Resident Evil: Revelations Preview

Preview
vrijdag, 20 januari 2012 om 16:30
xgn google image
De 3DS heeft al heel wat kleurrijke en vrolijke games. Resident Evil: Revelations zorgt voor een mooie tegenpool. Monsters neerknallen op een schip klinkt leuk genoeg, maar werkt het wel met slechts één circle pad?
Vroeger waren Resident Evil spellen regelrechte horrorgames. Gewapend met slechts enkele kogels moest je vaak door kleine ruimtes wandelen waarin je een erg claustrofobisch gevoel kreeg. Dit veranderde voor het eerst in Resident Evil 4, waarin je meer vrijheid kreeg. De opvolger, Resident Evil 5, bevatte geen echte survival horror stukken en werd door velen aanschouwd als een actievolle shooter. Met Resident Evil: Revelations wil Capcom weer teruggaan naar de basis en legt het dus de focus op survival horror elementen. Wij gingen onlangs aan de slag met Resident Evil: Revelations om te kijken of dit genre ook werkt op de 3DS.
Drijvend gevaar
Het verhaal speelt zich af in 2005, tussen de gebeurtenissen van Resident Evil 4 en Resident Evil 5. De terroristische organisatie Il Veltro, die ooit een biologische aanval heeft uitgevoerd op de drijvende stad Terragrigia, is terug en dreigt twintig procent van de oceanen te besmetten met het T-Abyss virus, een soortgenoot van het bekende T-virus. Om haar kracht te tonen, heeft de organisatie het schip SS Queen Zenobia overgenomen en het virus daar losgelaten. De agenten Chris Redfield en Jessica Sherawat zijn vermist nadat ze op het spoor waren van Il Veltro. Hun laatst bekende locatie was de SS Queen Zenobia en dus gaan Jill Valentine en Parker Luciana naar het beruchte schip om hun collega's op te sporen.
Klassieke gameplay
Tijdens onze speelsessie kropen we in de huid van Jill die aan boord is van de SS Queen Zenobia. Meteen wordt duidelijk dat het inderdaad gaat om een Resident Evil game die trouw is aan het verleden. De gangetjes en de kamers zijn donker, geven je een benauwd gevoel en je denkt dat er elk moment een monster tevoorschijn kan springen. Elke kamer die je doorkruist, heeft wel interessante punten waar je naar kunt kijken. Soms kun je er ook iets mee doen. Zo kom je een bad met vuil water tegen. Je haalt de stop eruit en er blijkt een schroevendraaier in te liggen. Deze kun je dan weer meenemen om er vervolgens een elektronisch slot mee open te schroeven.
Het onderste scherm doet ook mee
Om er zeker van te zijn dat je zulke belangrijke objecten niet mist, heb je een handige scanner bij de hand die duidelijk aangeeft waar er nog voorwerpen te vinden zijn. Een ander handig hulpmiddeltje is het onderste scherm van je 3DS. Hier kun je kijken naar de map, je inventaris en het aantal kogels dat je hebt. Maar het onderste scherm heeft niet enkel een statische functie, het touchscreen wordt af en toe gebruikt. In het reeds gegeven voorbeeld zul je het touchscreen gebruiken om schroeven los te draaien.
Op zoek naar kogels
Doorgaans zal de meeste actie zich wel op het bovenste scherm bevinden. Het vechten tegen monsters bijvoorbeeld. Geen zombies dit keer, maar vreemde gemuteerde wezens die elementen van de zee bevatten. Denk hierbij aan de scharen van een krab of de schubben van een vis. Naar vaste gewoonte doe je de meeste schade met een kogel door het hoofd. Je hebt onder andere een pistool en een shotgun ter beschikking, maar je moet goed opletten wanneer je precies met welk wapen aan de slag gaat. Dit omdat elk wapen een andere hoeveelheid schade toedient en omdat je simpelweg niet zoveel kogels hebt. Je zult meermaals angstig om een hoekje lopen terwijl je hoopt dat er geen vijanden meer tevoorschijn komen.
Want als dat gebeurt terwijl je geen kogels meer hebt, zul je je enkel nog maar kunnen verdedigen met je mes. Zoals verwacht doet dat mesje bitter weinig schade en brengt het je enkel maar meer in de problemen. Je wilt namelijk niet dicht bij een monster staan. Ze grijpen je vast en dan is het rammen op de knoppen om jezelf los te wrikken.
Machtige sfeer
De actie en je omgevingen zien er bijzonder goed uit, vooral dan in 3D. Resident Evil: Revelations is zonder twijfel een van de mooiste 3DS games. Er zijn enorm veel details te ontdekken, gaande van de kledij van de personages en gescheurd behangpapier tot de vele lichteffecten. Bovendien is het heerlijk om een vijand tegen de vlakte te zien gaan. Hij zakt in elkaar als pudding en verdwijnt in een hoopje bloed en pus. De vele details, de knappe 3D-effecten en de bijhorende geluiden creëren een machtige sfeer en geven je een echt gevoel van paniek wanneer je een vijand tegen het lijf loopt.
Met of zonder tweede circle pad?
Maar dat is misschien zo omdat wij de game zonder de Circle Pad Expansion hebben gespeeld. Deze Circle Pad Expansion is een uitbreiding voor de 3DS en geeft je een tweede circle pad om mee te werken. Spelen met één circle pad is perfect mogelijk en gaat zelfs vrij goed. Het is dus geen vereiste maar het zet tot nadenken. De camera leidt nu een eigen leventje en zet zichzelf soms op vreemde plekken waardoor je niet altijd weet welke richting je uitgaat. Bovendien is het multitasken niet altijd even handig. Het is niet altijd even handig om te schieten, te herladen en ondertussen nog eens weg te rennen van aanstormende vijanden. Dit zijn momenteel nog minpuntjes, maar deze worden misschien verholpen door de Circle Pad Expansion.
Topper in wording
Resident Evil: Revelations lijkt een echte topper in wording. De sfeer zit helemaal goed, de omgeving bevat heel wat details en de audio vult alles netjes aan. De grootste vraag blijft echter of je een Circle Pad Extension nodig hebt om de game optimaal te kunnen spelen. Het is een vraag die collega Sebastiaan binnenkort zal kunnen beantwoorden in de recensie. Dit is weer een echte survival horror game en dus is het geen wonder dat liefhebbers van de franchise vol ongeduld wachten op de release.