Mario + Rabbids Kingdom Battle Preview - Ga samen de strijd aan

Preview
dinsdag, 01 augustus 2017 om 18:00
xgn google image
Deze zomer staat helemaal in het teken van het avontuur dat Mario samen met de bekende Rabbids beleeft in Mushroom Kingdom. Maar naast een singleplayer kun je de game ook in co-op met een vriend spelen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, lees je in de Mario + Rabbids Kingdom Battle preview.
Ubisoft wist samen met Nintendo menig gamer te verrassen toen het tijdens de E3 van dit jaar aankondigde dat de twee bedrijven samen met een game bezig waren. De knettergekke konijnen die Ubisoft heeft voortgebracht worden met deze exclusieve Switch game gecombineerd met al het moois dat Mushroom Kingdom te bieden heeft.

Een knotsgekke kruisbestuiving

Die ingrediënten zijn vervolgens in de blender gegooid en de game die daaruit is voortgekomen is Mario + Rabbids Kingdom Battle; een strategische titel waarin je samen met Mario wederom het koninkrijk van de paddestoel moet redden van de ondergang als een mysterieuze doorgang allerlei knotsgekke Rabbids tevoorschijn tovert.
Op de eerdergenoemde beurs in Los Angeles was de game al eens te spelen en daar werd al duidelijk dat het schattige uiterlijk van de titel niet betekent dat ook de gameplay simpel en oppervlakkig is. De turn-based gameplay die de game rijk is vraagt om optimale concentratie en strategisch vermogen.
Zie het als een digitale variatie op schaken; je moet je vijand te allen tijde twee stappen voor zijn. De eerste speelsessie smaakte in ieder geval naar meer en tijdens een speciaal event in Parijs werd die wens ingewilligd, met ditmaal de diepere kern en co-op als hoofdfocus. Jazeker, de game biedt naast een rijke singleplayer ook een modus die je samen met maximaal één andere speler kunt oppakken.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Preview Screenshot

Een nieuwe wereld met nieuwe vijanden

Maar voordat de co-op verder ontleed wordt, beginnen we met de andere content die te spelen was. Waar de E3 demo vooral het begin van de game liet zien, was er ditmaal een mogelijkheid om ook dieper in de game te duiken en een andere wereld te verkennen; een wereld vol met spoken, pompoenen en duisternis.
De omgevingen hebben veel weg van de spookhuizen die je in de vele Mario games terug kunt vinden, of natuurlijk in de titel van diens broertje: Luigi’s Mansion. De felle kleurtjes uit de eerste levels zijn ingeruild voor grauwe tinten en kille grafstenen. De meest kleurrijke voorwerpen in het level zijn nog wel de oranje pompoenen die voor het nodige licht zorgen.
Maar niet alleen grafisch merk je dat je in een ander deel van de game terecht bent gekomen, want ook de vijanden hebben een aardige upgrade gekregen. Zo zijn er ditmaal niet alleen kleine Rabbids te vinden, maar lopen er ook reuzen van konijnen rond met een doodskist op hun rug.

Elk karakter heeft zijn eigen sterke en zwakke punten

Deze vijanden zijn een stukje langzamer dan hun kleine kompanen, maar met diezelfde kist kunnen ze wel een flinke tik uitdelen. Bovendien is hun levensbalk ook een stuk groter. Het verslaan van zo’n beest vereist dus nog meer teamwork en gelukkig geeft de game je daar alle ruimte voor.
Zo waren zeven van de acht helden beschikbaar om in te zetten: Mario, Luigi, Peach en hun Rabbid-varianten, met Rabbid-Yoshi als hekkensluiter. Elk karakter heeft zijn eigen vaardigheden die hem of haar uniek maakt, waardoor je zorgvuldig moet kiezen met wie je op stap gaat. Zo is Peach een karakter dat anderen levenspunten kan geven, terwijl Luigi gefocust is op aanvallen van lange afstand.
Al die krachten voor elk karakter dien je vrij te spelen middels een traditionele skilltree, waarbij je verdiende punten kunt spenderen aan krachten die op de ladder staan verspreid. Daarbij kun je met gele munten ook nieuwe wapens kopen die weer nieuwe krachten met zich meebrengen of meer schade kunnen toedienen.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Screenshot

In gevecht met een eindbaas

Het is dan ook aan te raden om die frequent te doen, want vijanden kunnen steeds meer hebben en dus zijn sterkere wapens de enige oplossing. Zeker bij de eindbaas die we voorgeschoteld kregen. Phantom, zoals de baas genoemd werd, is een operazanger die immuun voor aanvallen blijkt te zijn zolang hij in de spotlights staat die door de arena verspreid staan.
We geven hier niet weg hoe je hem daar weg krijgt, maar het spreekt voor zich dat je hem eerst uit dat licht moet krijgen alvorens je in de aanval gaat. Hoe je dat doet is aan jou, want je bent helemaal vrij om te doen wat jou zint.
Iets wat je minder zal hebben tijdens de eerdergenoemde co-op modus, die enkel offline op dezelfde Switch console te spelen zal zijn. Tijdens de speelsessie in Parijs kregen beide spelers een losse Joy-con en werd het tijd om beiden karakters te kiezen om de arena mee te betreden. Waar je in de singleplayer met drie karakters speelt, kun je in de co-op modus per speler twee helden meenemen.

Werk samen in de co-op modus

Hebben beide spelers hun keuzes gemaakt dan wordt de kaart geladen en kun je losgaan. De co-op modus is een geheel losstaande modus en heeft dus verder niks te maken met het verhaal dat je door de rest van de game volgt. Zie het dus als de kers op de taart, een leuke extra. Het doel bij elk level is om een X aantal vijanden te verslaan, zonder dat al jouw helden het loodje leggen.
En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoewel jullie met een extra teamlid de strijd aangaan, de vijandige Rabbids zijn ook in grote getalen aanwezig. Zeker in de latere levels ga je het nog pittig lastig krijgen, mede door de variatie onder de vijanden. Zo werden er tijdens de speelsessies granaten van links gegooid, terwijl er van rechts iemand met een wapen stond te knallen.
Door die extra chaos geldt de gouden regel van Mario + Rabbids Kingdom Battle nog meer dan voorheen: denk minstens twee stappen vooruit. Anticipeer op waar de vijand zal zijn en reageer daarop. Alleen op die manier breng je het level tot een goed einde.
Mario + Rabbids Kingdom Battle Preview

Een prachtige combinatie van schattig en diepgaand

Tijdens de previewsessie in Parijs werd maar goed duidelijk hoe zo’n diepgaande game er verstopt zit achter dat knuffelbare uiterlijk dat op je televisiescherm getoverd wordt. Elk karakter heeft zijn eigen sterke en unieke gaven en het is aan jou om die zo efficiënt mogelijk in te zetten.
Dat moet zowel tijdens het bevechten aan het brede scala aan vijanden dat je pad kruist, alsmede in de co-op modus waar je samen met een vriend op de bank commandantje kunt spelen. Ubisoft heeft samen met Nintendo een combinatie te pakken die niemand voor mogelijk hield, maar die verdomd goed in elkaar steekt.

Populair Nieuws

Laatste Reacties