Sonic Mania gameplay onder handen genomen [Gespeeld op E3 2017]

Preview
vrijdag, 30 juni 2017 om 8:11
xgn google image
Waar Sonic Forces vooruit streeft om een compleet nieuwe ervaring te brengen, zet Sonic Mania een versnelling terug. Niet zo zeer in de snelheid waarmee de egel over het scherm heen raast, maar meer in het algehele design. Van alles over de Sonic Mania gameplay vind je op deze en de volgende pagina’s.
Sonic Mania is een game die gemaakt is om de enorme schare aan fans een puur nostalgische game te geven. De ode is te danken aan het 25-jarig bestaan van de snelheidsduivel, dat niet zonder terugblik aan zich voorbij laat gaan. Ontwikkeld door Headcannon en PagodaWest Games, ligt het spel op 15 augustus in de schappen om opgepikt te worden. Vanaf dan kan je met de “nieuwe oude” Sonic Mania gameplay voor de Xbox One, PlayStation 4, PC en Switch aan de slag.

Terug naar de roots

Sonic Mania is in tegenstelling tot Sonic Forces geheel tweedimensionaal vormgegeven. De klassieke sfeer van de originele Sonic the Hedgehog game wordt met deze stijl naar voren geschoven. Dat gegeven is ook terug te zien in de gebieden en levels die je voorgeschoteld krijgt.
De Sonic Mania gameplay bestaat uit originele gebieden van de ouderwetse spellen. Deze hebben een likje verf gehad en zijn wat naar de moderne maatstaven ingevuld. Voorbeelden hiervan zijn de kleurrijke Studiopolis en Green Hills zones. Zo’n zone bestaat normaal gesproken uit meerdere delen, waarbij je eindigt in een baasgevecht met Eggman of één van zijn opgevoerde onderdanen.

Meer dan alleen rennen

Klassieke en opnieuw gecreëerde levels uit eerdere Sonic games komen in volle glorie voorbij, maar geen enkel gebied is hetzelfde. Als de Sonic Mania gameplay wel iets goed doet, is het wel een unieke toon aan elk level meegeven. Zo zijn objecten, vijanden, achtergronden en kleuren geheel typerend voor de gebieden waar je door heen rent. De variërende zones zijn dus meer dan een simpele reskin.
Gedurende je reis door de uitgestrekte levels kom je in aanraking met een hoop verschillende interactieve objecten en doorgangen. Hierbij is te denken aan voor de hand liggende zaken als een trampoline, maar wordt er ook een stapje verder gezet. Tijdens de E3-speelsessie was er een heus platform in de vorm van een wapen. Hierbij moest je je schot perfect timen om naar de gewenste positie gelanceerd te worden.
Het zit er door een hoge hoeveelheid interactieve objecten dus niet in om aan in één rechte lijn naar de finish te racen. Ook door een speelse wijze waarmee de gebieden in elkaar zijn gezet, moeten er een hoop wegen geïmproviseerd worden. Verschillen in hoogte tussen platformen zorgen voor de extra uitdaging als je niet te veel tempo uit het spel wilt halen. Er wordt vanuit de kant van de ontwikkelaars verwacht dat Sonic Mania uitermate geschikt is voor competitieve speedruns.

Op uitnodiging

Eén van de features die opvalt aan de nostalgische Sonic Mania gameplay is het feit dat je de levels niet alleen met Sonic kan doorlopen. Het razendsnelle dier wordt bijgestaan door kameraden Tails en Knuckles. Dit heeft niet alleen een esthetische verandering, maar brengt gelijk hele andere bewegingen en speelstijlen met zich mee. Je moet wel goed nadenken met welk personage je een bepaald level wilt doorlopen, aangezien je dit al voor het begin moet beslissen.
Elke goodguy maakt gebruik van zijn karakteristieke eigenschappen, waarbij de publieksfavoriet met de snelheid van het licht rent en de zogenaamde drop dash kan uitvoeren. Knuckles is daarentegen een stuk langzamer maar kan muren beklimmen en door de lucht zweven. Als laatste, maar niet het minste, is Tails bereid om zijn vlieg- én zwemkunsten te tonen. Al met al een bonte verzameling van verschillende vaardigheden.
Niet alleen bepaald de keuze van het personage welke acties je kan ondernemen, maar ook is de omgeving hierop afgestemd. Tails is in staat heel andere gebieden te verkennen dan bijvoorbeeld Knuckles en Sonic. Dit zorgt ervoor dat geen enkele playthrough hetzelfde is als je met een ander figuurtje speelt. Bovendien hebben we in de wandelgangen van de SEGA E3-booth horen fluisteren over geheimen die alleen voor bepaalde personages bereikbaar zijn.

Alle ringen verzamelen!

Sonic zou Sonic niet zijn als er geen gouden ringetjes te verzamelen waren. Opgelucht als dat we zijn zit dat met Sonic Mania wel goed. In de game kan je je verzamelwoede de vrije loop laten gaan, aangezien de levels propvol zitten met deze muntjes. Toch moet je oppassen want je kan al je gouden ringen zo weer kwijt zijn.
Sonic Mania werkt volgens het principe dat de verzamelbare cirkels je levensverzekering vormen. Krijgt de blauwe egel schade, dan verliest hij al zijn ringen maar is hij nog niet game-over. Pas als de teller op nul staat en Sonic wordt geraakt, kan je vanaf je vorige checkpoint beginnen.
Naast de gouden ringen is er nog veel meer te verzamelen in de aanwezige spelwereld. Speciale schilden die aanvallen blokkeren en schade aan vijanden toebrengen zijn hier een voorbeeld van. Bovendien zijn er speciale ringen verstopt die je naar geheime levels brengen. Dat wordt zoeken dus!
Van wat we tot nu toe van Sonic Mania gezien hebben, wordt het een game die vooral bij de fans in de smaak valt. Bekende omgevingen komen terug in een retro 2D-uitvoering, waarbij je op eigen tempo alle wegen kan ontdekken. Alhoewel het eigen tempo in dit geval wel hoog moet liggen om bij te kunnen benen. Het is en blijft die razendsnelle blauwe egel natuurlijk!