Rayman Origins (Vita) Preview

Preview
zondag, 05 februari 2012 om 18:30
xgn google image
Met Lumines: Electronic Symphony, Asphalt Injection en Dungeon Hunter Alliance is Ubisoft ten tijde van de Vita-lancering flink vertegenwoordigd. Om die reden organiseerde de ontwikkelaar afgelopen weekend de ‘Ubisoft Digital Day’, waarbij wij diens Vita-games aan de tand konden voelen. Aan het eind van de dag was menig gamejournalist het erover eens: Rayman Origins wordt straks de beste Vita-game van Ubisoft.
Hoewel Rayman en zijn kornuiten in Origins dimensionaal een stap terug deden, gold dit niet voor de kwaliteit. Redacteur Eke beloonde het kleurrijke avontuur met een 9,2 en bestempelde het als ‘de beste platformer van de huidige generatie’. Mede dankzij het prachtig getekende stijltje, de vrolijke, interactieve werelden en de pittige levels werd Rayman Origins een verademing voor de doorgewinterde fans van de ledenmaatloze protagonist.
Exact dezelfde, prachtige ervaring
Afgezien de afwezigheid van een coöperatieve modus denkt Ubisoft eenzelfde ervaring op de Vita te bieden als op de console-versies. De ontwikkelaar meldde recentelijk in een artikel dat dat voor hen de allergrootste prioriteit was. Toen wij tijdens de Digital Day onze eerste blik op Rayman Origins op de draagbare spelcomputer wierpen, wisten wij dat Ubisoft geen onwaarheden verkondigde. De port levert exact dezelfde ervaring als op de Xbox 360 en de PlayStation 3.
Aanleiding daarvoor is in ieder geval de vlotte besturing. Via de soepele analoge stick gaat Rayman als een speer door de werelden en middels de schouderknoppen voert de held gemakkelijk speciale aanvallen uit. De wereld waarin Rayman zijn ogen opent is in het tropisch regenwoud, waarbij hij een mysterieus personage moet achtervolgen. Net zoals in de console-versies draait de game speltechnisch als een tierelier en ligt de snelheid enorm hoog. Werelden zijn naadloos aan elkaar verbonden, waardoor laadtijden uit den boze lijken.
Een toonbeeld voor de PS Vita
Dat maakt Rayman Origins al meteen een ideale titel voor op de PS Vita. Even snel een scéne uitspelen in de trein, om vervolgens zonder wachten thuis op de bank het avontuur weer te hervatten. De levels zijn ook hier een prettige aaneenschakeling van snelle en getimede handelingen. De knappe framerate verdient hierbij een prominente vermelding. Bewonderenswaardig dat deze soepel loopt, zonder dat daarvoor aan grafische kwaliteit is ingeboet.
De achtergronden zien er bijvoorbeeld wederom bijzonder scherp uit en op het gebied van details lijkt niets ingeleverd. De lichtgroen geschilderde bomen en planten maken de junglelevels tot een waar sprookjesbos. De toevoeging van een hoop rare omgevingsvoorwerpen en vijanden maken het zaakje compleet en tot een levendige boel. Trampoline-achtige bloemen lanceren je de lucht in, planten veranderen van vorm als je ze aanraakt en stekels herrijzen uit het niets uit de grond. Rayman is zijn leven in Origins zelden veilig.
Hoe moeilijk de game was op de consoles, zo moeilijk is ook de Vita-versie. In ons half uur speeltijd legden we minimaal tien keer het loodje. Frustrerend werd het echter nooit, want zoals Eke al zei in zijn recensie: ‘Je moet en zal dat ene leveltje uitspelen, want anders vergaat de wereld. En dat is een gevoel dat je tegenwoordig niet meer in platformgames tegenkomt.’
Lichte toevoegingen
Rest de vraag in deze impressie of de Vita-versie eigenlijk wel toevoegingen of vernieuwingen kent ten opzichte van de console-versies? Welja, er is een mogelijkheid dat je met je vingers op het scherm het beeld kan vergroten dan wel kan verkleinen, waarmee je een beter overzicht over het speelveld krijgt. En owja, er is ook nog een online Ghost-trialmodus, om het verlies van de coöp wat te compenseren. Maar verder maakt Rayman Origins nauwelijks gebruik van de Vita-functionaliteiten. Enerzijds is dat jammer en makkelijk. Anderzijds heeft Origins dat helemaal niet nodig.
Absolute must-have
Een ideale platformer voor de PS Vita, dat is Rayman Origins. Eigenlijk is de game exact hetzelfde als zijn broertjes op de PS3 en 360, maar op een draagbare spelcomputer lijkt de ledenmaatloze platformheld nog beter tot zijn recht te komen. Even snel die vervelende scéne uitspelen in de trein, om vervolgens thuis lekker op de bank neerploffend de volgende wereld op te starten. Laadtijden zijn er niet, en de framerate blijft miraculeus constant. Voor een prachtig, getekende wereld en een soundtrack van grote kwaliteit blijft dat voor ons een groot raadsel. Een absolute must-have en één van de beste, zoniet de beste launch-titel die straks op 22 februari verkrijgbaar zal zijn.