Inversion Preview

Preview
woensdag, 19 oktober 2011 om 18:30
xgn google image
Spelen met zwaartekracht is ieder mens droom. Wie wil dat nou niet? Dat je pizza eet, terwijl je niet eens op een vervelende stoel hoeft te zitten. Over dat soort dingen gaat de futuristische shooter Inversion niet, maar over het spelen met zwaartekracht wel.
Het is misschien niet meer zo uniek als een tijd geleden, maar toch wil ontwikkelaar Saber Interactive van het spel een hele bijzondere shooter maken. Het spelen met zwaartekracht moet als een nieuwe ervaring aanvoelen en daarom pronkt Saber Interactive al sinds de aankondiging met zijn ‘gimmick’.
Eh ja, het verhaal
Op het gebied van verhalen creëren is de ontwikkelaar eerlijk gezegd niet zo goed. Hartstikke leuk geprobeerd, maar nog altijd is het verhaal behoorlijk onduidelijk. Je speelt met Davis en Leo, twee kompanen die het op moeten nemen tegen een onbekende vijand. Zelfs Saber Interactive weet niet waar de vijanden vandaan komen, maar dat ze de wereld willen overnemen is duidelijk. De invasie gaat gepaard met de vermissing van de dochter van Davis. De agent ziet als geen ander een verband met de twee gebeurtenissen en overtuigt Leo om samen met hem te gaan vechten tegen deze onbekende vijanden.
Nee, een ontzettend goed verhaal is het niet. Wel moet erbij gezegd worden dat niet elk spel een perfect verhaal hoeft te hebben. Een game als Inversion laat duidelijk zien dat hij het moet hebben van zijn gameplay en de actie. De doelgroep is immers zeer duidelijk: mensen die gewoon lekker willen knallen à la Bulletstorm. Dat is helemaal niet erg.
Geen bijzondere gameplay
Wel is het jammer dat Inversion je op geen enkel moment weet te raken. Het is hartstikke leuk om met de zwaartekracht te spelen, maar doe het dan op een toffe manier. Zo krijg je de beschikking over een gravity gun waarmee je tegenstanders door de lucht kunt laten slingeren, je objecten kunt pakken om ze vervolgens op de vijanden af te vuren of om de zwaartekracht te draaien. Letterlijk. Want ja, op muren lopen is doodnormaal in Inversion.
Maar dat is helaas het enige. Saber Interactive neemt het woord ‘gimmick’ wel erg serieus en dat is jammer. Ook qua actie is er weinig bijzonders voorgekomen in onze speelsessie, al is het spel tot nu toe zeker pittig en dus absoluut leuk materiaal voor de mensen die het moeilijk willen hebben tijdens het spelen.
Co-op
Goede toevoeging van Inversion is de offline co-op, waardoor het spel een stuk aantrekkelijker wordt. Teamwork is hier van groot belang en dat merk je gauw. Het fijne is dat je onafhankelijk van elkaar kunt werken. De ene kan een muur oplopen, terwijl de ander een kudde vijanden probeert tegen te houden. Zo kan de ene zijn doel bereiken, zonder beschoten te worden. Maar of dat het spel een stuk bijzonderder maakt; nee.
Grijze sfeer
Opvallend aan Inversion is dat de sfeer bijzonder grijs is. Letterlijk en figuurlijk. Er zit weinig kleur in. Al merk je dat wel vaker aan Japanse futuristische games. Toch is het niet bijzonder storend. Grafisch gezien ziet het er namelijk ontzettend goed uit en daarvoor mogen zeker de complimentjes uitgedeeld worden aan de mannen bij Saber Interactive. Geluidstechnisch gezien zit het ook wel snor, al zijn de voice-overs wel duidelijk door niet al te professionele stemacteurs gedaan.
Er moet nog veel komen
Het moet toegegeven worden: dit artikel is gebaseerd op een half uur speeltijd en dat is relatief weinig. Het kan nog goed komen met Inversion, maar de dingen die Saber Interactive tot nu toe heeft laten zien, zijn weinig bijzonder. De ontwikkelaar moet met meer, veel meer komen en dat is jammer, want een echte toffe shooter waarmee je met de zwaartekracht kunt spelen is niet zo een-twee-drie in de winkelrekken te vinden.

Populair Nieuws