Oogappels 2012: Uncharted: Golden Abyss

Article
vrijdag, 20 januari 2012 om 18:00
xgn google image
De naam Uncharted is langzaamaan een synoniem geworden voor kwaliteit. De aankomende titel voor de PlayStation Vita mag dan ook niet in de Oogappels van 2012 ontbreken!
Uncharted is dé serie die het echte cinematische gevoel van films weet te vangen in een game. Door dit te mixen met sterke gameplay, een interessant verhaal en bovendien zeer sterke graphics, heeft elk deel tot nu toe flink weten te scoren. Sterker nog, geen enkel deel in de serie heeft op XGN een cijfer beneden de 9 weten te halen. Daarmee ligt er natuurlijk veel druk op ontwikkelaar Sony Bend, die de fakkel voor het Vita-deel van Naughty Dog heeft overgenomen. De hamvraag hier is dus: kan de eerste draagbare Uncharted-game wel tippen aan zijn grote console-broertjes? Wij denken van wel.
Het sterkste punt van Uncharted: Golden Abyss is namelijk dat het zich nauwelijks lijkt te onderscheiden van de vorige delen. Normaliter wordt zoiets weliswaar als een minpunt gezien, maar in dit geval is het een groot compliment; hetzelfde niveau op een veel kleiner en bovendien draagbaar apparaat. Golden Abyss ziet er erg sterk uit en weet het cinematische gevoel dat de serie kenmerkt te benaderen. Tijdens de gameplay die we hebben mogen aanschouwen, ontplofte het ene na het andere en zien we strakke cutscenes die je op het puntje van je stoel plaatsen en Nathan Drake traditiegetrouw de meest benarde situaties in werpen.
Natuurlijk blijft Golden Abyss een Vita-game en dus zijn de nodige speciale functionaliteiten ingebouwd. Het opensnijden van een stuk tent gaat bijvoorbeeld via enkele vegen over het touch screen en tijdens het klauteren kun je de Vita naar links of rechts bewegen om Nathan die kant op te laten leunen. Het zijn kleine dingetjes die de gameplay wellicht niet naar een daadwerkelijk hoger niveau tillen, maar ook niet lijken te storen. Een meer ingrijpende toevoeging is het gebruik van de gyroscoop tijdens shootouts. Zoals je gewend bent kun je gewoon met de rechter stick een wapen richten, echter is het ditmaal ook een optie om de Vita fysiek heen en weer te bewegen om een vijand in beeld te krijgen. Het valt te betwijfelen in hoeverre dit een geslaagde toevoeging is. Gelukkig is de functie uit te zetten en is de traditionele besturing een veilige keuze.
Dan is er nog het vraagteken wat betreft het verhaal. We weten dat het verhaal zich tussen het eerste en het tweede deel afspeelt en dat Nathan Drake op onderzoek uitgaat naar de geheimen rond een Spaanse expeditie. Of het net zo weet te boeien als de voorgaande delen, moet nog blijken. Het verhaal is namelijk geschreven door John Garvin, creative director van Bend Studio, en dus niet door Amy Henning, die het verhaal voor voorgaande delen verzorgde. Wij hopen in ieder geval dat Bend Studio de grote voetstappen van Naugthy Dog kan vullen en ons een volwaardige nieuwe Uncharted voor de PlayStation Vita geeft. Als dat lukt, dan heeft Sony bij de lancering van de nieuwe handheld al een eerste system seller.

Populair Nieuws