SoulCalibur V Preview

Preview
vrijdag, 14 oktober 2011 om 17:30
xgn google image
Ongeveer een maand geleden speelde Rox SoulCalibur V op de Gamescom. Onlangs gingen wij wederom met de game aan de slag. Zullen er veel veranderingen zijn doorgevoerd?
Een eenvoudig op te merken verandering komt in de vorm van een aantal nieuwe personages. Waar eerst enkel Z.W.E.I. en Natsu als nieuwelingen bekend waren gemaakt, zijn wij ook aan de slag gegaan met Patroklos Alexandra en Pyrrha Alexandra. Niet geheel verrassend gaat het hier om een broer en zus die een belangrijk onderdeel van het verhaal zullen vormen. Van dat verhaal hebben wij echter niets meegekregen, want ons werd alleen de mogelijkheid tot enkele potjes knokken geboden. Geen probleem natuurlijk, aangezien SoulCalibur V geheel draait om het vechten.
Kleine aanpassingen
Dus nam ik heldhaftig de controller in de hand - nee, geen arcadesticks helaas – en daagde iedereen die durfde uit. Wat meteen opviel is dat de actie vertrouwd aanvoelt. Personages als Ivy en Mitsurugi zijn voor de kenner nauwelijks veranderd en ook de algehele gameplay roept een herkenbaar gevoel op; dit is SoulCalibur zoals SoulCalibur hoort te zijn. Dat betekent overigens niet dat er geen kleine vernieuwingen zijn doorgevoerd. Zoals in de eerdere impressie aangegeven is het sidesteppen iets sneller gemaakt en is de Critical Edge toegevoegd. Waar deze functie in het vorige deel enkel nog als genadeklap diende, kan het nu altijd ingezet worden als een bepaald balkje vol is.
Vervolgens kun je de Critical Edge in al zijn kracht op de tegenstander loslaten, wat natuurlijk een geweldig schouwspel oplevert. Het zorgt voor wat extra actie in de game, waardoor de toevoeging tegelijk dienst doet als publiekspleaser. Extra grote explosies doen het immers altijd goed. We moeten echter niet vergeten dat SoulCalibur altijd al erg explosief was en dus zal ook de ‘normale’ gameplay wederom in het teken staan van vette aanvallen en pijnlijk uitziende klappen. Daartoe zijn weer een hele hoop nieuwe moves bedacht die er – voor zover we hebben kunnen meemaken – erg gelikt uitzien. Het was helaas niet mogelijk om na te gaan wat voor combo’s dit deel voor ons in petto heeft, want dat scherm ontbrak.
Baas boven baas
Gelukkig kun je met kennis van de vorige games ver komen en op die manier wordt snel duidelijk dat experts nog altijd experts zijn. Ondergetekende durft een dergelijke titel niet aan te nemen en toen hij werd uitgedaagd door een buitenlandse jongeheer, werd al gauw duidelijk waarom. De tegenstander gaf namelijk aan de voorgaande delen vaak acht uur per dag te spelen en liet ons met oude personages alle hoeken van de virtuele arena’s zien. Met nieuwe personages bleek hij tevens al gauw uit de voeten te kunnen, waardoor wij geen enkel duel hebben kunnen winnen. Spelers hoeven dus niet te vrezen dat de uitdaging plotseling zoek is en de mindere helden de game gaan regeren.
Online erg onduidelijk
Dat werpt overigens wel een vraag op: hoe gaat SoulCalibur V op online vlak presteren? Het vorige deel werd nogal eens geteisterd door lag en dat is natuurlijk een absolute doodzonde in een spel waarbij precisie centraal staat. Het antwoord op deze vraag moeten wij jullie schuldig blijven, want wij waren enkel in staat de offline co-op te spelen. Dat die lag-vrij is, zal niemand verbazen. Hoe uitgebreid de online modi gaan worden, is helaas nog een onbekend punt. We hopen dan ook dat er binnenkort meer duidelijkheid komt rond het online gedeelte van het spel, want dit wordt een essentieel onderdeel voor vele gamers.
Om jullie enigszins gerust te stellen kunnen we vertellen dat het spel er alleraardigst uitziet. De personages zijn stuk voor stuk lekker iconisch en hoewel sommige in een nieuw pakje zijn gehesen, blijven ze hun eigen identiteit uitstralen. Zo is Voldo ditmaal in een soort velgekleurd donspak gewikkeld, maar kronkelt hij nog altijd op dezelfde weerzinwekkende manier. De achtergronden vielen een stuk minder op, en misschien is dat maar goed ook. Een al te druk speelveld leidt immers alleen maar af.
Trouw aan de basis
SoulCalibur V lijkt een aantal kleine vernieuwingen door te voeren, maar vooral trouw te blijven aan de basis. Fans van de serie zullen dus met alle gemak de buttonbashers van het veld kunnen slaan. Toch hangt er nog altijd veel onduidelijkheid rond deze nieuwe fighter. Een groot aantal personages is bijvoorbeeld nog niet onthuld en over de online modus is nog helemaal niets bekend. Hopelijk verlicht ontwikkelaar Project Soul ons snel met meer informatie en een veel uitgebreidere speelsessie.

Populair Nieuws