Sonic Forces features om in de gaten te houden [Gespeeld op E3 2017]

Preview
woensdag, 28 juni 2017 om 12:54
xgn google image
De favoriete blauwe egel krijgt die najaar niet één maar zelfs twee nieuwe titels op zijn naam. Deze kilometervreter gaat in zijn nieuwe 3D-avontuur pure snelheid tegemoet om Eggman en kornuiten een koekje van eigen deeg te geven. Maar hoe dit in zijn werking gaat, wordt uitgelegd in de Sonic Forces features.
Sonic Forces is alsof Sonic Generations en Sonic Colours een kind hebben gekregen. Het is kleurrijk, erg scherp qua graphics en vooral enorm snel. Camera posities van de hierboven genoemde inspiratiebronnen worden afgewisseld, waardoor je niet te hele tijd tegen een zelfde standpunt kijkt. Er is nog veel meer te vertellen over de Sonic Forces features, dus maak je borst maar nat.

Eggman eindelijk een winnaar

Als je ooit eerder in aanraking met Sonic bent gekomen, dan ken je zijn aartsvijand Eggman waarschijnlijk ook wel. In Sonic Forces heeft de opgeblazen maniak voor de zoveelste keer de wereld geprobeerd te veroveren, en is het hem eindelijk gelukt. Het is aan de klassieke Sonic, zijn alternatieve versie én een eigen gecreëerde avatar om de handen ineen te slaan en de badguys te verdrijven.
Verrassing! Ditmaal is Eggman niet de enige opperbaas die je leven verpest. Een nieuwe duivelse bondgenoot met de naam Infinite doet zijn intrede in de slechte alliantie. Er is nog niet veel over deze slechterik bekend, maar het lijkt erop dat de vijand krachten als telekinese heeft.

Een ode aan Sonic

Tijdens je reis door Sonic Forces worden je twee verschillende speelstijlen voorgeschoteld. Beiden soorten kennen een eigen gameplay die je wellicht bekend voorkomt. Het combineren van verschillende Sonic games heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen om een flitsend schouwspel aan actie te bedienen.
De eerste stijl ben je gewend van de klassieke Sonic-games. Dit zogenaamde 2.5D-side scrolling design toont je het zij-aanzicht. Alhoewel je simpelweg alleen de keuze krijgt om verticaal of horizontaal te bewegen, kent het qua graphics wel diepte. Deze sequenties, die gebruikt worden om Sonic naar een bepaald doel te leiden, wekken de illusie dat de wereld van Sonic Forces enorm leeft.
De andere stijl waar je mee te maken krijgt komt uit de moderne Sonic-games. Deze is geheel 3D en stelt je in staat om overal naar toe te bewegen. Een voorbeeld hiervan dat tijdens de E3 bespeeld werd, was een achtervolgingsscène.

Flitspaal als eindbaas

Sonic Forces is van een onwijs hoog tempo, maar naast je topsnelheid opzoeken moet er ook gevochten worden. Wat je op je pad tegenkomt zijn vooral de rare creaties van Eggman, die met een flink tik (of één van Sonics bekende aanvallen) uit elkaar spatten. De uitdaging ligt vooral in de plaatsing van de vijanden en de gevaren van het terrein zelf. Een verkeerde stap en je valt in de afgrond.
Naast de standaard tegenstanders moet je het opnemen tegen bazen en ander sterk gespuis. De achtervolgingsscène van de E3 geeft Sonic als doel om weg te rennen van een enorme robotcrab. Het wezen gooit ondertussen rotsblokken om je held te verpulveren. Mocht je het ontwijken een lange tijd volhouden, eindigt de achtervolging in een toffe cutscene waarbij het mechanische monster hals over kop uitgeschakeld wordt.
De E3 toonde bovendien een bossfight waarbij je Eggman tegen het lijf liep. Het gevecht bestond uit meerdere stadia die, naar mate het gevecht vorderde, steeds moeilijker werden. In het begin zoeft Eggman rond in een relatief simpele UFO, terwijl hij later vanuit gigantische mech de drilboren om je oren doet vliegen. Deze enorme inspanning staat centraal bij de Sonic Forces features!

Je eigen poppetje in Green Hills

Eén van de tofste Sonic Forces features is het gegeven dat je je eigen personage in elkaar kan zetten. Dit zelf geknutselde poppetje kan je gebruiken in de zogeheten Avatar-modus, waar je de prachtig vormgegeven levels mee kan verkennen. Om binnen bepaalde grenzen te blijven word je wel beperkt met een vaste collectie van beesten om uit te kiezen. Dat betekent dat je niet met Kratos aan de slag kan om Eggman’s Death Robots in stukjes te meppen.
Het spel stelt je in staat om een keuze te maken uit zeven verschillende beesten met ieder een unieke vaardigheid. Zo kan de vogel een stukje vliegen na een dubbele sprong, trekt de wolf automatisch nabijgelegen gouden ringen aan en is het konijn langer onkwetsbaars na geraakt te zijn. Daarnaast verzamel je gedurende het spel allemaal accessoires om je beestenbende mee op te fleuren. Het is in ieder geval één van de Sonic Forces features die de game fris doet voelen.

Explosieve snelheid

Het uiterlijk is niet het enige dat je zelf in kan stellen voor je personage. Ook is er de mogelijkheid om een wapen naar keuze te gebruiken dat naast de standaardaanvallen dienst kan doen om tegenstanders uit de weg te ruimen. Deze speciale kanonnen, genaamd Wispons, zijn zowel effectief als spectaculair. Dit heeft als gevolg dat je het schietgerei meer gebruikt dan je eigenlijk lief is.
Vooralsnog zijn er twee verschillende Wispons bekend, waaronder de vuur en de elektriciteit variaties. Het vurige type kan gebruikt worden als vlammenwerper om grote hoeveelheden vijanden te verbranden. De elektrische Wispon schiet, zoals je misschien wel kunt raden, grote hoeveelheden vonken om kortsluiting te creëren. Tot verbazing is dit nog niet alles dat je met deze wapens uit kunt halen, want er kleeft nog een functie aan.
Elke Wispon heeft naast een unieke aanval ook een uitzonderlijk extra power. Je kan door middel van een nieuw verzamelobject je wapen opladen om toegang te krijgen tot nieuwe hulpmiddelen. Als de meter vol is druk je op een simpele knop en kom je in een speciale staat die een aantal seconde duurt. De vuur-Wispon lanceert je de lucht in en de elektriciteit-Wispon trekt je personage naar de muntjes toe, met als doel ravijnen te overbruggen of hoger gelegen platformen te bereiken.
Er zijn ongetwijfeld nog veel meer Sonic Forces features in de releaseversie van de game. Het lijkt een enorm uitgebreide game te worden die een ode brengt aan zowel de klassieke als moderne speelstijl. Met een strak uiterlijk, zelf in elkaar te zetten personages en explosieve wapens kan je een hoop verrassingen verwachten. Wij kijken uit naar de blauwe egel die nog in 2017 naar de Xbox one, PS4, PC en Switch rent.