Resident Evil 6 Preview

Preview
zondag, 15 juli 2012 om 16:00
xgn google image
Er wordt wel eens gezegd dat de laatste delen van de Resident Evil franchise te weinig horror bevat. Uitgever Capcom probeert met Resident Evil 6 zowel liefhebbers van actie als van horror voor zich te winnen.
Capcom verbaasde begin dit jaar iedereen met de aankondiging van Resident Evil 6. Sterker nog, het spel verschijnt al dit jaar en kreeg onlangs een demo. De demo is momenteel enkel beschikbaar voor mensen die Dragon's Dogma hebben gekocht voor de Xbox 360. Iedereen is nieuwsgierig of deeltje zes nog wel evenveel huiveringwekkende momenten bevat als eerdere delen uit de franchise. Met de gordijnen dicht en een extra onderbroek bij de hand, zochten we het voor je uit.
Klassieke horror
De demo bestaat uit drie korte secties waarin je speelt met drie andere duo's. Elke sectie speelt anders en geeft je een totaal andere spelervaring. In een van de secties speel je met Leon Kennedy of zijn partner Helena Harper. Leon kent zombies door en door terwijl Helena nog nooit een ondode heeft gezien. Dit deel van de demo leunt erg hard aan tegen de originele Resident Evil games.
Zo zul je je erg traag voortbewegen doorheen de map, vergezeld van trage, mysterieuze muziek. De lichteffecten zitten ook al helemaal goed. Af en toe zie je dan ook een lichaam voor een miliseconde opduiken tussen de schaduwen om je heen. Je verbeelding slaat al snel op hol en je verwacht elk moment een aanval. Je bent dan ook niet voorbereid op de actievolle momenten waarbij je plotseling om je heen moet schieten en schoppen. Dit eerste deel is erg intens en toont aan dat Resident Evil ook nog steeds toegankelijk is voor liefhebbers van klassieke horror. De campagne van Leon en Harper zou wel eens de engste kunnen worden van het volledige spel.
Non-stop actie
Vervolgens is er het gedeelte met Chris Redfield en zijn nieuwe partner Piers. Chris zet zijn avontuur uit Resident Evil 5 voort en dus wordt de focus weer gelegd op bloederige vuurgevechten. De actie lijkt niet te stoppen en haast overal waar je kijkt zie je gruwelijk gemuteerde mensen en zware ontploffingen. In de campagne van Redfield kun je gebruik maken van cover. Het nieuwe coversysteem laat je schuilen met de trekker om vervolgens te mikken met de thumbstick. De nieuwe J'uavo vijanden waar je het tegen opneemt zijn erg cool en origineel. Ze lijken op normale mensen tot je ze aanvalt. Dan begint de mutatie en zie je armen en benen allerlei groteske vormen aannemen. Geen klassieke horror dus, maar non-stop actie.
Rake klappen
In het derde en laatste deel van de demo ga je op pad met Sherry, een oude bekende uit Resident Evil 2. Samen met het nieuwkomer Jake gaat ze op de vlucht voor een gigantisch monster dat Jake gevangen wil nemen. Dit deel van de demo start met een stuk waarbij je moet rennen van het monster. Erg verwarrend, aangezien de besturing niet echt duidelijk wordt uitgelegd. Wanneer je als Jake speelt, zul je namelijk nieuwe knoppen moeten aanleren, aangezien hij vooral fysieke aanvallen gebruikt.
Het is dan ook aan te raden om vijanden te besluipen en met enkele rake klappen uit te schakelen. Na een tijdje kom je terecht in een verlaten gebouw met kleinere ruimtes waardoor je je vechtkunsten goed kunt tentoonstellen. Aan het einde van het level is er een grote climax waarbij zowel een hoop vijanden als het grote monster je gelijktijdig aanvallen. Hoewel ook dit deel van de demo vol actie zit, ligt de focus meer op kleinere ruimtes en fysieke aanvallen.
Een nieuwe richting
De demo van Resident Evil 6 toont duidelijk aan dat Capcom de franchise in een andere richting probeert te sturen. Waar mensen bij vorige delen klaagden dat de games ofwel teveel actie of teveel horror bevatte, lijkt het nu alsof beide elementen in goede balans aanwezig zijn.
De Resident Evil franchise staat bekend om zijn soms vreemde besturing. Dat is in de demo niet anders. Zo werkt bijvoorbeeld het coversysteem nog niet helemaal naar behoren. De fysieke gevechten passen dan weer wel mooi bij het geheel. Je kunt verschillende aanvallen uitvoeren met enkele klikken op de trekkers. Het is zelfs mogelijk om een zombie over je hoofd te tillen en van een afgrond te gooien. Brute moves zijn er genoeg.
Omdat je steeds met z'n tweeën op pad bent, is het handig als je partners goed meehelpen. Dat doen ze gelukkig ook. Je partners zullen voortdurend kisten breken zodat je leuke voorwerpen kunt vinden waaronder genezende planten en kogels. Ze doen vooral eenvoudige acties en zullen een klein deel van je tegenstanders kunnen uitschakelen. De A.I. is momenteel goed, al is er nog ruimte voor verbetering. Wat wel heel hulpvaardig is, is de nieuwe interface. Het is nu veel eenvoudiger om voorwerpen uit je rugzak te nemen en te gebruiken. Dit kon in Resident Evil 5 enorm lastig zijn, vooral als je omringd was door een ondood leger. Het menu ziet er bij de drie verhalen telkens anders uit, wat toch zeker een mooie touch is.
Nieuwe standaard
Of je nu liefhebber bent van klassieke horror of actievolle shootouts, het maakt niet uit. Ongetwijfeld zul je plezier beleven met een van de drie beschikbare, unieke campagnes. Leon en Helena bezorgen je meerdere hartaanvallen, terwijl de andere twee campagnes je adrenaline naar nieuwe hoogtes brengen. De besturing loopt soms nog niet helemaal lekker, maar er is nog voldoende tijd om dit probleem op te lossen. Kortom, de demo is huiveringwekkend goed en Capcom lijkt met Resident Evil 6 de franchise naar een hoger niveau te tillen.

Populair Nieuws