Middle-earth Shadow of War hands-on - Verover het fort

    Tijdens een event in Londen gaf Warner Bros de aanwezige pers de kans om met een Middle-earth Shadow of War hands-on aan de slag te gaan. Met nog meer actie en dingen om te doen, moet dit vervolg wederom elk geekhart sneller doen kloppen. In deze preview kom je erachter of de game die belofte waar gaat maken.

    Fans van Middle-earth Shadow of Mordor konden twee maanden geleden hun geluk niet op toen ontwikkelaar Monolith en uitgever Warner Bros samen het vervolg op het open-wereld avontuur uit 2014 aankondigden. In dit vervolg, Middle-earth Shadow of War, hef je als Talion wederom het zwaard en ga je de strijd aan tegen Saurons leger.

    En ditmaal breng je het gevecht naar de vijand toe. Dit doe je door forten in de wereld over te nemen van de grote schurk en zo gebieden te veroveren. Dit fortensysteem is de grootste nieuwe toevoeging aan Middle-earth Shadow of War en werd in maart al gedemonstreerd tijdens een reveal event in Londen.

    Middle-earth Shadow of War hands-on

    Zelf aan de slag met Shadow of War

    Nu, twee maanden later, is Londen weer de locatie waar Middle-earth Shadow of War van zich laat horen. Alleen is het nu de hoogste tijd om zelf de controller in handen te nemen tijdens de eerste Middle-earth Shadow of War hands-on sessie met de game. Hierin wordt dezelfde content als de eerdergenoemde presentatie nogmaals beleefd, hetzij met een iets andere invulling.

    Iedere speler krijgt namelijk een andere speelervaring voorgeschoteld, dankzij het Nemesis-systeem dat zijn comeback maakt. Het zorgt ervoor dat vijanden in de game willekeurig worden gegenereerd en uniek zijn voor die playthrough. Jouw rooster aan tegenstanders zal er dus heel anders uitzien dan die van vrienden die de game ook spelen.

    De schaal van Middle-earth Shadow of War is wel een stuk groter dan van diens voorganger. Dit door de introductie van forten. Elk gebied heeft er een en de hiërarchie binnen zo’n vesting wordt ingevuld door het Nemesis-systeem. Elk fort heeft meerdere War Chiefs die de verdediging op zich nemen en aan de leiding staat een nieuw geïntroduceerde Overlord.

    Middle-earth Shadow of War hands-on

    Ieder fort heeft andere karakteristieken

    Doordat elke vijand verschillend kan zijn, zal het overnemen van forten elke keer weer een andere ervaring worden. Zo heeft elke Overlord of War Chief zijn eigen specialiteiten die ook invloed heeft op het uiterlijk van een fort. Denk hierbij aan wat voor soort muren het bouwwerk verdedigen en welke troepen er rondlopen.

    Tijdens de speelsessie namen wij het op tegen Overlord Gund. Onder zijn gezag had het fort dat veroverd diende te worden stenen muren en ijzeren poorten, wat er volgens de aanwezige ontwikkelaar voor zorgt dat de muren beter bestand zijn tegenover eventuele rammen en dergelijke. Maar ook het gebruik van gifbommen en wilde vechtersbazen door de vijand moest ervoor zorgen dat Talion de troonkamer niet zou bereiken.

    Voordat je in de game een fort aanvalt, kom je eerst bij een overzichtelijk scherm terecht waarop staat aangegeven wat de vijand allemaal in zijn mars heeft. Hier kun je dus terugvinden wat elke vijand voor wapen meebrengt, maar ook wat de zwakke punten van het vijandelijke leger zijn. Heb je te maken met Orcs die niet goed tegen beasts kunnen, dan is het vanzelfsprekend handig om wat Beast Masters mee op pad te nemen.

    Middle-earth Shadow of War hands-on

    Creëer je eigen leger met Talion

    Want je vecht ditmaal niet helemaal in je eentje. Talion heeft met zijn nieuwe ring de mogelijkheid gekregen om een leger bij elkaar te sprokkelen en die manschappen kun je ook inzetten tijdens de belegering van een fort. Zodoende kun je zelf ook War Chiefs aanwijzen die vervolgens extra’s meenemen naar het slagveld.

