PROTOTYPE 2 Preview

Preview
woensdag, 19 oktober 2011 om 18:15
xgn google image
Je lievelingsstad helemaal naar de klote zien gaan dankzij één lullig virusje, is niet fijn. Net als een trein over je poten. Dat is pas klote. Maar alleen dat eerste geldt voor PROTOTYPE 2, waar New York nog steeds onder het Blacklight virus lijdt. En waar een zeker persoon onder de acties van Alex Mercer lijdt.
Want ja, de eerste PROTOTYPE is niet met een gesloten einde afgelopen en dus is er een deel twee nodig. Alex Mercer leeft immers nog. Dat betekent echter niet dat je met hem aan de slag zult gaan. Je kruipt namelijk in de huid van soldaat James Heller, die terugkomt uit het Midden-Oosten. Is dat het enige wat nieuw is in PROTOTYPE 2? Nee, ontwikkelaar Radical Entertainment wil van PROTOTYPE 2 meer dan alleen een opvolger met een nieuw verhaal maken.
Wraak op Alex Mercer
Het is wel belangrijk om uit te leggen wat er nu allemaal aan de hand is in deel twee. Het spel speelt zich veertien maanden na de gebeurtenissen van deel één af, waar Alex Mercer eigenlijk heel New York City op z’n kop heeft gezet, maar ook deels heeft gered. Ditmaal is dat echter niet belangrijk, want het gaat hier om persoonlijke belangen. We kruipen in de huid van James Heller, die er tot zijn grote verbazing achter komt dat New York Zero (zoals de stad nu heet) opgedeeld is in drie zones en dat zijn vrouw en kinderen zijn vermoord.
Allemaal dankzij Alex Mercer. Hij is immers de verantwoordelijke voor het uitbreken van het Blacklight virus. Aan wraak nemen denkt James Heller nog niet, aangezien hij van plan is om gewoon zelfmoord te plegen door naar de rode zone van de stad te gaan. Eenmaal bijna vermoord door de gemuteerde wezens die daar zitten, wordt Heller nota bene door Alex Mercer gered. Dat is niet het enige. Mercer geeft James Heller ook nog zijn eigen krachten en infecteert hem met het Blacklight virus. Wat betekent dat? Dat James Heller de krachten van Alex Mercer krijgt. Dat geeft James moed, heel veel moed. Zo veel moed dat hij besluit om Alex Mercer te vermoorden. Maar dat is geen eitje.
Op een andere manier verder
Het is zeer interessant om te zien dat zo’n franchise op een hele andere manier verder gaat. Dat zie je niet vaak meer bij games. Normaal durft de ontwikkelaar niet af te stappen van het hoofdpersonage, en als ze dat wel doen dan is het nieuwe hoofdpersonage juist bevriend met de vorige protagonist. Daarom is het vrij tof om te zien dat Radical Entertainment het verhaal op z’n kop zet. Gelukkig is nog altijd op te maken dat het om een vervolg gaat, aangezien we ook ditmaal in een kapot gereten New York vertoeven.
New York Zero
New York is dus niet meer zo hip. De stad is in drie zones verdeeld: de groene (de veilige), de gele (de riskante) en de rode (de gevaarlijke) zone. De presentatie die getoond werd liet James Heller in de gele zone zien, waar hij van plan was om iemands identiteit over te nemen. Want ja, PROTOTYPE staat bekend om het gebruik van superkrachten en dus kun je onmenselijke dingen doen. Nieuw in deel twee is dat je iemands identiteit geweldloos kunt overnemen, zonder dat de hel uitbreekt.
En dat is een fijne toevoeging. Net als de mogelijkheid om vooraf te zien of je actie nou door iemand gezien wordt, of niet. Het Awareness System zorgt ervoor dat het stealth-aspect in PROTOTYPE 2 veel belangrijker wordt dan voorheen. Want ja, je krijgt genoeg missies waar je vier identiteiten (agent, wetenschapper, en zo nog meer) achtereenvolgens moet overnemen. En als je gepakt wordt, ben je zwaar de sjaak.
Verbeterd vechtsysteem
Een grote, maar dan ook grote verbetering is dat het ‘wiel’, waarmee je door je powers scrollt, minder belangrijk is geworden. Zo kun je nu twee favoriete krachten aan een knop verbinden zodat je in verhitte gevechten niet meer onnodig hoeft te zoeken. Gewoon met een simpele knop de juiste kracht selecteren, maakt het spel een stuk beter. Echt een stuk beter.
PROTOTYPE 2 is namelijk een echte actiegame waar chaos het toverwoord is. Nieuwe wapens, de mogelijkheid om je krachten te veranderen, nieuwe krachten; zij zorgen er allemaal voor dat deel twee een stuk spectaculairder moet worden. En dat was in de presentatie goed te zien. Punt is dat je je eindelijk echt belachelijk machtig voelt, zonder dat het spel al te makkelijk wordt. En dat is een goed, zeer goed teken.
Hersenloos hakken
Daarom kun je van PROTOTYPE 2 verwachten dat het genieten wordt. Genieten dat je weer hersenloos mag huishouden en op een arrogante wijze mag uitstralen dat je de beste bent. Op dat punt gaat deel twee zeker scoren. Of dat op den duur zal gaan vervelen, is vooralsnog niet bekend. Het gevaar bestaat dat je net als in deel één gewoon uitgekeken raakt op de mogelijkheden die je hebt. Grafisch gezien kan het nog wat beter, maar waarschijnlijk moeten daarvan de puntjes nog op de 'i' worden gezet. En wie geeft er eigenlijk om graphics, als het al goed zit met de gameplay? Juist.