Nintendo 2DS Preview - Weet nog niet helemaal te overtuigen

Preview
maandag, 09 september 2013 om 16:00
xgn google image
Nintendo kwam onlangs met verrassend nieuws door een nieuwe spelcomputer, de 2DS, aan te kondigen. Alle spellen van de 3DS kunnen erop gespeeld worden, maar dan in 2D in plaats van 3D. Niet iedereen reageerde even enthousiast op dit nieuws. Zo is het apparaat bijvoorbeeld niet inklapbaar en heb je voor een paar tientjes meer een 3DS. Maar valt de 2DS echt zo tegen of valt het allemaal wel mee? We hebben de handheld bij Nintendo onder de loep genomen.
Zodra je de 2DS voor het eerst ziet, worden de eerste twijfels ineen keer weggenomen. Natuurlijk krijgt het apparaat geen schoonheidsprijs, maar om te zeggen dat die echt lelijk is... Nee, dat valt best wel mee. De 2DS ziet er qua vormgeving best prima uit, en ligt als een 'vierkantje' goed in de hand. Het apparaat heeft eigenlijk wel wat schattige kenmerken weg van de GameCube, nog zo'n vierkant ding van Nintendo.
Ligt goed in de hand
De 2DS is niet inklapbaar zoals de 3DS en is is qua omvang wat lomper. Toch moet gezegd worden dat die prima in de hand ligt en qua gewicht precies goed is. Het apparaat weegt niets te zwaar (260 gram tegenover de 235 gram van de 3DS) en ook niet te licht. De GamePad van de Wii U ligt bijvoorbeeld zwaarder in de hand.
Qua design is de 2DS ook prima. In het midden bevinden zich twee schermen onder elkaar, waarvan de onderste een touchscreen is, vrijwel gelijk dus aan de 3DS. Links bevinden zich de circlepad en de viertpuntstoetsen. En rechts zitten de knoppen einde/start, select en de aan/uit-knop. Wat meteen opvalt en waar Nintendo dan toch wel een beetje de mist ingaat, is dat er voor de zoveelste keer een rechter circlepad knop ontbreekt. Dit is eigenlijk onbegrijpelijk.
Fijne schouderknoppen
Wel fijn zijn de twee schouderknoppen bovenop het apparaat. Die zijn enorm groot en stevig, en liggen enorm fijn in de hand. Zelfs de controller van de PlayStation 3 is op dit gebied slechter. Het is dan ook goed om te zien dat een handheld rekening houdt met die schouderkoppen. Hoewel die twee knoppen groot zijn, verwacht je misschien dat de 2DS in de breedte een dik apparaat is. Dit valt enigszins mee. Van boven naar beneden wordt het apparaat steeds slanker. Dus bovenop is het apparaat dik en als je onderaan bij de aan/uit-knop bent is die dun. Het voelt prettig aan en zal voor sommigen zelfs de voorkeur krijgen boven de huidige 3DS.
Niet om mee te nemen
Wel moet gezegd worden dat het materiaal niet al te mooi is. Natuurlijk zal de 2DS wel tegen een stootje kunnen, maar het plastic materiaal oogt wat goedkoop, alsook lelijk. Wat dat betreft is de 3DS gewoon mooier en veel compacter om mee te nemen uiteraard.
De 2DS is niet echt nuttig om mee te nemen in de trein of auto. Dat lijkt ook helemaal de bedoeling niet van Nintendo, de 2DS zal bij velen lekker thuis in de huiskamer blijven liggen. Een apparaat om tussendoor op te pakken en even mee op de bank te gamen. Waarbij je je dan wel afvraagt: als het een apparaat is om thuis te gebruiken, waarom zijn de schermpjes dan zo klein? Het ziet er naar uit dat veel ruimte van 'het vierkantje' ongebruikt is gebleven. Een mooier scherm was dan ook beter geweest, en zeker overtuigender.
Aardig, maar niet helemaal overtuigend
De 2DS weet nu na één speelsessie niet geheel te overtuigen. De batterij gaat net zo kort mee als de 3DS, dus 3,5 tot 5,5 uur bij 3DS-games en 5 tot 9 uur bij DS-games. Dat is niet echt veel. Na één speelsessie kan geconcludeerd worden dat de 2DS niet afschrikt, maar ook niet voor verrassingen zorgt. Het vierkantje heeft zijn charme en ligt lekker in de hand; de achterkant biedt meer grip dan de 3DS. Maar het ontbreken van een extra circlepad, een klein schermpje en goedkoop ogend materiaal kunnen het idee niet wegnemen dat een 3DS toch mooier speelgoed is dan dit.