    Tijdens onze sessie had Talion bijvoorbeeld ondersteuning van soldaten met schilden, die zonder problemen bij de poorten kwamen en tevens wat trollen, die de muur vervolgens zonder problemen naar beneden kregen. Het inzetten van die manschappen en andere hulpmiddelen vereist wel wat strategie. Je kunt namelijk maar een beperkt aantal upgrades inzetten (een per War Chief), terwijl elke Chief meerdere verschillende opties voor je biedt.

    Er moeten dus afwegingen gemaakt worden om te bepalen welke strategie op dat moment het beste is. Heb je jouw strijdplan compleet, dan begint de daadwerkelijke aanval. Terwijl jouw troepen het fort bestormen, kun jij rustig gaan en staan waar je wil. Elke vesting heeft drie verschillende punten die overgenomen dienen te worden alvorens je bij de kamer van de Overlord komt.

    Middle-earth Shadow of War hands-on

    Dood de vijanden of laat ze met je mee vechten

    Een punt wordt overgenomen door zo veel mogelijk van jouw manschappen in de cirkel te krijgen, terwijl de vijand wordt verdreven. Let hierbij op dat jouw leger pas verder marcheert als jij als Talion een punt daadwerkelijk overneemt. Heb je alle drie de punten overgenomen, wees er dan ook zeker van dat alle vijandelijke War Chiefs het loodje hebben gelegd.

    Ben je iets vergevingsgezinder, dan kun je er ook voor kiezen om vijandelijke Chiefs aan jouw leger toe te voegen. Dit kun je doen door ze eerst mentaal te breken. Maak misbruik van eventuele angsten of geef ze gewoon een flink pak slaag. Dit is tevens de manier waarop Talions leger groeit en het rekruteren van nieuwe mannen kan volgens Monolith zowel in de open wereld als tijdens de fort-secties.

    Nadat ook alle War Chiefs zijn uitgeschakeld, blijft er nog maar een obstakel over: de Overlord zelf. Het gevecht met deze bazen vindt altijd plaats in een afgesloten ruimte met een aankleding die uniek is voor die vijand. Zagen we tijdens de reveal nog een eindbaas die veel met vuurvallen had, ditmaal maakt de Overlord liever gebruik van wilde beesten om op te rijden.

    Middle-earth Shadow of War hands-on

    Overlord verslaan vereist meer dan een simpele slag

    Vechten doen deze Overlords helaas niet alleen. Als Tallion zien te overwinnen terwijl je tevens een dozijn aan vijanden uit de weg ruimt. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met een directe aanval als eerste poging, ging het al snel mis. Je moet tijdens de strijd vindingrijk blijven. Gelukkig bood de ontwikkelaar een hint en wees deze naar de boogschutters die zich hogerop bevonden.

    Door naar deze arme Orcs toe te klimmen, kun je hun brein hersenspoelen en ze voor je laten vechten. Dit houdt in dat je plots versterking hebt vanuit de lucht en niet meer alleen het karweitje hoeft te klaren. Desalniettemin zijn deze gevechten met Overlords alles behalve makkelijk. Ondanks meerdere pogingen, is het tijdens de Middle-earth Shadow of War hands-on sessie niet gelukt om de vijandelijke Orc te slim af te zijn.

    Het ziet er dan ook naar uit dat Middle-earth Shadow of War een lekkere uitdaging biedt voor de fans van de avonturen van Talion. Wel is het nog steeds onduidelijk hoe de rest van de game precies in elkaar steekt. Dit omdat ontwikkelaar Monolith vooralsnog alleen gameplay omtrent de forten heeft getoond aan het publiek en de media.

    Middle-earth Shadow of War hands-on

    Een goede mix van vertrouwd en nieuw

    De open wereld zoals die terug te vinden is in Middle-earth Shadow of Mordor is tot dusver nog afwezig, al is er beloofd dat hier binnen afzienbare tijd meer van wordt getoond. De gameplay die tijdens de Middle-earth Shadow of War hands-on sessie in Londen beschikbaar was, voelde gelukkig wel goed aan.

    Talion heeft zijn kunstjes nog niet verleerd en vechten voelt net zo goed aan als in het vorige deel. Met nog een paar maanden te gaan tot de release, lijkt Middle-earth Shadow of War een waardig nieuw avontuur te bieden met Talion en zijn leger in de schijnwerpers. Sauron kan zijn borst nat maken, want wanneer de game in augustus uitkomt gaan er gegarandeerd koppen rollen. Deze game laat elk hart sneller kloppen!

    Middle Earth: Shadow of War

    Verkijgbaar vanaf 10 october 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.