Wel was in de versie die wij speelden de balans tussen de verschillende facties nog niet helemaal goed. Zo waren sommige personages veel te sterk en andere juist te zwak. Of dit in de uiteindelijke game anders is, moeten we nog even afwachten.
Oude tijden lijken te herleven
Het lijkt erop dat Might and Magic Heroes VI de fans van de franchise gaat verrassen. Door de goede elementen uit deel drie en deel vijf te pakken, is het goed mogelijk dat deze game Heroes of Might and Magic III van de troon kan gaan stoten. Wel moet gezegd worden dat er minder facties in de game aanwezig zijn dan in Heroes III, maar met een update kan dit natuurlijk snel verholpen worden. Wij zijn in ieder geval enthousiast!