MotoGP '07 Preview

Preview
maandag, 20 augustus 2007 om 23:14
xgn google image
MotoGP '06 was een enorme hit op de Xbox 360. Niet omdat het zo'n enorm populair genre is, niet omdat er een enorme hype is geweest rondom die game, maar gewoon omdat hij goed was! Het was, en is nog steeds, één van de beste motorrace games ooit gemaakt. Ik heb de kans gekregen om de opvolger aan de tand te voelen, namelijk MotoGP ’07. Zal deze net zo’n hit worden als ’06? Of zal het een flop worden? Lees het hier!

Vroem vroem!

Het motorrace genre is een genre dat niet erg gewild is. Waarschijnlijk komt het omdat mensen meer met auto’s hebben dan met motoren. Auto’s kun je namelijk helemaal aanpassen en visueel veranderen. Bij motoren gaat dit ook wel, maar in veel mindere mate. Nu is dit op zich niet zo erg als de gameplay van een bepaalde motorrace game maar goed is. Helaas is dit niet altijd het geval en zijn veel motorrace games vaak niet de moeite waard om te spelen. Bij de MotoGP serie ligt dit anders. Het is een game waar zelfs de auto liefhebbers nog van kunnen smullen. Neem nu MotoGP ’06; schitterende graphics, erg goede gameplay, lekkere besturing en een erg goede online-mode waarmee je jezelf heel wat uurtjes kunt vermaken. Zelfs op de dag van vandaag wordt MotoGP ’06 door ruim 5000 man per dag online gespeeld.

Wat is er nieuw?

Nu zul je je misschien afvragen wat er nu precies nieuw is aan ’07. Het is namelijk een vervolg op een erg goede game en motorracen veranderden niet elk jaar. De vraag is dan ook of de makers voor genoeg vernieuwing kunnen zorgen om de game interessant te houden. Het antwoord hierop is ja. Ze hebben namelijk zoveel dingetjes aangepast, verbeterd en toegevoegd, dat de game nu nog lekkerder en soepeler speelt. Zo is de framerate beter, de graphics zijn opgepoetst, de besturing is onder handen genomen en al dat soort kleine dingetjes. Het zijn geen grote toevoegingen of veranderingen, maar ze zijn wel erg goed, en dat is wat telt.
Neem nu de besturing. In deeltje ’06 was deze erg goed. Het was (en is nog steeds) inderdaad erg lastig en moeilijk onder de knie te krijgen, maar iedereen die van bloedsnelle motoren houdt verafgode de game vanwege de besturing. Het is namelijk erg realistisch, maar geen simulatie. Die mix tussen arcade en simulatie bleek dus een winnend lot in de loterij te zijn. Je moet goed insturen, met de voor en achterrem remmen, op tijd de bocht indraaien, niet te vroeg op het gas stampen, allemaal van die dingetjes waar je op moet letten onder het racen. Je hoeft namelijk maar een kwart seconde met je achterwiel het gras aan te raken, of je stuitert alweer over het asfalt. Dit is ook zo in MotoGP ’07, alleen is de besturing iets aangepast. De motoren reageren namelijk iets vlotter. Het is weer eventjes wennen, maar de moeilijkheidsgraad blijft erin zitten terwijl nieuwkomers in het genre het toch sneller kunnen oppikken. Ofwel, het is dus een perfecte mix.

Het zit hem in de kleine details

Andere kleine aanpassingen zijn vooral op visueel vlak. Zo zul je je motor zien “Fishtailen” (een populair woord voor uitzwenken) wanneer je hard remt of accelereert. Je motor zal dan gaan zwabberen met de nadruk op de achterkant. Als je goed op let, kun je dit ook zien bij de echte MotoGP Grandprix. Ook leuk om te weten is dat je nu veel sneller en makkelijker wheelies trekt. Een GP motor zal bij het optrekken namelijk de neiging hebben om op zijn achterwiel te gaan rijden. Dit komt door de enorme hoeveelheid pk’s en de snelheid waarmee je accelereert. Door de linker analoge stick naar boven te duwen, zul je de rijder naar voren laten leunen waardoor je motor mooi aan het asfalt blijft plakken. Maak je alsnog een wheelie, dan bestaat er de kans dat je niet meer kunt sturen en zo van de baan af raakt. Eén van de grootste vernieuwingen, of beter gezegd toevoeging, is de actie rondom de baan. Zo zal al het publiek in MotoGP ’07 volledig 3D zijn en interactief. Ze zullen juichen en vuurwerk afsteken wanneer jij als eerste finisht. Maak je er een potje van, dan hoor je het publiek boos schreeuwen en kun je al dat mooie vuurwerk op je buik schrijven. Ook bij de start zijn er wat nieuwe dingetjes doorgevoerd. Zo zul je nu pitspoezen met parapluutjes zien staan, PR managers die hun coureurs nog even aanmoedigen, monteurs die nog wat sleutelen aan de motoren en nog veel meer. De echte MotoGP sfeer is in dit deel tot in het kleinste detail nagebootst. Qua framerate zijn er helaas nog wel wat problemen. Net zoals in de ’06 versie kakt de framerate nog wat in wanneer het wat drukker wordt op je scherm. Ook als je in de grindbak belandt, zie je de game nog wel eens haperen. Echt storend is het niet, maar ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat ze dit zouden verbeteren.

Conclusie

MotoGP ’07 wordt waarschijnlijk net zoals zijn voorganger een ware topper. De vele kleine veranderingen hebben de game goed gedaan en dat is te zien. Helaas zijn er geen echte noemenswaardige vernieuwingen die de serie nieuw leven in blazen, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. De game is echt voor de fans, en de fans willen geen drastische make-over, wij willen gewoon een goede MotoGP ’07 game!