Resident Evil Revelations Preview

Preview
zaterdag, 13 april 2013 om 16:00
xgn google image
Resident Evil: Revelations is al even geleden uitgekomen voor de 3DS. De game was erg succesvol en een remake ervan is nu onderweg naar de consoles. De game behoort tot de toptitels voor de 3DS, maar hoe zal deze het er op de consoles vanaf brengen. Om dit te testen zijn we aan de slag gegaan met de Wii U versie van de game.
In Resident Evil: Revelations gaan spelers weer ouderwets op jacht naar het T-Virus. Dit keer zal de speler een hele tijd doorbrengen met personages als Jill Valentine en Chris Redfield. De game speelt zich af net na het vormen van de BSAA groep. Jill is met haar nieuwe partner op zoek naar Chris en het spoor leidt het duo naar een cruiseschip, de Queen Zenobia. Het schip zou verlaten zijn, maar natuurlijk is dat niet zo met alle gevolgen van dien.
Overduidelijk een 3DS game
De personages in de game krijgen zoals gewoonlijk weer te maken met de nodige monsters en mensen met slechte bedoelingen. Al deze dingen, hoe vreemd ze soms zijn, zien er behoorlijk goed uit en lijken aangepast te zijn op de resolutie van de Wii U, een goede zaak dus. Dit kan echter niet gezegd worden van de texturen in de omgevingen en sommige effecten. Ondanks dat de grafische engine speciaal voor de Wii U versie aangepast is, heeft dit dus niet het gewenste effect gehad. De texturen dragen hun steentje aan de sfeer bij, maar zijn duidelijk niet op het niveau wat je van een consolegame mag verwachten, al helemaal niet van een game op de Wii U. Op de lichteffecten na, die wel erg goed zijn, ligt hier dus nog flink wat werk voor Capcom, wil deze game op het niveau van andere games komen.
De grafische kant van de game is dus wat minder, maar de besturing van de game voelt ook helemaal niet lekker aan. De handheld van Nintendo heeft natuurlijk wat minder knoppen en mogelijkheden dan de GamePad van de Wii U, maar met de extra knoppen die Nintendo's console biedt is eigenlijk niets gedaan. Als je dus door de beklemmende gangetjes loopt of even snel moet bewegen in een benarde situatie, gaat dit een stuk minder soepel dan je zou verwachten. Sommige bewegingen zoals het ontwijken van vijandelijke aanvallen werken simpelweg niet altijd en over het algemeen voelt alles wat stroef aan. Ook hier ligt dus nog een stukje werk.
Aangepast voor de Wii U
Aan de andere kant maakt de game wel weer goed gebruik van de mogelijkheden die de Wii U biedt. Zo worden er delen van de game via het display op de GamePad gespeeld, zoals draden van sloten opnieuw verbinden en het oplossen van andere puzzels die in de game voorkomen. Ook wordt tijdens het spelen jouw inventaris zoals granaten, wapens en andere voorwerpen, samen met de map, op het display weergegeven.
Met een druk op de digitale knop van de GamePad selecteer je moeiteloos een wapen of granaat, waarna deze gebruikt kan worden. De game is op het gebied van de besturing dus enigszins aangepast naar de Wii U, maar dit is niet alles. Naast de specifieke besturing via de GamePad biedt de game namelijk ook ondersteuning voor Miiverse.
Wel echt Resident Evil
Helaas lijkt met dit laatste de ondersteuning voor Nintendo's console een beetje op te houden. De remake van Revelations zal wel nog een aantal nieuwe dingen bevatten dat voor alle consoles geldt, zoals extra karakters in de Raid modus. Daarnaast kun je natuurlijk in alle versies genieten van een ouderwetse horrorgame.
Resident Evil: Revelations is namelijk wel een game die compleet is als je het hebt over spanning, actie en puzzelwerk. Vanaf het begin van de game komt de sfeer van een echte survival-horror game naar voren en deze wordt naarmate het verhaal vordert alleen maar sterker. De vijanden komen uit alle hoekjes en gaatjes kruipen om jou te grazen te nemen en als je niet oplet doen ze dit ook. Je zult dus regelmatig op het puntje van je stoel zitten terwijl het zweet in je handen staat.
Werk aan de winkel
Hoewel de Wii U versie van Resident Evil: Revelations een game is die de sfeer goed over weet te brengen, biedt deze momenteel nog niet veel meer dan het origineel. Capcom heeft wellicht geprobeerd om de consoleversie wat aantrekkelijker te maken met wat extra content, maar om de game echt te laten knallen moet er echt nog wat aan de resolutie van de gebruikte texturen gebeuren en daarnaast zeker aan de besturing. Als dit niet gebeurt, zijn wij in ieder geval angstiger voor het eindoordeel dan voor iedere situatie die de game ons weet te bieden.

Populair Nieuws