Peggle 2 Preview - Volwaardig vervolg

Preview
zondag, 25 augustus 2013 om 16:00
xgn google image
Ontwikkelaar Popcap bewees een aantal jaar geleden al dat games helemaal geen next-gen graphics of een diepgaand verhaal nodig hebben om spelers urenlang geboeid te houden. Wij hebben ontelbaar veel balletjes weggeschoten in Peggle, alleen al om dat fantastische muziekje te horen als je een level uitspeelt. Peggle 2 is wederom een warm bad vol goede gevoelens.
In de demo die wij op Gamescom voor onze kiezen kregen, zagen we twee van de Heroes die je tijdens de game vergezellen: Bjorn en Luna. Liefhebbers van de eerste Peggle zullen weten dat Bjorn de gezellige blauwe eenhoorn is die alle basisregels aan je uitlegt aan het begin van de game, in deel twee heeft hij wederom dezelfde functie. Hij zit alleen niet meer verstopt in een glazen bolletje bovenin het scherm. Popcap heeft er bij Peggle 2 namelijk alles aan gedaan om de ultieme Peggle game af te leveren. Nu is het moeilijk om veel aan het concept te veranderen zonder dat je dan afbreuk doet aan de kern van de game, dus hebben ze er (wijselijk) voor gekozen om alles eromheen naar het volgende niveau te tillen.
Headbangende eenhoorn
De achtergrondmuziek past zich bijvoorbeeld aan op de manier waarop jij speelt, zodat de strijkers steeds prominenter gaan spelen als jij dichterbij die laatste oranje Pegg komt, en ook de animaties zien er prachtig uit. Zo zagen we Bjorn met zijn donkerblauwe manen headbangen op de muziek als je een indrukwekkende combo maakt en verandert hij zijn hoorn in een duimpje als je een aantal Peggs tegelijk raakt. Het ziet er enorm grappig uit hoe de Heroes steeds nerveuzer worden als het erop lijkt dat je het level niet uit gaat spelen. Bjorn begint paniekerig heen en weer te bewegen op zijn hoeven en Luna slaat haar zombiehandjes voor haar ogen.
Luna is een nieuw lid van de Peggle-familie: een zombiemeisje dat kan veranderen in een schaduwmonstertje zodat alle Peggs transparant worden, waardoor je in een korte tijd hoge combo's kunt maken. Wat opviel toen we van de levels van Bjorn naar die van Luna wisselde, was dat alles mee veranderde. De achtergrond en heel de omgeving werden duister, en zelfs de muziek en geluidseffecten klonken wat griezeliger dan in de regenboogwereld van de eenhoorn. Dit soort kleine dingetjes zorgen ervoor dat je echt het gevoel krijgt met een ander level te maken te hebben, in plaats van dat je alleen een ander achtergrondje voorgeschoteld krijgt. Een gevoel dat we niet kregen bij de eerste Peggle.
Uitdagingen
De cosmetische aspecten die Peggle 2 onderscheiden van het eerste deel vallen direct op, maar ook het nieuwe challenge-systeem is het vermelden waard. Om ervoor te zorgen dat je levels keer op keer kunt blijven spelen heeft Popcap allerlei opdrachten bedacht die je uit moet voeren om de maximale score te halen. De uitdagingen die wij zagen waren nog relatief simpel (speel een level uit met nog vier ballen over, of schiet alle blauwe Peggs ook weg) maar de ontwikkelaar kon ons beloven dat we veel gekkere en moeilijkere uitdagingen tegen zullen komen tegen het einde van de game. Gezien de bizarre opdrachten die we in Plants vs. Zombies 2 hebben gezien, hebben we daar het volste vertrouwen in.
Ode To Joy
Toen we ook zelf de kans kregen om het balletjeskanon te besturen wisten we meteen dat het goed zat. Mensen die Peggle 2 spelen willen meer Peggle en geen rare overgecompliceerde snufjes en modi die afbreuk doen aan het simpele concept. Popcap heeft ervoor gekozen om alles rondom deze simpele, maar daarom enorm krachtige, kern op te poetsen en uit te breiden dat we hier zeker over een volwaardig vervolg kunnen spreken. Er moeten hele rare dingen gebeuren als Peggle 2 geen geweldige game wordt waarin we weer urenlang balletjes weg zitten te knallen. Wij zetten de Ode To Joy alvast aan.

Populair Nieuws