Resident Evil 2 Remake - Claire en Leon gaan op zombiejacht [hands-on]

    Als Resident Evil 2 je als kind nachtmerries wist te bezorgen wegens de horrortaferelen, kun je je daar opnieuw op verheugen. In Resident Evil 2 Remake moeten Claire en Leon wederom zien te ontsnappen uit Raccoon City. Nu alleen wel met een prachtig hedendaags sausje.

    Hoewel de Resident Evil 2 Remake het verhaal met Claire en Leon van de originele horrorgame uit 1998 zal volgen, is de nieuwe versie het spelen waard voor een ieder die het einde van RE2 al kent. De remake brengt Claire en Leon naar de huidige generatie consoles met prachtige omgevingen en een camera waarover jij de controle hebt. En denk maar niet dat je de game zomaar uit kunt spelen, omdat je de oplossingen van de puzzels nog weet. Die zijn compleet veranderd, zodat iedereen kan genieten van een volledig nieuw avontuur met Claire en Leon.

    Resident Evil 2 Remake Claire gameplay zorgt voor klassieke horror

    Je ziet niet elke dag een jongedame met een granaatwerper in haar hand een politiebureau overhoop halen, maar dat is precies wat je in de Resident Evil 2 Remake als Claire moet gaan doen. De agenten zullen het niet zo erg vinden, want het grootste deel van de politie is slachtoffer geworden van de zombie uitbraak die Raccoon City plaagt. Claire zal het meeste last hebben van de vervelende agenten, want de zombie-agenten zijn niet met één kogel of twee uit te schakelen.

    Je moet precies mikken op het brein en hopen dat je er met een paar kogels komt. Munitie is schaars en het liefst bewaar je zoveel mogelijk kogels voor de strijd die later nog kan komen. Claire loopt natuurlijk niet doelloos door het geïnfecteerde politiebureau. Integendeel zelfs, ze is op zoek naar een manier om het bureau te verlaten maar daarvoor heeft ze een sleutel nodig die ergens verstopt ligt.

    Aangezien het Resident Evil is, moet je dwalen door de donkere gangen om puzzels op te lossen door middel van cryptische aanwijzingen. Die puzzels zijn volledig nieuw en onbekend voor fans van de originele versie van de game. Hierdoor heeft iedereen een nieuwe ervaring en zal niemand het spel binnen een uur of drie na de release kunnen uitspelen.

    Op de kast gejaagd

    Terwijl je puzzels aan het oplossen bent, is er een constante angst aanwezig. Wanneer je in Resident Evil 2 Remake als Claire in het politiebureau speelt, zijn zombies en puzzels niet genoeg. Je wordt ook nog eens opgejaagd door een Tyrant, een mysterieus en angstaanjagend Frankenstein-achtig monster dat je met een paar klappen de dood in weet te jagen.

    Telkens weer wanneer je de luide voetstappen hoort probeer je je niet te verroeren, want wanneer een Tyrant je ziet moet je het op een lopen zetten om hem af te schudden. De Tyrant jaagt meedogenloos op je en terugvechten is geen optie, omdat de Tyrant een legerbasis aan kogels nodig heeft om verslagen te worden. Zelfs als het wél lukt, blijft hij niet lang liggen.

    Hoewel je van de Tyrant weg moet rennen, zal je dit niet lukken bij een ander befaamd monster dat je in de vernieuwde versie tegen gaat komen: de Licker. Snel, gevaarlijk en dodelijk; ze proberen Claire met hun lange tongen het leven zuur te maken. Ze weten je telkens de stuipen op het lijf te jagen en je kogels sneller te laten verdwijnen dan een goochelaar die abra kadabra zegt.

    De monsters zijn pure brandstof voor je nachtmerries, maar daar weet je als Claire wel raad mee. Ze heeft natuurlijk niets voor niets een granaatwerper bij zich en bang om die te gebruiken is ze zeker niet. Als Claire ben je in de opgepoetste uitgave goed voorbereid, maar de vraag is of dat ook geldt voor Leon.

    Een nobele held

    Waar Resident Evil 2 Remake Claire uit het politiebureau laat ontsnappen, krijgt Leon een vuiller klusje. Hij wil de stad redden en om dat te doen moet hij zich samen met Ada Wong een weg door het riool banen. Stank voor dank zullen we maar zeggen, maar gelukkig voor Leon zal niemand zijn angstzweet ruiken.

    Iets wat hij zeker zal ervaren, want de rioollucht wordt alleen maar versterkt voor zombies, een alligator en andere monsters die zich onder het kleine beetje water bevinden. Samen met Ada is hij namelijk het virus verantwoordelijk voor de zombieplaag op het spoor en dat leid ze naar een lab vol puzzels en zombies. Het is hier dat Ada mag stralen met haar pistool en een high-tech röntgenwapen waarmee ze door muren kan kijken.

    Het komt goed van pas wanneer je puzzels op moet lossen, maar is nutteloos wanneer er actie ondernomen moet worden. Dat kun je beter aan Leon overlaten, want in een angstaanjagend gevecht in het riool wordt wel duidelijk dat stelen zenuwen een vereiste zijn. Een gigantische lelijkerd die kleine monsters vergelijkbaar met facehuggers uit de Alien-film uitkotst weet je namelijk al snel de stuipen op het lijf te jagen. Al helemaal wanneer het gedrocht onderwater duikt en je geen idee hebt waar het is.

    Schieten met stalen zenuwen

    Hoewel Resident Evil 2 niet in het first-person perspectief gespeeld wordt, werkt het schieten precies op dezelfde manier als in Resident Evil VII: Biohazard. Dat betekent dat je stil moet staan om kogels precies te vuren en dat pas nadat de richtingwijzer kleiner is geworden. Dit duurt namelijk een seconde of twee, waardoor het alleen maar enger is om een moment te nemen om een schot goed te plaatsen.

    De game wil dan ook dat je stalen zenuwen hebt, want wie snel in paniek raakt is alleen maar geneigd om zijn kogels te verspillen. Gezien kogels een luxe zijn in de zombieapocalyps is het dodelijk om ze te verspillen. Letterlijk!

    Het moge dan ook wel duidelijk zijn. Resident Evil 2 Remake is een game voor iedereen die wel houdt van een beetje spanning en kan puzzelen als Sherlock Holmes. Gaan deze puzzels en de spannende gameplay voor een succesvolle ervaring zorgen? Dat weten we wanneer we Claire en Leon terugzien in de Resident Evil 2 Remake die volgend jaar verschijnt.

    Resident Evil 2 Remake komt op 25 januari naar de PlayStation 4, Xbox One en PC.

    Resident Evil 2 Remake

    Verkijgbaar vanaf 25 january 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.